tvĂ„takt Postat 17 september 2013 Postat 17 september 2013 (redigerat) Jag skulle vilja ha tips pĂ„ komponenter till en dator jag kan med mej hemifrĂ„n och till repan dĂ€r jag spelar in trummor. Krav: Den ska vara liten och rymmas i ryggsĂ€ck (inte laptop) Windows 7 (INTE Mac, Windows 8 eller nĂ„t) Minst 8 GB ram, men tror inte jag behöver mer! Har klarat mej bra pĂ„ 2GB i tre Ă„r nu Ă€ven vid 14 kanalers truminspelning Tips pĂ„ bra Ă„ ganska bra snabb processor SSD hĂ„rddisk, Samsung 840 Pro kanske? SSD hĂ„rddisken Ă€r vĂ€l det som gör att jag kan slĂ€pa med datorn, för som jag förstĂ„tt brukar stationĂ€ra hĂ„rddiskar vara kĂ€nsliga för att slĂ€pas runt sĂ„ det vill jag ju undvika. Sen gĂ„r det sĂ„klart att uppgradera RAM eller sĂ„ framöver men som sagt för mina Ă€ndamĂ„l har jag svĂ„rt att tro att jag behöver mer Ă€n sĂ„hĂ€r. Mina projekt JUST NU brukar hamna pĂ„ cirka 40-50 spĂ„r med massa effekter, och dĂ„ körj ag pĂ„ en 2GB rams dator. Jag har svĂ„rt att tro att jag kommer behöva mer Ă€n 70-80 spĂ„r totalt nĂ„gonsin för det jag spelar in. Jag anvĂ€nder lite och ens nĂ„got MIDI, nĂ€stan bara audio. Men slinker in lite ibland Ă€ndĂ„ đ± Prislappen ska helst ligga pĂ„ 5-6000, och fĂ„r inte överstiga 8000 kr... IsĂ„fall fĂ„r det vara av en jĂ€vla bra anledning! Tiotusen Ă€r sista budet men HELST INTE. NĂ„gon som har nĂ„gon idĂ©? Grejen Ă€r att jag HADE lite koll pĂ„ datorer förr nĂ€r det var typ 2GHz vanlig processor och 512mb RAM, men har helt tappat trĂ„den med alla dual core Ă„ quad ram och modermodem đ Redigerat 17 september 2013 av tvĂ„takt
Erik dP Postat 17 september 2013 Postat 17 september 2013 ...till repan dÀr jag spelar in trummor. ...Den ska vara liten och rymmas i ryggsÀck (inte laptop) ...SSD hÄrddisk... ...cirka 40-50 spÄr med massa effekter... Jag anvÀnder lite och ens nÄgot MIDI, nÀstan bara audio. ...Prislappen ska helst ligga pÄ 5-6000... Kanske off-topic om du bestÀmt dig för Windows... ...Har du funderat pÄ Ipad med nÄt USB ljudkort för 8 till 16 kanaler för trummor? Din beskrivning ovan skulle kunna passa in pÄ Ipad med Auria dÀr 24 kanalers samtidig inspelning funkar enligt app-leverantören. 48 kanaler för editering. Det dubbla om du lÀnkar 2 Ipads. Det kommer förmodligen en ny "Ipad 5" innan jul med mer processorkraft. Men jag kör "Ipad 3". Kör man mÄnga tunga pluggar sÄ orkar inte min padda riktigt med, men processorn Àr ju samma som i Ipad 2 om jag minns rÀtt.
pile63 Postat 17 september 2013 Postat 17 september 2013 Ipad 4 Àr den som gÀller om man skall anÀvnda tunga pluggar. Annars fungerar Ipad 2 eller 3 rÀtt bra med Auria som DAW. NÀr det gÀller en dator som man kan ta med sig som inte Àr laptop skulle jag kolla efter nÄgon rack monterad server burk och bygga sjÀlv i den.
peterT Postat 17 september 2013 Postat 17 september 2013 Ett m-atx lr mini-itx moderkort http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s142045839 lÄdor http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=335 Tror mer pÄ m-atx Àn mini-itx men jag har inte provat ngt av det.
