Jump to content
Annons

hur fÄr man mer attack i gitarrerna


evilrocker

Recommended Posts

Sitter och fipplar med gitarrljud för plattan, och mycket attack i gitarrerna.

Kör 2-3db med cla3 pÄ giarrerna men vill typ i sÄna hÀr partier fÄ fram Ànnu mer attack: nÄn som har tips? Giterren i vÀnster Àr en Gibson les paul traditional med SD distortion, gitarr i höger Àr gibson les paul classic med SD custom, genom Peavey 6505 till en mesa os 4x12 uppmickad med sm57 och md421 pÄ varsin högtalare genom preamp avedis ma5 igenom rosetta till pro tools. Blend ligger pÄ mest 57 och knappt hÀlften av 57ans volym pÄ md421.

https://soundcloud.com/evilrocker/everysteptest

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Ett knep som alltid funkar för mig Àr att skruva ner gain en aning. Att vara generös med presence pÄ stÀrkaren brukar ge mer edge Àven Ät baskomponenten i attacken, och dÄ blir början av varje anslag mer definierat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett knep som alltid funkar för mig Àr att skruva ner gain en aning. Att vara generös med presence pÄ stÀrkaren brukar ge mer edge Àven Ät baskomponenten i attacken, och dÄ blir början av varje anslag mer definierat.

Ok men vad gör man nu efter nÀr allt Àr trackat? cant go back! Lyssna gÀrna pÄ lÄten ovan. Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr jag inget proffs, men minska gainen och lÀgg flera lager.

https://soundcloud.com/tobbe_olofsson/demo-harmony

Det dĂ€r Ă€r mer Ă€n 8 lager gitarrer exempelvis 😛

Hur och med vad mickar du stÀrkaren?

Giterren i vÀnster Àr en Gibson les paul traditional med SD distortion, gitarr i höger Àr gibson les paul classic med SD custom, genom Peavey 6505 till en mesa os 4x12 uppmickad med sm57 och md421 pÄ varsin högtalare genom preamp avedis ma5 igenom rosetta till pro tools. Blend ligger pÄ mest 57 och knappt hÀlften av 57ans volym pÄ md421.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ah! Jag förstÄr. En lite spacead lösning som jag var med pÄ en gÄng var en dubbeltracking i efterhand, dÀr man bara satsar pÄ attacken med ganska cleant ljud och sedan limmar bÀgge spÄren. Dimebag Darrell, bland andra, gjorde sÄ pÄ Cowboys From Hell. Satt och pumpade mutade versioner av riffen med olika sounds, för att skÀrpa attacken. Det funkar, men det tar tid.

Annars du kanske lÀtta pÄ kompressionen nÄgot, alt. laborera med attacken pÄ kompressorn?

En annan variant som rĂ€ddat ett riff vid ett annat tillfĂ€llet Ă€r att lĂ€gga varje spĂ„r pĂ„ en ny kanal med betydligt lĂ€gre signal. DĂ€r fĂ„r du dĂ„ en version av rifet som ligger lĂ€gre i volym relativt sett jĂ€mfört med originalspĂ„ret. Den EQar du sedan kraftig dĂ€r du har mycket transienter frĂ„n gurorna. Sen kan man lĂ€gga den rakt över originalspĂ„ret, och fĂ„ lite mer definition pĂ„ det sĂ€ttet. Men det kan bli fizz av del hela ocksĂ„. Över huvud taget kan du testa att skĂ€ra högre upp i botten Ă€n vad du tĂ€nkt, och lĂ€gga en liten puckel precis ovanför dĂ€r du skurit. och glöm aldrig midden. En fet puckel i midden kan pĂ„ billigaste vis rĂ€dda fler riff Ă€n man tror. Och fullstĂ€ndigt mörda en hel del...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Giterren i vÀnster Àr en Gibson les paul traditional med SD distortion, gitarr i höger Àr gibson les paul classic med SD custom, genom Peavey 6505 till en mesa os 4x12 uppmickad med sm57 och md421 pÄ varsin högtalare genom preamp avedis ma5 igenom rosetta till pro tools. Blend ligger pÄ mest 57 och knappt hÀlften av 57ans volym pÄ md421.

KÀnns ju som att det ska gÄ att fÄ riktigt bra gitarrljud med det dÀr. Hur mÄnga lager gitarr har du lagt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

KÀnns ju som att det ska gÄ att fÄ riktigt bra gitarrljud med det dÀr. Hur mÄnga lager gitarr har du lagt?

ett komp vÀnster och ett komp höger. och jag vill just dÀr i versen att dom dÀmpgrejerna ska panga varje slag liksom fan svÄrt att förklara. Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ah! Jag förstÄr. En lite spacead lösning som jag var med pÄ en gÄng var en dubbeltracking i efterhand, dÀr man bara satsar pÄ attacken med ganska cleant ljud och sedan limmar bÀgge spÄren. Dimebag Darrell, bland andra, gjorde sÄ pÄ Cowboys From Hell. Satt och pumpade mutade versioner av riffen med olika sounds, för att skÀrpa attacken. Det funkar, men det tar tid.

