Jump to content
Annons

Hur kul har du?


Omb

Recommended Posts

Funderat på en sak..jag gör alltid bättre

låtar,tycker jag själv,när det är riktigt kul..viktigt att komma ihåg för mig.Känns

som det glöms bort ibland i musikskapandet.

Nu till min fråga:

Hur kul har du när du gör låtar?..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror nog på. Texter kan jag skriva när jag är innerligt ledsen (men även när jag är glad), men musik skriver jag nog alltid bäst vid ett harmoniskt sinnelag. Så, ja, hmm, jag slutför nog aldrig en låt om jag inte tycker det är kul.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påstå att jag gör så mycket eget material nu för tiden, men känns det som ett tvång så kan jag garantera att inget blir varken klart eller bra.....

De gånger det går bra att repa och man spelar bra, det är när det känns kul. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu till min fråga:

Hur kul har du när du gör låtar?..

Nu är jag en sådan som drivs av fåfänga, inte av inre själslig hunger att att tillfredsställa mig själv i det tysta. Mitt mål med min konst var i huvudsak att få bli erkänd, framgångsrik och snuskigt rik på pengar, omgiven av massor av brudar, sex, knark och så vidare. Nu blev det ju inte exakt så, lyckligtvis i några fall. Men det påverkar givetvis hur jag är som låtskrivare, och hur "kul" jag tycker det är:

Själva skaparprocessen är väl, antar jag, precis lika upphetsande som promenaden till posten när du ska hämta ut det där efterlängtade paketet med [valfri musikpryl här] från USA som du beställt. Med andra ord, man kan knappt bärga sig att få lägga vantarna på paketet; aldrig förr har en promenad varit så "lång".

För att inte tala om hur kul det (INTE) är att programmera trummor ...

Däremot tycker jag det är jävligt kul med själva slutproduktionsarbetet, när alla instrument och röster är lagda och det är dags att börja sätta källorna på sina rätta platser i ljudbilden. Särskilt körer tycker jag är kul att jobba med. Massiva körer.

Sammanfattning:

Skriva låtar: not so kul!

Producera (egna) låtar: rather kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det bästa som finns. Och jag har skit kul.

Thru music i can truly express myself and set my inner demons free.

The music lets me be anything or anyone i want to be. Today i can be someones lover, tomorrow someones killer.

Qoute by Ironman, member @ studio forum.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Med min egen musik arbetar jag på ett processaktigt sätt. Det innebär att en låt kan ta ibland flera år att bli klar med. Oftast arbetar jag med dem när jag har inspiration och är lugn i mig själv och utan yttre stress. Nu ser ju inte alltid livet ut så vilket innebär att jag måste ta till en viss del tvång, klämma in tid mellan läxhjälp till barn och nattning. Då är det inte alltid lika kul, åtminstone inte till en början. Det kan vara rätt motigt och kännas övermäktigt. Men om jag struntar i den känslan och bara fortsätter en stund till brukar det innebära att jag skrivit en vers, ett textstycke eller en melodi när jag väl slutar.

Jan Guillou sa en gång att inspiration är för amatörer. Det är bara att sätta sig och skriva. Har men en bra mening vid arbetsdagens slut ska man vara nöjd. Jag håller inte med honom, inspiration är livsviktigt. Mitt svar till Jan är att visst, du får dina böcker färdiga inom en tidsram men så är de inte så, i min mening, roliga eller bra. För mig ska en bok både vara en njutning i dess handling men även i dess språk. Men vi är väl olika jag och Jan.

Edit: stavfel.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kul har du när du gör låtar?..

Efter att ha jobbat länge med "seriösa" projekt så insåg jag att jag kände mig kreativt blockad. Det blev mer produktion och mindre låtskrivande.

Nu har jag totalvänt och jobbar med ett "oseriöst" album med enkelt arrangemang, som låter mig spendera all tid på att komma på nya melodier. Har funkat bra hittills!

Link to comment
Dela på andra sajter

"...För att inte tala om hur kul det (INTE) är att programmera trummor ...