tvĂ„takt Postat 18 september 2013 TrĂ„dstartare Postat 18 september 2013 (redigerat) Kanske off-topic om du bestĂ€mt dig för Windows... ...Har du funderat pĂ„ Ipad med nĂ„t USB ljudkort för 8 till 16 kanaler för trummor? Din beskrivning ovan skulle kunna passa in pĂ„ Ipad med Auria dĂ€r 24 kanalers samtidig inspelning funkar enligt app-leverantören. 48 kanaler för editering. Det dubbla om du lĂ€nkar 2 Ipads. Det kommer förmodligen en ny "Ipad 5" innan jul med mer processorkraft. Men jag kör "Ipad 3". Kör man mĂ„nga tunga pluggar sĂ„ orkar inte min padda riktigt med, men processorn Ă€r ju samma som i Ipad 2 om jag minns rĂ€tt. MEN FAN. Varför ska folk komma med helt irrelevanta tips sĂ„ fort man frĂ„gar efter nĂ„got sĂ„ "simpelt" som lite datorkomponenter? JAG VILL INTE HA NĂ N IPAD. Jag vill spela in i datorn Ă„ kunna mixa Ă„ redigera rakt av. Fan! Jag vill inte ens ha nĂ„n Ipad för vardagligt bruk........... Telefoner ringar man med, datorer kollar man mail pĂ„! đ NĂ€ jag Ă€r sjuk Ă„ trött sĂ„ jag tyckerj ag fĂ„r vara vresig ocksĂ„. đ„° Jag förstĂ„r inte varför man vill spela in med Ipad, det lĂ€r ju vara SJUKT jobbigt att göra omtagningar. TĂ€nk pĂ„ detta! NĂ€r jag spelar in trummor sĂ„ gör jag ofta hundra omtagningar för att fĂ„ sĂ„ perfekta trumspĂ„r som möjligt. Ipad kanske funkar om man kör en lĂ„t rakt igenom i en tagning, men för alla dessa tagnignar sĂ„ FUNKAR DET INTE! Jag spelar in heavy Ă„ speed metal Ă„ Ă€r ingen van trummis Ă„ dĂ€rför behöver jag hundra tagningar. Ăven vana trummisar behöver göra hundra tagningar innan det blir bra. Det handlar INTE om nĂ„ smĂ„ testprojekt och testinspelningar utan ganska omfattande episka metal-album som ofta slutar pĂ„ över en timme med Ă„ttaminuters lĂ„tar innehĂ„llandes tjugio tempoĂ€ndringar Ă„ sĂ„. Inga lĂ€tta grejer alltsĂ„. Ett m-atx lr mini-itx moderkort http://www.prisjakt....ms=l=s142045839 lĂ„dor http://www.prisjakt....egori.php?k=335 Tror mer pĂ„ m-atx Ă€n mini-itx men jag har inte provat ngt av det. Tack för relevant svar. Ska kika! đ Redigerat 18 september 2013 av tvĂ„takt
laban1 Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 MEN FAN. Varför ska folk komma med helt irrelevanta tips sÄ fort man frÄgar efter nÄgot sÄ "simpelt" som lite datorkomponenter? Var du tacksam att du fÄr nÄgot svar alls. Vad som er relevant eller irrelevant Àr upp till dig, SkÀrp dig och hÄll en trevlig ton till dom som tar sig tid att svara. GnÀllputte!
tvÄtakt Postat 18 september 2013 TrÄdstartare Postat 18 september 2013 Hade jag velat ha en Ipad hade jag vÀl frÄgat om alternativ till dator?
laban1 Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 Hade jag velat ha en Ipad hade jag vÀl frÄgat om alternativ till dator? Vad hoppas du uppnÄ med att betygsÀtta dom som försöker hjÀlpa dig ?
Guitar Nilsson Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 Ăr man snabbrockande punkmetallare som TvĂ„takt ska man vĂ€l vara arg? đ
laban1 Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 SĂ„klart ! đ Men det pĂ„minner mig om en kompis som "glömt" att ta med dricka till en förfest och gnĂ€llde pĂ„ att vinet inte var en reserva, nĂ€r han blev bjuden.
