Jump to content
Annons

Intel Xeon eller i7 i musikdator?


JJRockford

Recommended Posts

Annons
Meidenberg (oregistrerad)

Ända anledningen jag skulle köra med xeon är om jag vill ha mer än en CPU på samma bräda vilket känns overkill för musikproduktion (iaf för mig) finns ju olika xeon modeller precis som olika i7 modeller och priserna kan springa iväg rejält. Syftar du på stabilitet så litar jag fullt ut på min i7 3930 som är klockad och står på i stort sätt dygnet runt.

Redigerat av Meidenberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för jämförelse-länken. Och enligt MRS8's resonemang så är en i7 3770 som får 9.59 i tabellen helt enkelt aningen vassare än en Xeon E3 1245 som får 8.962 som resultat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för jämförelse-länken. Och enligt MRS8's resonemang så är en i7 3770 som får 9.59 i tabellen helt enkelt aningen vassare än en Xeon E3 1245 som får 8.962 som resultat?

Propparna har lite olika instruktionsuppsättning. Xeon-proppen har stöd för ECC-minnen osv

Tvåa på pucken

Link to comment
Dela på andra sajter

Propparna har lite olika instruktionsuppsättning. Xeon-proppen har stöd för ECC-minnen osv

Tvåa på pucken

Så, beroende på instruktionsuppsättningen, skulle den ena kunna vara bättre på att t ex räkna ut reverb än den andra? Eller handlar det som ni skriver mer om att kunna stödja olika typer av hårdvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, beroende på instruktionsuppsättningen, skulle den ena kunna vara bättre på att t ex räkna ut reverb än den andra? Eller handlar det som ni skriver mer om att kunna stödja olika typer av hårdvara?

Nej, jag var nog lite slarvig. Instruktionsuppsättning är fel uttryckt och 'egenskaper' hade nog varit bättre... om du inte har behov av ECC-minnen, kör virtuella burkar eller absolut behöver AMT är Xeon overkill.

Edit: Lyckades vara en aning otydlig igen.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

i7 om man jämför samma antal core:s och samma generation. Minnet blir bra mycket snabbare på dessa. Hur mobil versionerna av i7 uppför sig vet jag dock inte. De känns som väldigt mycket marknadsföring och lite kisel på dessa i7:or.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...