Däremot tycker jag det är jävligt kul med själva slutproduktionsarbetet, när alla instrument och röster är lagda och det är dags att börja sätta källorna på sina rätta platser i ljudbilden. Särskilt körer tycker jag är kul att jobba med. Massiva körer...."

Samma här! HATAR att programera trummor. Och jag som är trummis i grunden. Lira trummor på ett keyboard/pads är helt åt helvete! Det är som att be en gitarrist att dra av sina balla riff, men på en sträng i taget.

Helt jävla värdelöst. Då vill man ju ha digitalt trumset men det kostar ju apa om man vill ha med kvalité. Alternativt spela på riktiga trummor, men jag tror inte mina grannar skulle tycka det vore kul samt att hur fetbra akustik han man i en lägenhet? lol...

Slutproduktionsarbetet är riktigt kul. Så när man får en 150-200 audiofiler att mixa ihop till en färdig låt så är det riktigt kul. Först det där pillet med att editera och klippa i/o-fades osv. Färglägga alla spåren. Bussa ut alla kategorier av instrument. Sen spår för spår gå in och städa ur med eq och på med nån komp osv. Sen på med FX-sends och mosa på med reverber och delayer, chourus mm.

Gärna med "kunden"(läs polaren) på plats när man börjar närma sig målet, sen ett par pilsner/kaffe/vin och framförallt ha god tid på sig. DÅ har jag kul, speciellt när man har köpt nya pluggar och vill prova sig fram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan Guillou sa en gång att inspiration är för amatörer. Det är bara att sätta sig och skriva. Har men en bra mening vid arbetsdagens slut ska man vara nöjd. Jag håller inte med honom, inspiration är livsviktigt.

Nu ska jag inte tala för mästare som Jan Guillou, men jag tror att det kan ha uppstått ett missförstånd med vad han (om han nu har sagt det) egentligen menar med att "inspiration är för amatörer".

Jag tror att han menar att författare (eller för all del, kompositörer) som går och "väntar på inspiration" bör se över om författande verkligen är deras grej. Inspiration är nämligen inget man behöver vänta på; den triggas igång från den dagen du blev förmögen att på egen hand ta in och registrera sinnesintryck. Alla minnen du bär på är lagrad inspiration, färdig att utnyttjas för återgivning. Och det ska nog mycket till för en konstnär att på fullaste allvar mena att inget av det som han eller hon hittills upplevts är värt att återge i konstform.

Ibland förväxlar vi däremot motivation med inspiration.

Kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gärna med "kunden"(läs polaren) på plats när man börjar närma sig målet, sen ett par pilsner/kaffe/vin och framförallt ha god tid på sig. DÅ har jag kul, speciellt när man har köpt nya pluggar och vill prova sig fram!

Ah, pilsner etc ... eller ett par JD i systemet. Då blir man oslagbar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt roligt är det att spela in med drivna polarmusiker utan att repa en enda sekund innan man trycker på rec. Lite snabbt och mkt ungefärligt gå igenom ackordsföljden, sen kör man. Läste Neil Youngs biografi nyss, han skrev att orginalversionen av "Like a hurricane" som den låter på LP o cd är den allra första gången de testade att spela den. Han hade inte räknat ut något speciellt intro, så man hör att det är lite tveksamt, det bara blev som det blev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är väldigt roligt, annars skulle jag inte hålla på med musik, även om det bara är en hobby för mig.

Men kan var trött på att göra musik också väldigt ofta, därför jag har många hobbys som tar ut varandra.

Men finns inget roligare än att sitta redigera ljudfiler som man har spelat in, trimma, klippa och klistra, maiupulera filer osv.

Sen är det roligt att göra flera saker samtidigt som att göra låten, mixa och spela in allt samtidigt.

Mixa samtidigt som att spela är del av musiken, skulle inte funka annars. Och helt konstigt också.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag inte tala för mästare som Jan Guillou, men jag tror att det kan ha uppstått ett missförstånd med vad han (om han nu har sagt det) egentligen menar med att "inspiration är för amatörer".