Demonproducenten Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 det Àr kanske nÄt sÄnt hÀr du ska kolla efter http://www.smallpc.net/the-lpc-680-small-mini-pc-powerful-small-form-factor-computer/ men det blir ju ÀndÄ ett större ljudkort du behöver koppla till för att micka trummor
tvĂ„takt Postat 18 september 2013 TrĂ„dstartare Postat 18 september 2013 Ett m-atx lr mini-itx moderkort http://www.prisjakt....ms=l=s142045839 lĂ„dor http://www.prisjakt....egori.php?k=335 Tror mer pĂ„ m-atx Ă€n mini-itx men jag har inte provat ngt av det. Har kollat nu och njaej ag blir bara förvirrad. Ăr det dĂ€r alltsĂ„ olika moderkortstyper allihop? Kan det ens finnas sĂ„ dĂ€r mĂ„nga olika?!?!? đł det Ă€r kanske nĂ„t sĂ„nt hĂ€r du ska kolla efter http://www.smallpc.n...actor-computer/ men det blir ju Ă€ndĂ„ ett större ljudkort du behöver koppla till för att micka trummor Fast jag kan inte hitta pris pĂ„ den dĂ€r! Men det sĂ„g ju spĂ€nnande ut, verkade vara rĂ€tt bra prestanda ocksĂ„, eller? Jo men ljudkort har jag ju! SĂ„ det behöver jag inga rĂ„d om. Iförsig tĂ€nker jag uppgradera nĂ„gon gĂ„ng i framtiden, men sĂ„lĂ€nge duger mitt Tascam US1641 suverĂ€nt att spela in 14 kanaler med đ min dator pallar dock oftast bara 10 eller kanske 12, men har spelat in trummor pĂ„ alla 14 förr men dĂ„ var datorn helt nyformaterad. Nu tror jag inte den skulle klara av det.
tvĂ„takt Postat 18 september 2013 TrĂ„dstartare Postat 18 september 2013 (redigerat) SĂ„klart ! đ Men det pĂ„minner mig om en kompis som "glömt" att ta med dricka till en förfest och gnĂ€llde pĂ„ att vinet inte var en reserva, nĂ€r han blev bjuden. Hmmm, ganska trĂ€ffande liknelse, men Ă„ andra sidan Ă€r ju dator vs ipad lite mer avancerad nĂ€r man jĂ€mför vad man ska ha dom till. Liksom, det gĂ„r ju att rita i Paint med mousepad men jag tror dom flesta vill anvĂ€nda ritpenna eller Ă„tminstĂ„ne vanlig datormus. Likadant tĂ€nker jag angĂ„ende Ipad vs dator: Det gĂ„r att spela in precis likadant pĂ„ dom men det gĂ„r absolut inte att sköta redigering och sĂ„nt lika bra och effektivt pĂ„ en ipad som pĂ„ en dator. Tror jag ialalfall, men det tvivlar jag starkt pĂ„!!! Om nĂ„gon hade gjort en trĂ„d "ge mej tips pĂ„ goda kakor?" och nĂ„gon svarade "du borde prova tacos" sĂ„ Ă€r det precis lika irrelevant som en Ipad nĂ€r jag söker efter DATOR Redigerat 18 september 2013 av tvĂ„takt
Erik dP Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 ...Det gÄr att spela in precis likadant pÄ dom men det gÄr absolut inte att sköta redigering och sÄnt lika bra och effektivt pÄ en ipad som pÄ en dator.... Med risk för att vara irrelevant igen: ...Jag mÀrker ingen större skillnad. (Gammal videodemo! Vid ca 1min30sek har du vÄgformsediteringen.):
tvÄtakt Postat 18 september 2013 TrÄdstartare Postat 18 september 2013 Med risk för att vara irrelevant igen: ...Jag mÀrker ingen större skillnad. (Gammal videodemo! Vid ca 1min30sek har du vÄgformsediteringen.): http://www.youtube.com/watch?v=vnkFDM65jjw Haha ja jag Àr bara 24 men jag blir ÀndÄ förvÄnad över vad fokl kan göra med modern teknik. Men jag tror nog ÀndÄ att det inte kommer vara mej till nÄgon fördel att anvÀnda en sÄn dÀr liten manick.
