Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag skulle vilja ha tips pÄ komponenter till en dator jag kan med mej hemifrÄn och till repan dÀr jag spelar in trummor.

Krav:

Den ska vara liten och rymmas i ryggsÀck (inte laptop)

Windows 7 (INTE Mac, Windows 8 eller nÄt)

Minst 8 GB ram, men tror inte jag behöver mer! Har klarat mej bra pÄ 2GB i tre Är nu Àven vid 14 kanalers truminspelning

Tips pÄ bra Ä ganska bra snabb processor

SSD hÄrddisk, Samsung 840 Pro kanske?

SSD hÄrddisken Àr vÀl det som gör att jag kan slÀpa med datorn, för som jag förstÄtt brukar stationÀra

hÄrddiskar vara kÀnsliga för att slÀpas runt sÄ det vill jag ju undvika.

Sen gÄr det sÄklart att uppgradera RAM eller sÄ framöver men som sagt för mina ÀndamÄl har jag svÄrt att tro att jag behöver mer Àn sÄhÀr.

Mina projekt JUST NU brukar hamna pĂ„ cirka 40-50 spĂ„r med massa effekter, och dĂ„ körj ag pĂ„ en 2GB rams dator. Jag har svĂ„rt att tro att jag kommer behöva mer Ă€n 70-80 spĂ„r totalt nĂ„gonsin för det jag spelar in. Jag anvĂ€nder lite och ens nĂ„got MIDI, nĂ€stan bara audio. Men slinker in lite ibland Ă€ndĂ„ đŸ˜±

Prislappen ska helst ligga pÄ 5-6000, och fÄr inte överstiga 8000 kr... IsÄfall fÄr det vara av en jÀvla bra anledning! Tiotusen Àr sista budet men HELST INTE.

NÄgon som har nÄgon idé?

Grejen Ă€r att jag HADE lite koll pĂ„ datorer förr nĂ€r det var typ 2GHz vanlig processor och 512mb RAM, men har helt tappat trĂ„den med alla dual core Ă„ quad ram och modermodem 😆

Redigerat av tvÄtakt
Annons
Postat
  On 2013-09-17 at 04:15 sa tvĂ„takt:

...till repan dÀr jag spelar in trummor.

...Den ska vara liten och rymmas i ryggsÀck (inte laptop)

...SSD hÄrddisk...

...cirka 40-50 spÄr med massa effekter...

Jag anvÀnder lite och ens nÄgot MIDI, nÀstan bara audio.

...Prislappen ska helst ligga pÄ 5-6000...

Kanske off-topic om du bestÀmt dig för Windows...

...Har du funderat pÄ Ipad med nÄt USB ljudkort för 8 till 16 kanaler för trummor?

Din beskrivning ovan skulle kunna passa in pÄ Ipad med Auria dÀr 24 kanalers samtidig inspelning funkar enligt app-leverantören. 48 kanaler för editering. Det dubbla om du lÀnkar 2 Ipads. Det kommer förmodligen en ny "Ipad 5" innan jul med mer processorkraft. Men jag kör "Ipad 3". Kör man mÄnga tunga pluggar sÄ orkar inte min padda riktigt med, men processorn Àr ju samma som i Ipad 2 om jag minns rÀtt.

Postat

Ipad 4 Àr den som gÀller om man skall anÀvnda tunga pluggar. Annars fungerar Ipad 2 eller 3 rÀtt bra med Auria som DAW.

NÀr det gÀller en dator som man kan ta med sig som inte Àr laptop skulle jag kolla efter nÄgon rack monterad server burk och bygga sjÀlv i den.

Postat (redigerat)
  On 2013-09-17 at 08:08 sa Erik dP:

Kanske off-topic om du bestÀmt dig för Windows...

...Har du funderat pÄ Ipad med nÄt USB ljudkort för 8 till 16 kanaler för trummor?

Din beskrivning ovan skulle kunna passa in pÄ Ipad med Auria dÀr 24 kanalers samtidig inspelning funkar enligt app-leverantören. 48 kanaler för editering. Det dubbla om du lÀnkar 2 Ipads. Det kommer förmodligen en ny "Ipad 5" innan jul med mer processorkraft. Men jag kör "Ipad 3". Kör man mÄnga tunga pluggar sÄ orkar inte min padda riktigt med, men processorn Àr ju samma som i Ipad 2 om jag minns rÀtt.

MEN FAN. Varför ska folk komma med helt irrelevanta tips sÄ fort man frÄgar efter nÄgot sÄ "simpelt" som lite datorkomponenter?