Annars du kanske lÀtta pÄ kompressionen nÄgot, alt. laborera med attacken pÄ kompressorn?

En annan variant som rĂ€ddat ett riff vid ett annat tillfĂ€llet Ă€r att lĂ€gga varje spĂ„r pĂ„ en ny kanal med betydligt lĂ€gre signal. DĂ€r fĂ„r du dĂ„ en version av rifet som ligger lĂ€gre i volym relativt sett jĂ€mfört med originalspĂ„ret. Den EQar du sedan kraftig dĂ€r du har mycket transienter frĂ„n gurorna. Sen kan man lĂ€gga den rakt över originalspĂ„ret, och fĂ„ lite mer definition pĂ„ det sĂ€ttet. Men det kan bli fizz av del hela ocksĂ„. Över huvud taget kan du testa att skĂ€ra högre upp i botten Ă€n vad du tĂ€nkt, och lĂ€gga en liten puckel precis ovanför dĂ€r du skurit. och glöm aldrig midden. En fet puckel i midden kan pĂ„ billigaste vis rĂ€dda fler riff Ă€n man tror. Och fullstĂ€ndigt mörda en hel del...

Typ pararellskit pĂ„ just tuggen? kanske kan funka, fĂ„r testa 🙂
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Editera gitarrerna sÄ att det blir Ànnu tajtare? NÀr det gÄr undan sÄdÀr sÄ kan ju Àven smÄ tidsdifferenser göra sÄ att tvÄ anslag (en frÄn vardera kompgitarr) sÄ att sÀga Àter upp varandra och suddar ut attacken.

För inspelningar i framtiden kan det vÀl annars vara bra att tÀnka pÄ gitarrförstÀrkare oftast har svÄrast att dista basfrekvenserna. Jag vet inte om det hÀr funkar för alla ljud, men för lite mer klassisk hÄrdrock Àr ju en treblebooster helt grym. Upplever oftast ljudet som luftigare och med mer attack efter att man kopplat in en.

Skaffa Àven en DI-box med "directlink" utgÄng. NÀr du spelar in kopplar du "direct link" (sÄ heter det i a f pÄ min Behringer Ultra-G) till förstÀrkaren och sen DI signalen direkt till nÄgon inspelningskanal, sÄ att du spelar in sjÀlva gitarr-signalen. DÄ har man sÄ att sÀga en "nöd-utgÄng" om man inte fÄr till det riktigt med det inspelade ljudet frÄn gitarrförstÀrkaren och lÀgga till det som behövs via nÄgon plugg.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kolla sÄ att dom olika mickarna inte fasar ut i mot varandra.

För att kolla fas lyssna i mono och jÀmför hur det lÄter i stereo.

Eller anvÀnd Wawes / Steinberg phasescope och kolla grafiskt.

Om du mÀrker att dom tvÄ kanalerna fasar ut mot varandra sÄ

kan du fixa det genom att fasvÀnda ena kanalen.

Du kan Àven fixa problem med fas genom att klippa och flytta ena spÄret nÄgra ms

sÄ spÄren hamnar i fas. Du ser tidförskjutningen grafiskt i din tracker.

VÄgformernas toppar och dalar skall matcha varandra för samma ljudkÀlla.

För undvika problem med fas skall du placera dom tvÄ olika mikrofonernas

membran sÄ nÀra varandra som möjligt vid uppmickning av kabinettet.

Om du blandar mellan signal frÄn linebox och mikrofon sÄ mÄste du flytta bak

signalen frÄn mikrofonen i din tracker eftersom micken tar upp ljudet mer lÄngsamt

annars fÄr du problem med fasfel.

För att fixa problem med fas finns denna pluggen:

http://www.waves.com/plugins/inphase

Vill du ha en fas-fixnings plugg gratis finns phasebug:

http://www.betabugsaudio.com/plugs.php

För att Àndra attack finns denna:

http://www.waves.com/plugins/transx

Om du har uad finns denna:

http://www.uaudio.com/store/special-processing/spl-transient-designer.html

Om du vill ha en gratis transient designer attack plugg finns denna:

http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=4

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"Kör 2-3db med cla3"

Är det en kompressor? Minska kompressionen, eller ta bort den helt.