Erik dP Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 Det passar kanske inte alla. Men jag gillar att kunna fÄ igÄng ett projekt frÄn avstÀngd apparat pÄ nÄgra sekunder. Eller om jag hittar pÄ nÄgra strofer pÄ en ny lÄtidé. Eller editera nÄt jag kommer pÄ mitt pÄ natten liggandes i sÀngen.
laban1 Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 Hmmm, ganska trÀffande liknelse, men Ä andra sidan Àr ju dator vs ipad lite mer avancerad nÀr man jÀmför vad man ska ha dom till. Liksom, det gÄr ju att rita i Paint med mousepad men jag tror dom flesta vill anvÀnda ritpenna eller ÄtminstÄne vanlig datormus. Likadant tÀnker jag angÄende Ipad vs dator: Det gÄr att spela in precis likadant pÄ dom men det gÄr absolut inte att sköta redigering och sÄnt lika bra och effektivt pÄ en ipad som pÄ en dator. Tror jag ialalfall, men det tvivlar jag starkt pÄ!!! Om nÄgon hade gjort en trÄd "ge mej tips pÄ goda kakor?" och nÄgon svarade "du borde prova tacos" sÄ Àr det precis lika irrelevant som en Ipad nÀr jag söker efter DATOR FrÄgan kvarstÄr: Vad hoppas du uppnÄ med att betygsÀtta dom som försöker hjÀlpa dig ?
MRS8 Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 Har kollat nu och njaej ag blir bara förvirrad. Ăr det dĂ€r alltsĂ„ olika moderkortstyper allihop? Kan det ens finnas sĂ„ dĂ€r mĂ„nga olika?!?!? đł Fast jag kan inte hitta pris pĂ„ den dĂ€r! Men det sĂ„g ju spĂ€nnande ut, verkade vara rĂ€tt bra prestanda ocksĂ„, eller? om du kollar stĂ„r det att grundpriset Ă€r $1,495
pme (oregistrerad) Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 Mac:ar brukar vara ganska pÄ att köra windows om man nu vill det. SÄ mac mini + windows licens separat.
JJRockford Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 Hade jag velat ha en Ipad hade jag vÀl frÄgat om alternativ till dator? "If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses" - Henry Ford 1
tvÄtakt Postat 19 september 2013 TrÄdstartare Postat 19 september 2013 om du kollar stÄr det att grundpriset Àr $1,495 Jag skrev ju i förstaposten att jag inte vill betala sÄ mycket......... FrÄgan kvarstÄr: Vad hoppas du uppnÄ med att betygsÀtta dom som försöker hjÀlpa dig ? För att kanske fÄ nÄgra svar som hjÀlper? Jag frÄgade inte om ipad, mac eller skrivmaskin jag vill ha PC! 1
cborg Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 Vet inte om det funkar till musikdator men om formatet skall vara slÀpbart sÄ kolla efter HTPC, Cube eller Barebone. Allt beroende pÄ vad för kort och prestanda du vill trycka in sÄ klart. Kylningen brukar vara lite klurig plus att det Àr jÀkligt litet och pilligt i de burkarna. Men du kanske fÄr lite uppslag iallafall?
tvÄtakt Postat 19 september 2013 TrÄdstartare Postat 19 september 2013 Varför inte bÀrbart? Har faktiskt funderat pÄ det... Men dÄ ökar ju prislappen ocksÄ... Fast fan kanske Àr vÀrt det... JAg vet inte! Antingen lite mindre pengar för nÄt litet bygge annars lite mer för en bÀrbar... Men jag vill kunna bestÀmma liet mer exakt hur jag vill ha det. Men iförsig, ja... Min HP laptop har ju funkat hur bra som helst Àven om mina projekt numera krÀver mer prestanda. SÄ kanske kör pÄ en iallafall dÄrÄ... FÄr se!
hegobald Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 FÄr man frÄga varför du sÄ resolut dömt ut OSX eller i varjefall en hÄrdvara frÄn Apple? Jag gick över till macbook pro för ett par Är sedan och Àr mÀkta imponerad av bÄde byggkvalitet och prestanda.. Att jag dessutom kan köra Windowsmjukvara pÄ macen (men inte tvÀrs om. OS X program pÄ Windows) gör ju inte saken sÀmre!