JAG VILL INTE HA NÅN IPAD. Jag vill spela in i datorn Ă„ kunna mixa Ă„ redigera rakt av. Fan! Jag vill inte ens ha nĂ„n Ipad för vardagligt bruk........... Telefoner ringar man med, datorer kollar man mail pĂ„! 😆

NĂ€ jag Ă€r sjuk Ă„ trött sĂ„ jag tyckerj ag fĂ„r vara vresig ocksĂ„. đŸ„°

Jag förstÄr inte varför man vill spela in med Ipad, det lÀr ju vara SJUKT jobbigt att göra omtagningar.

TÀnk pÄ detta! NÀr jag spelar in trummor sÄ gör jag ofta hundra omtagningar för att fÄ sÄ perfekta trumspÄr som möjligt.

Ipad kanske funkar om man kör en lÄt rakt igenom i en tagning, men för alla dessa tagnignar sÄ FUNKAR DET INTE!

Jag spelar in heavy Ă„ speed metal Ă„ Ă€r ingen van trummis Ă„ dĂ€rför behöver jag hundra tagningar. Även vana trummisar behöver göra hundra tagningar innan det blir bra.

Det handlar INTE om nÄ smÄ testprojekt och testinspelningar utan ganska omfattande episka metal-album som ofta slutar pÄ över en timme med Ättaminuters lÄtar innehÄllandes tjugio tempoÀndringar Ä sÄ. Inga lÀtta grejer alltsÄ.

On 2013-09-17 at 18:39 sa peterT:

Ett m-atx lr mini-itx moderkort

http://www.prisjakt....ms=l=s142045839

lÄdor

http://www.prisjakt....egori.php?k=335

Tror mer pÄ m-atx Àn mini-itx men jag har inte provat ngt av det.

Tack för relevant svar.

Ska kika! 🙂

Redigerat av tvÄtakt
Postat
  On 2013-09-18 at 06:15 sa tvĂ„takt:

MEN FAN. Varför ska folk komma med helt irrelevanta tips sÄ fort man frÄgar efter nÄgot sÄ "simpelt" som lite datorkomponenter?

Var du tacksam att du fÄr nÄgot svar alls. Vad som er relevant eller irrelevant Àr upp till dig, SkÀrp dig och hÄll en trevlig ton till dom som tar sig tid att svara. GnÀllputte!

Postat
  On 2013-09-18 at 08:26 sa tvĂ„takt:

Hade jag velat ha en Ipad hade jag vÀl frÄgat om alternativ till dator?

Vad hoppas du uppnÄ med att betygsÀtta dom som försöker hjÀlpa dig ?

Postat

SĂ„klart ! 😛 Men det pĂ„minner mig om en kompis som "glömt" att ta med dricka till en förfest och gnĂ€llde pĂ„ att vinet inte var en reserva, nĂ€r han blev bjuden.

Postat
  On 2013-09-17 at 18:39 sa peterT:

Ett m-atx lr mini-itx moderkort

http://www.prisjakt....ms=l=s142045839

lÄdor

http://www.prisjakt....egori.php?k=335

Tror mer pÄ m-atx Àn mini-itx men jag har inte provat ngt av det.

Har kollat nu och njaej ag blir bara förvirrad. Är det dĂ€r alltsĂ„ olika moderkortstyper allihop? Kan det ens finnas sĂ„ dĂ€r mĂ„nga olika?!?!? 😳

On 2013-09-18 at 10:48 sa Demonproducenten:

det Àr kanske nÄt sÄnt hÀr du ska kolla efter

http://www.smallpc.n...actor-computer/

men det blir ju ÀndÄ ett större ljudkort du behöver koppla till för att micka trummor

Fast jag kan inte hitta pris pÄ den dÀr! Men det sÄg ju spÀnnande ut, verkade vara rÀtt bra prestanda ocksÄ, eller?

Jo men ljudkort har jag ju! SĂ„ det behöver jag inga rĂ„d om. Iförsig tĂ€nker jag uppgradera nĂ„gon gĂ„ng i framtiden, men sĂ„lĂ€nge duger mitt Tascam US1641 suverĂ€nt att spela in 14 kanaler med 😆 min dator pallar dock oftast bara 10 eller kanske 12, men har spelat in trummor pĂ„ alla 14 förr men dĂ„ var datorn helt nyformaterad. Nu tror jag inte den skulle klara av det.

Postat (redigerat)
  On 2013-09-18 at 09:08 sa laban1:

SĂ„klart ! 😛 Men det pĂ„minner mig om en kompis som "glömt" att ta med dricka till en förfest och gnĂ€llde pĂ„ att vinet inte var en reserva, nĂ€r han blev bjuden.

