Jump to content
Annons

Mac mini som ljudinspelningsdator


Erikafleijongaph

Recommended Posts

Hej!

Jag har på sista tiden gått i tankar gällande att köpa en ny studiodator. Jag vill ha något som är smidigt att bära med sig, och jag vill helst inte ha en laptop då jag föredrar att jobba med lite större skärmar. Därför tittade jag härom dagen lite på en Mac Mini. Det enda jag funderar över är om den kommer att klara av det jag vill att den ska göra.

Jag har mest bara tänkt spela in med datorn: hemma via ett externt ljudkort och guitar rig 5 eller liknande. Sedan vill jag åka till studion, skicka den rena signalen jag spelat in till gitarrförstärkaren och ta upp resultatet med två mikrofoner (använder open-back kabinett). Extra bra hade ju varit om datorn klarar av att driva en inspelning av cirka sex mikrofoner i en enklare liveupptagning också. Poängen är att jag inte tänkt göra så många finlirs-mixar, utan jag har en kontakt i Stockholm som är duktigare än mig på den biten. Frågan är alltså vad i inspelningsväg som är krävande för datorn och om Mac Minin pallar trycket som studiodator? Eller för den delen, om det finns några nackdelar jag borde vara införstådd med så skulle jag bli väldigt glad om någon pekade ut dem för mig. 🙂

Jag ska också säga att det är i5:an som jag är intresserad av. För priset 5800 från Apple Store ser det faktiskt överkomligt ut. Att byta processor, maxa RAM och sätta i en SSD-hårddisk drar upp priset till 15400 om garantin fortfarande ska gälla, så att uppgradera burken kommer helt enkelt inte ens på fråga. Alltså: Om i5-minin är tveksam för ändamålet köper jag hellre en Windowsbaserad dator.

http://www.inet.se/produkt/1971197/a...gb-hd-graphics

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Kör med två stycken Mac Mini, i7:or med 4/8 gig RAM. Funkar utmärkt. Ska du inte köra stora samplingsbibliotek så hade jag nog valt en i7-processor med lite mindre RAM istället. Den enda nackdelen jag märkt är att datorn tar tid på sig att visa vågformerna på spåren pga. lite RAM, vilket dock inte påverkar uppspelningen. Det påverkar väl tiden det tar att "bounca" och exportera också, men vem har bråttom.

mvh/Peter

PS: senaste låten jag lekte med igår på hemdatorn (4 gig RAM) har jag tills nu två Guitar Rig 5, tre impOscar-syntar, en XPand-synt, och kör med 32 samples latency.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu svarar jag inte direkt på din fråga vilket jag ber om ursäkt för. Det jag önskar tillägga är att Apple förmodligen, observera, förmodligen, kommer att uppdatera iMac, MacBook Pro och Mac Mini i Oktober så om du inte måste ha en ny Mac Mini och Apple väljer att följa sina gamla rutiner får du en bättre dator i Oktober för ungefär samma mängd pengar.

Gällande ljudkort bör du skaffa dig ett ljudkort som klarar av att driva även tungdrivna mikrofoner. Vet att det kan vara ett problem och vill göra dig uppmärksam på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att byta processor, maxa RAM och sätta i en SSD-hårddisk drar upp priset till 15400 om garantin fortfarande ska gälla
Om du handlar från en Apple Premium Reseller, t ex Macoteket eller Kullander, kan du låta en av deras Apple-tekniker sätta i nytt RAM. Det blir billigare än att låta Apple Store bygga datorn med utökat minne.

Men givetvis blir det billigast att köpa minnet själv och sätta i det. Sedan håller jag med ovanstående om att invänta nästa modell av Mac mini.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppen! Det låter som att jag får vänta någon månad till, vilket inte gör mig så mycket. 🙂

Jag tänkte börja spela in med ljudkortet jag redan har - Focusrite Saffire LE. Verkar ha drivrutiner för Mac, så det ska nog inte vara några problem. Dock får jag fixa något med fler mickingångar när det finns utrymme i budgeten. 🙂

Implasticyde: Med tundriven mikrofon, menar du då helt enkelt mikrofoner som kräver fantommatning? :S Lite noobish fråga sådär.

Givetvis vet jag att jag kan koppla en laptop till en större skärm, men då jag är lite old school och inte gillar små skärmar, pekplattor och kompakta tangentbord så känns det bara som en onödig utgift att betala extra för en tråkig liten skärm, pekdon och tangentbord som jag inte tänkt använda. 😛 De avskalade datorerna är lite billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Implasticyde: Med tundriven mikrofon, menar du då helt enkelt mikrofoner som kräver fantommatning? :S Lite noobish fråga sådär.

Nej. Mer info om fantommatning: http://wiki.kontrollrummet.com/Fantommatning.

Vissa ljudkort klarar inte av att driva mikrofoner, t.ex. Shure SM57, som är vanlig att spela in gitarr med eftersom SM57 kräver en hög förstärkning för att kunna "driva" (=ge tillräckligt med gain eller motsvarande ljudvolym) för att insignalen skall bli acceptabel. Har man ett ljudkort med låg "gain" kommer den inspelade gitarrsignalen att låta väldigt svagt och man kan få med ett oönskat brus i gitarrsignalen på grund av detta när man ökar volymen (gain) för gittaren i sitt inspelningsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...