Jump to content
Annons

Nollställa reglar innan batch export?


BeeZed

Recommended Posts

Hej.

Antagligen blir det så att nån annan skall mixa en låt jag skrivit, och tänkte börja förbereda alla filer, och undrar hur jag skall göra med ljudnivåerna?

Logiskt så känns det väl bäst att dra upp alla reglar till Noll, så mix-killen sen kan mixa utan att köra en massa normalize o dylikt, eller?

Min grovmix där nivåerna finns bprde han ju inte vara intresserad av mer än som referenslyssning?

Har ännu inte fått reda på vem som skall mixa, så jag kan inte fråga, men tänkte ändå börja göra ordning paketet så det bara är att skicka iväg sen.

Torra wav spår o dylikt är jag inne på (om det inte är ån speceill FX), men det är som sagt volymen jag undrar över.

Tack o hej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenix!

Jag tror du tänker helt rätt. Kör torra filer, och lägg reglarna så nivåerna hamnar någorlunda jämt över alla kanaler, dock inte för högt så det skapas för höga toppar. Det behöver inte vara jättehöga nivåer, så det räcker gott med om de högsta nivåerna ligger runt -5dbfs. eller lägre.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar köra ut spåren som dom är, och sen normalisera efteråt.

Processning och effekter på spår kan höja volymen på ett spår, så om du höjer kanalens regel till noll så kan det gå över nollan på mastern. För att veta säkert måste du kolla varje enskilt spår för sig, hur högt du kan höja det.

Föreslår istället du kollar hur mixen ligger nivåmässigt just nu, at inget slår över nollan. När du försäkrat dig om det stänger du av de effekter du inte vill ha med (reverb t.ex.) och sen exporterar alla spåren som dom står. Normalisera sen spåren ett och ett i efterhand. En ljudeditor med batch-funktion eller ett enkelt script sköter det på ett nafs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...