Hmmm, ganska trÀffande liknelse, men Ä andra sidan Àr ju dator vs ipad lite mer avancerad nÀr man jÀmför vad man ska ha dom till.

Liksom, det gÄr ju att rita i Paint med mousepad men jag tror dom flesta vill anvÀnda ritpenna eller ÄtminstÄne vanlig datormus.

Likadant tÀnker jag angÄende Ipad vs dator: Det gÄr att spela in precis likadant pÄ dom men det gÄr absolut inte att sköta redigering och sÄnt lika bra och effektivt pÄ en ipad som pÄ en dator.

Tror jag ialalfall, men det tvivlar jag starkt pÄ!!!

Om nÄgon hade gjort en trÄd "ge mej tips pÄ goda kakor?" och nÄgon svarade "du borde prova tacos" sÄ Àr det precis lika irrelevant som en Ipad nÀr jag söker efter DATOR

Redigerat av tvÄtakt
Postat
  On 2013-09-18 at 12:32 sa tvĂ„takt:

...Det gÄr att spela in precis likadant pÄ dom men det gÄr absolut inte att sköta redigering och sÄnt lika bra och effektivt pÄ en ipad som pÄ en dator....

Med risk för att vara irrelevant igen:

...Jag mÀrker ingen större skillnad. (Gammal videodemo! Vid ca 1min30sek har du vÄgformsediteringen.):

Postat
  On 2013-09-18 at 12:58 sa Erik dP:

Med risk för att vara irrelevant igen:

...Jag mÀrker ingen större skillnad. (Gammal videodemo! Vid ca 1min30sek har du vÄgformsediteringen.):

http://www.youtube.com/watch?v=vnkFDM65jjw

Haha ja jag Àr bara 24 men jag blir ÀndÄ förvÄnad över vad fokl kan göra med modern teknik.

Men jag tror nog ÀndÄ att det inte kommer vara mej till nÄgon fördel att anvÀnda en sÄn dÀr liten manick.

Postat

Det passar kanske inte alla. Men jag gillar att kunna fÄ igÄng ett projekt frÄn avstÀngd apparat pÄ nÄgra sekunder. Eller om jag hittar pÄ nÄgra strofer pÄ en ny lÄtidé. Eller editera nÄt jag kommer pÄ mitt pÄ natten liggandes i sÀngen.

Postat
  On 2013-09-18 at 12:32 sa tvĂ„takt:

Hmmm, ganska trÀffande liknelse, men Ä andra sidan Àr ju dator vs ipad lite mer avancerad nÀr man jÀmför vad man ska ha dom till.

Liksom, det gÄr ju att rita i Paint med mousepad men jag tror dom flesta vill anvÀnda ritpenna eller ÄtminstÄne vanlig datormus.

Likadant tÀnker jag angÄende Ipad vs dator: Det gÄr att spela in precis likadant pÄ dom men det gÄr absolut inte att sköta redigering och sÄnt lika bra och effektivt pÄ en ipad som pÄ en dator.

Tror jag ialalfall, men det tvivlar jag starkt pÄ!!!

Om nÄgon hade gjort en trÄd "ge mej tips pÄ goda kakor?" och nÄgon svarade "du borde prova tacos" sÄ Àr det precis lika irrelevant som en Ipad nÀr jag söker efter DATOR

FrÄgan kvarstÄr:

Postat
  On 2013-09-18 at 12:29 sa tvĂ„takt:

Har kollat nu och njaej ag blir bara förvirrad. Är det dĂ€r alltsĂ„ olika moderkortstyper allihop? Kan det ens finnas sĂ„ dĂ€r mĂ„nga olika?!?!? 😳

Fast jag kan inte hitta pris pÄ den dÀr! Men det sÄg ju spÀnnande ut, verkade vara rÀtt bra prestanda ocksÄ, eller?

om du kollar stÄr det att grundpriset Àr $1,495

pme (oregistrerad)
Postat

Mac:ar brukar vara ganska pÄ att köra windows om man nu vill det. SÄ mac mini + windows licens separat.

Postat
  On 2013-09-18 at 08:26 sa tvĂ„takt:

Hade jag velat ha en Ipad hade jag vÀl frÄgat om alternativ till dator?

"If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses"

- Henry Ford

• Gilla 1
Postat
  On 2013-09-18 at 15:58 sa MRS8:

om du kollar stÄr det att grundpriset Àr $1,495

Jag skrev ju i förstaposten att jag inte vill betala sÄ mycket.........

On 2013-09-18 at 13:26 sa laban1:

FrÄgan kvarstÄr:

För att kanske fÄ nÄgra svar som hjÀlper?