Mossman Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 (redigerat) Vafför inte bara bygga en dator? http://www.komplett....CA-4F00108B141B 6300:- skÀrm + operativ tillkommer Redigerat 19 september 2013 av Mossman
tvĂ„takt Postat 19 september 2013 TrĂ„dstartare Postat 19 september 2013 (redigerat) FĂ„r man frĂ„ga varför du sĂ„ resolut dömt ut OSX eller i varjefall en hĂ„rdvara frĂ„n Apple? Jag gick över till macbook pro för ett par Ă„r sedan och Ă€r mĂ€kta imponerad av bĂ„de byggkvalitet och prestanda.. Att jag dessutom kan köra Windowsmjukvara pĂ„ macen (men inte tvĂ€rs om. OS X program pĂ„ Windows) gör ju inte saken sĂ€mre! Jag har provat minst tre mac-datorer jag ej gillar... Kan vara ovana. Men framför allt handlar det om ekonomi hĂ€r. Jag har förmodligen helt enkelt inte rĂ„d med Mac. Ăven om det skulle vara bĂ€ttre sĂ„ har jag inte rĂ„d att punga ut över 10000 spĂ€nn bara sĂ„dĂ€r. Jag Ă€r arbetslös och typ alla pengar jag har att röra mej pĂ„ Ă€r skivförsĂ€ljning + eventuella extrapengar frĂ„n skivbolaget om jag ber snĂ€llt, vilket jag tĂ€nkt göra nu med anledning att uppgradera min studioutrustning... Men jag rĂ€knar inte med mer Ă€n $500, men har jag tur sĂ„ kanske! đ Redigerat 19 september 2013 av tvĂ„takt
tvÄtakt Postat 20 september 2013 TrÄdstartare Postat 20 september 2013 Om jag ska ta "fegutvÀgen" med laptop, tycker jag det hÀr verkar vara ett bra val: http://www.billigteknik.se/sv/billiga-foretagsdatorer/9488-hp-elitebook-2570p-c3z28ec-intel-i5-laptop.html Den har prestandan jag Àr ute efter, 8gb ram, Windows 7, 7200-rpm hÄrddisk och allt det dÀr. Laptopen jag kört pÄ hittils Àr en HP och har inte haft nÄgra problem med det. Och det till ett bra pris!!! Vad tror ni???
laban1 Postat 20 september 2013 Postat 20 september 2013 (redigerat) 12.5" LED-skÀrm - Àr inte det lite litet ? Du ska inte satsa pÄ en Quad core t ex ngn i7, dÀr har du hyper threading ocksÄ? Med en i5 Dual core kan du köra 2 processer, och med i7 Quad 8 processer samtidigt. Det beror iofs pÄ om din Host Àr skriven för att utnyttja detta. Du verkar kunna bygga ut till 16GB RAM och det Àr ju bra att ha den möjligheten. Sedan har jag hört att W8 Àr bÀttre Àn W7 vad gÀller ljudhantering, har ej testat sjÀlv. Redigerat 21 september 2013 av laban1
tvÄtakt Postat 21 september 2013 TrÄdstartare Postat 21 september 2013 Det kanske Àr litet, men alltsÄ det Àr sÄ mycket variabler Ä siffror nÀr det kommer till sÄna hÀr datorer att jag helt enkelt tappar bort mej... FörstÄr inte att det kan finnas sÄ mycket varianter!!! Borde bara finnas arbetsdator, speldator, musik/film/skapardator och pensionÀrsdator. SÄ har man lÀtt att hitta istÀllet för att bli helt dum i huvet av alla siffror!!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.