Att dubba en massa ggr gillar inte jag alls. Skit i det, det Àr ingen rocknroll. Det lÄter ju bra som fan redan föresten. Gitarrerna skulle nog lÄta mer brutalt om du pannade in dem mer mot mitten. Gitarrliret hamnar lite pÄ undantag nu utÄt kanterna.... Soundet Àr bra men panoreringen fel. TÀnk lite trummix, varken kaggen eller virveln kan fÄ rÀtt attack om de Àr utpanorerade Ät sidorna. In med gitarrerna lite mer mot mitten Àr min tanke. Inte mycket, bara lite. Trum-OH kan du panorera ut lite mer i stÀllet.

Grovt bra spelat!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du UAD? IsÄfall, testa att kasta pÄ Dbx160 och stÀll thresholden till att bara raka av de hÄrdaste topparna.

Annars fÄr du gÄ den lÄnga vÀgen och editera, dvs kopiera över gitarrspÄren, klippa bort allt utom attackerna och lÀgga pÄ nÄn transient designer med attacken uppskruvad och fade'a upp tills det lÄter ok.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Japp har testat spl TD, har den, lĂ€t inte bra pĂ„ guran, kör den dock lite pĂ„ virveln 🙂. Tack mĂ„nga bra tips, funderar pĂ„ automatisera volymen bara just pĂ„ tuggen dĂ€r, kan nog funka. Nopes har inte uad tyvĂ€rr 🙂

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du provat att inte komprimera eller göra nÄnting alls med gitarrspÄren? NÀr man kan spela sÄ bra som du gör blir en massa skruvande o editering bara en försÀmring av det du spelat. Din sÀrprÀgel försvinner i manglandet av all pluggar.

Du har vÀl lite komprimering mm pÄ masterspÄret i alla fall. Det rÀcker.

Jag tror att du liksom jag lider av studio och prestationsĂ„ngest. Ös pĂ„ bara, ta inte bort det aggresiva i gitarrsoundet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du provat att inte komprimera eller göra nÄnting alls med gitarrspÄren? NÀr man kan spela sÄ bra som du gör blir en massa skruvande o editering bara en försÀmring av det du spelat. Din sÀrprÀgel försvinner i manglandet av all pluggar.

Du har vÀl lite komprimering mm pÄ masterspÄret i alla fall. Det rÀcker.

Jag tror att du liksom jag lider av studio och prestationsĂ„ngest. Ös pĂ„ bara, ta inte bort det aggresiva i gitarrsoundet.

Tack 🙂 nja kompressorn pĂ„ guran kommer nog försvinna, provar mig fram lite, lĂ„ter kanske rĂ€tt gött som det Ă€r Ă€ndĂ„!
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Va faaan kom igen crillemannen och demonproducenten, ge mig nÄgra kreddiga svar nuuuu

ok

nu har jag inte lyssnat specifikt pÄ ditt klipp men om man vill ha mer transienter i ljudet sÄ testa att köra en kompressor med lÄngsam attack sÄ anslagen hinner smita förbi innan kompressorn jobbar

tillrÀcklig snabb release sÄ den slutar jobba innan nÀsta anslag

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

, alt. laborera med attacken pÄ kompressorn?

Visst, man kan misstÀnka att du satt en för kort attack och dÀrför dödar transienterna. vad har du för attack tid? kolla ocksÄ release tiden.

Andra "knep" och nÄgra som folk varit inne pÄ;

fasfel Àr en mkt bra kandidat om du mickat upp. Transient designer, Fler dubbar suddar ut transienter - ta bort nÄgra, behÄll spÄr med singleCoil, brukar ta fram attacken bÀttre tycker jag, att lÄta ett gitarrspÄr öppna en gate för dom andra (EWAF knepet), Eq:a fram dÀr du tycker att attacken framhÀvs...

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Denna Àr vÀll ok ocksÄ.

Man behöver ju givetvis inte ladda ner deras plugins utan man tar lÀrdom av hur han spelar in sina gitarrer och sÀtter eq lowpass osv. Och överför det pÄ det man sjÀlv anvÀnder.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Denna Àr vÀll ok ocksÄ.

Man behöver ju givetvis inte ladda ner deras plugins utan man tar lÀrdom av hur han spelar in sina gitarrer och sÀtter eq lowpass osv. Och överför det pÄ det man sjÀlv anvÀnder.

Konstigt att ingen av dessa 2 videos tar upp kompression tycker jag. Mer diskant pÄ gitarrer pÄ kanterna Àr det för bredda eller för att konkurrera mindre med sÄng? Lowshelf - var han inte lite ute och cyklade dÀr?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...