Jag frÄgade inte om ipad, mac eller skrivmaskin jag vill ha PC!

• Gilla 1
Postat

Vet inte om det funkar till musikdator men om formatet skall vara slÀpbart sÄ kolla efter HTPC, Cube eller Barebone.

Allt beroende pÄ vad för kort och prestanda du vill trycka in sÄ klart. Kylningen brukar vara lite klurig plus att det Àr jÀkligt litet och pilligt i de burkarna. Men du kanske fÄr lite uppslag iallafall?

drloop (oregistrerad)
Postat

Varför inte bÀrbart?

Postat
  On 2013-09-19 at 14:44 sa drloop:

Varför inte bÀrbart?

Har faktiskt funderat pÄ det... Men dÄ ökar ju prislappen ocksÄ... Fast fan kanske Àr vÀrt det... JAg vet inte! Antingen lite mindre pengar för nÄt litet bygge annars lite mer för en bÀrbar... Men jag vill kunna bestÀmma liet mer exakt hur jag vill ha det.

Men iförsig, ja... Min HP laptop har ju funkat hur bra som helst Àven om mina projekt numera krÀver mer prestanda. SÄ kanske kör pÄ en iallafall dÄrÄ... FÄr se!

Postat

FÄr man frÄga varför du sÄ resolut dömt ut OSX eller i varjefall en hÄrdvara frÄn Apple? Jag gick över till macbook pro för ett par Är sedan och Àr mÀkta imponerad av bÄde byggkvalitet och prestanda.. Att jag dessutom kan köra Windowsmjukvara pÄ macen (men inte tvÀrs om. OS X program pÄ Windows) gör ju inte saken sÀmre!

Postat (redigerat)
  On 2013-09-19 at 17:39 sa hegobald:

FÄr man frÄga varför du sÄ resolut dömt ut OSX eller i varjefall en hÄrdvara frÄn Apple? Jag gick över till macbook pro för ett par Är sedan och Àr mÀkta imponerad av bÄde byggkvalitet och prestanda.. Att jag dessutom kan köra Windowsmjukvara pÄ macen (men inte tvÀrs om. OS X program pÄ Windows) gör ju inte saken sÀmre!

Jag har provat minst tre mac-datorer jag ej gillar... Kan vara ovana. Men framför allt handlar det om ekonomi hÀr. Jag har förmodligen helt enkelt inte rÄd med Mac.

Även om det skulle vara bĂ€ttre sĂ„ har jag inte rĂ„d att punga ut över 10000 spĂ€nn bara sĂ„dĂ€r. Jag Ă€r arbetslös och typ alla pengar jag har att röra mej pĂ„ Ă€r skivförsĂ€ljning + eventuella extrapengar frĂ„n skivbolaget om jag ber snĂ€llt, vilket jag tĂ€nkt göra nu med anledning att uppgradera min studioutrustning... Men jag rĂ€knar inte med mer Ă€n $500, men har jag tur sĂ„ kanske! 😎

Redigerat av tvÄtakt
Postat

Om jag ska ta "fegutvÀgen" med laptop, tycker jag det hÀr verkar vara ett bra val:

http://www.billigteknik.se/sv/billiga-foretagsdatorer/9488-hp-elitebook-2570p-c3z28ec-intel-i5-laptop.html

Den har prestandan jag Àr ute efter, 8gb ram, Windows 7, 7200-rpm hÄrddisk och allt det dÀr.

Laptopen jag kört pÄ hittils Àr en HP och har inte haft nÄgra problem med det.

Och det till ett bra pris!!! Vad tror ni???

Postat (redigerat)

12.5" LED-skÀrm - Àr inte det lite litet ? Du ska inte satsa pÄ en Quad core t ex ngn i7, dÀr har du hyper threading ocksÄ? Med en i5 Dual core kan du köra 2 processer, och med i7 Quad 8 processer samtidigt. Det beror iofs pÄ om din Host Àr skriven för att utnyttja detta.

Du verkar kunna bygga ut till 16GB RAM och det Àr ju bra att ha den möjligheten. Sedan har jag hört att W8 Àr bÀttre Àn W7 vad gÀller ljudhantering, har ej testat sjÀlv.

Redigerat av laban1
Postat

Det kanske Àr litet, men alltsÄ det Àr sÄ mycket variabler Ä siffror nÀr det kommer till sÄna hÀr datorer att jag helt enkelt tappar bort mej... FörstÄr inte att det kan finnas sÄ mycket varianter!!!

Borde bara finnas arbetsdator, speldator, musik/film/skapardator och pensionÀrsdator. SÄ har man lÀtt att hitta istÀllet för att bli helt dum i huvet av alla siffror!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.