Jump to content
Annons

Komposition och produktion?


fender__

Recommended Posts

Hej

Jag undrar vad skillnaden mellan dessa är?

Fick svar från en producent om en låt jag gjort. "kompositionen är bra men det är produktionen som inte riktigt är framme"

Komposition ser jag som själva låtuppbyggnaden, ackordföljd, val av instrument,

Produktion är enligt mig allting, både komposition, mixen, mastring osv

Är en låtskrivare då en person som gör både kompositionen och produktionen?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle säga att kompositionen består av det musikaliska innehållet + ev. text. D.v.s. melodi(och text), tempo(ungefärligt), ackord och låtuppbyggnad(ordning på refräng, vers osv).

Produktion kan man se som hur man "klär in" det musikaliska innehållet. Vilka instrument som spelar, hur de ska låta, hur de ska spelas osv. Det handlar mycket om att hitta rätt sound till låten. Man jobbar också mycket med att hitta sätt att lyfta låten på rätt ställen och skala av på andra för att lyftet ska fungera. Detta gränsar ofta till arrangering, vilket handlar om i vilka oktaver och lägen ackord ska tas, hur stämmor ska byggas osv.

Idag flyter begreppen ihop ganska mycket då många låtskrivare även lägger in en bit(eller all) produktion i låtskrivarstadiet. Särskilt EDM är uppbyggt kring en produktion, snarare än låtskriveri. Där har man ofta någon melodislinga + ackordföljd som man bygger låten på, och använder sig av produktionen för att bygga låten.

För att svara på din fråga så måste nödvändigtvis inte låtskrivaren stå för produktionen. Men för att presentera en bra idé så är det bra om en del av produktionen är gjord också. En hook i låten kan exempelvis vara baserad på ett speciellt ljud, istället för en melodislinga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag undrar vad skillnaden mellan dessa är?

Fick svar från en producent om en låt jag gjort. "kompositionen är bra men det är produktionen som inte riktigt är framme"

Komposition ser jag som själva låtuppbyggnaden, ackordföljd, val av instrument,

Produktion är enligt mig allting, både komposition, mixen, mastring osv

Är en låtskrivare då en person som gör både kompositionen och produktionen?

Tack!

Kompositionen är bara en av produkterna i produktionen. Du får helt enkelt fråga honom vad i produktionen han inte gillade; mixningen, instrumenten, spelandet, själva inspelningen, etc. För att han gillade låten innebär inte att han gillade slutprodukten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompositionen är vad du har skapat. Det hantverksmässiga, det känslomässiga, det introverta.

Produktionen, är det extroverta. Det är att tänka *hur genomsnittet lyssnare kommer att uppfatta, tolka och tycka och fackplacera detta*, och anpassa utformningen en del därefter.

Produktionen syftar mest till de ytligare aspekterna, som mixning, instrumentens klang/attityd, i viss mån arret, och vilken redan etablerad stilbild som ditt arbete kommer fackplaceras i. Men produktionen syftar inte så mycket till kärnan, känslomässiga sensmoralen i din komposition.

Ords mening förändras med tid, mode osv. Det jag kallar komponera, det kallar vissa för "prodda" idag. Det jag kallar kompositör, det kallar vissa för producent idag. Folk menar lite olika med orden man använder, och ibland bryr man sig inte om att förstå, att andra kan tolka det man säger på ett annat sätt än man själv menar.

Komponera = att skapa, alstra, uttrycka, utsöndra, utstråla. Att säga, yppa, delge, visa.

Arrangera = att bestämma vilka konfigurationer av toner/anslag som ska sker/klingar i varje givet ögonblick, och formmässigt i vilka repetitiva mönster, som stödjande inramning för kompositionens kärn-element.

Orkestrera = att bestämma vilka instrument som ska spela vilka toner/anslag, som du fastställde i arrangeringen. Att distribuera ut arrets toner till rätt instrument med specifik personlighet.

Producera = kommer mest från engelskans "Product". Produkt i affärsmässig/salumässig mening. Att ”produkt-ifiera” musiken. Göra den mer trendmässigt koherent, mer direktmottaglig för tilltänkt konsument.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...