Jag tror att han menar att författare (eller för all del, kompositörer) som går och "väntar på inspiration" bör se över om författande verkligen är deras grej. Inspiration är nämligen inget man behöver vänta på; den triggas igång från den dagen du blev förmögen att på egen hand ta in och registrera sinnesintryck. Alla minnen du bär på är lagrad inspiration, färdig att utnyttjas för återgivning. Och det ska nog mycket till för en konstnär att på fullaste allvar mena att inget av det som han eller hon hittills upplevts är värt att återge i konstform.

Ibland förväxlar vi däremot motivation med inspiration.

Kanske?

Det är möjligt att det är taget ur sitt sammanhang, vet inte längre när eller var jag läste det. Jag kan dock tycka att det är lite förmätet att säga att "mitt sätt är bäst, gör man inte som jag så är man en amatör". Som jag minns det gav han uttryck för att ett visst arbetssätt är att föredra. Det är nog det jag vänder mig mot.

En koppling man kan göra är skillnaden i sätt att skriva låtar. Det finns de artister som skriver 40-60 låtar inför ett skivsläpp som sedan landar på 10-12 låtar. Det finns även de som skriver 10 låtar under samma tid och som alla kommer med på skivan. Inget av de båda sätten är mer professionellt än det andra. Det är bara olika sätt. Min poäng är att det är lika professionellt att skriva rad upp och rad ner varje dag för att sedan slänga 90 % som att stirra ut över vattnet för att sedan kunna skriva motsvarande sidantal.

Som tur är finns det plats för alla sorter och alla smaker. Själv tycker jag att Jan skriver tråkigt och jag får inte mer ut av hans språk än vad jag får från en ordbok. Medan andra författare kan få mig att försvinna i orden och meningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min poäng är att det är lika professionellt att skriva rad upp och rad ner varje dag för att sedan slänga 90 % som att stirra ut över vattnet för att sedan kunna skriva motsvarande sidantal.

Som tur är finns det plats för alla sorter och alla smaker. Själv tycker jag att Jan skriver tråkigt och jag får inte mer ut av hans språk än vad jag får från en ordbok. Medan andra författare kan få mig att försvinna i orden och meningarna.

OK, då förstår jag din poäng lite mer. Du syftade mer på motivation (snarare än inspiration).

Håller med om att Guillou skriver tråkigt (har inte lyckats ta mig igenom en enda av hans böcker). Men han skriver, utan att behöva vänta på inspiration. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jobbar man som 'proffs' strävar men efter resultat. Inspirationen är viktig, men som mest viktig är den för att kläcka idéer. Kläcka idén är 5% av den färdiga produkten, resten handlar om hårt arbete och envishet. Sitter man hemma på kammaren och gör musik som en passionerad hobby gör man kanske bäst i att hitta en annan hobby om man inte tycker det är kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det detsamma som att äta och sova. Det är inte alltid man vill, men man måste. Jag skulle vilja hoppa över skapandet för någon dag, men så fort jag försöker avhålla mig från nån musikalisk aktivitet blir jag rastlös och börjar klättra på både väggar och tak. Så då får jag sätta mig framför keyboardet och sucka fram något elände.

Musiken jag har i skallen tenderar att låta mycket bättre där än ute i fria luften...

En gång av hundra kan man skönja en viss potential under processen, och då blir det det roligaste som finns. Så pass roligt att man har överseende med 99 katastrofer...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är periodare som kan blixtra till ibland och få så många idéer att jag knappt hinner spela in hälften av dem - för att sedan inte få några idéer alls på ett par månader.

Inspiration eller motivation? Tja - det är nog ungefär samma sak i mitt fall. När jag får inspiration så blir jag automagiskt motiverad att jobba vidare också, så det hänger ihop väldigt tätt.

När jag väl håller på, så har jag i alla fall skitkul under hela skapandeprocessen, från de första stapplande stegen som börjar med en melodislinga, ackordsföljd eller basgång, ända fram till slutmix och hemma-mastering.

Nej - nu ljuger jag lite, för det där med att skriva text är faktiskt jobbigt, så det är inte alls lika kul som det andra, men texten är aldrig särskilt viktig för mig, utan den är främst till för att man ska ha något att sjunga som inte låter helkorkat... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...