Jump to content
Annons

FET Kick!?


RobinCarlsson

Recommended Posts

Annons

Nu kan jag inte stilen men gissar att bra mixat med eq o kompressor samt flera lager av basar och kickar. Flera olika ljud sammansvetsade till ETT!

Precis. Allt för många nybörjarproducenter kör endast med 3 ljud/instrument totalt. Det är så otroligt mycket jobb bakom topp-producenternas låtar som man inte lägger märke till först, men efter ett tag kan man lista ut det mesta. Det är som du säger. Flera ljud som smälter samman till ett.

Tips till TS är att använda samples av vardagsljud på ett smart sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Allt för många nybörjarproducenter kör endast med 3 ljud/instrument totalt. Det är så otroligt mycket jobb bakom topp-producenternas låtar som man inte lägger märke till först, men efter ett tag kan man lista ut det mesta. Det är som du säger. Flera ljud som smälter samman till ett.

Tips till TS är att använda samples av vardagsljud på ett smart sätt.

Nu vet jag inte vilka låtar du menar men jag skulle snarare påstå att dom bra producenterna inte behöver massa olika ljud utan kör på ett fåtal bra mixade ljud istället.

För att besvara TS fråga, så behöver de absolut inte vara så svårt som dessa 2 överstående får det att låta. Det handlar till största del bara att EQa kicken rätt så du får fram punchen och klicket/disten. Att få de "tjocka" soundet handlar om en bra balans på sidechain/decay på basen och längden på kicken, dvs. att basen ska nå sin "peak" i stort sätt precis när kicken slutar.

Jag skrev till dej på skype så kan förklara o visa lite tydligare där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt för många nybörjarproducenter kör endast med 3 ljud/instrument totalt. Det är så otroligt mycket jobb bakom topp-producenternas låtar som man inte lägger märke till först, men efter ett tag kan man lista ut det mesta.
Nu vet jag inte vilka låtar du menar men jag skulle snarare påstå att dom bra producenterna inte behöver massa olika ljud utan kör på ett fåtal bra mixade ljud istället.

Det finns låtar åt båda hållen , Max Martin tex har två kickar på varandra i vissa låtar , Nio i andra.

Beror helt och hållet vad låten kräver.

Det det däremot oftast kan finna är mera ljud än man tror som kanske bara dyker upp en enstaka gång , ut-panorerade osv.

Arrangemanget är otroligt viktigt om du vill att det ska låta Fett , Finns det utrymme för kicken i arrangemanget kommer den nästan per automatik låta Fett oavsett vilken kick du använder.

Sedan är mixning en stor del av att få till ett sound , Likaså mastringen efteråt.

En annan sak som kan hjälpa med oftast glöms bort är att om Kicken och basen är i samma tonart bråkar om inte lika mycket om frekvenserna då Rot-tonen är densamma hos båda , Och då kan du välja vilken av dom som ska vara i sub frekvenserna och vilken som ska vara i Low-Mid bas registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak som kan hjälpa med oftast glöms bort är att om Kicken och basen är i samma tonart bråkar om inte lika mycket om frekvenserna då Rot-tonen är densamma hos båda , Och då kan du välja vilken av dom som ska vara i sub frekvenserna och vilken som ska vara i Low-Mid bas registret.

Nu när du nämner det. Jag fick en plugin visad för mig av en producent för ett tag sedan där du kunde se vilken tonart som ett ljud låg i, för att lättare para ihop ljud och ändra dem. Det var en AU plugin(finns säkert till fler) då vi båda kör Logic. Har du någon aning om vad jag menar för plug?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns låtar åt båda hållen , Max Martin tex har två kickar på varandra i vissa låtar , Nio i andra.

Beror helt och hållet vad låten kräver.

Det det däremot oftast kan finna är mera ljud än man tror som kanske bara dyker upp en enstaka gång , ut-panorerade osv.

Arrangemanget är otroligt viktigt om du vill att det ska låta Fett , Finns det utrymme för kicken i arrangemanget kommer den nästan per automatik låta Fett oavsett vilken kick du använder.

Sedan är mixning en stor del av att få till ett sound , Likaså mastringen efteråt.

En annan sak som kan hjälpa med oftast glöms bort är att om Kicken och basen är i samma tonart bråkar om inte lika mycket om frekvenserna då Rot-tonen är densamma hos båda , Och då kan du välja vilken av dom som ska vara i sub frekvenserna och vilken som ska vara i Low-Mid bas registret.

Najs där! Skall lägga detta i åtanke..

Då jag mastrade en av mina låtar här om dagen så blev det en jädra skillnad..

Så det var nog mer det jag syftade på!

Tack för hjälpen! =)

R Milo!

Nu när du nämner det. Jag fick en plugin visad för mig av en producent för ett tag sedan där du kunde se vilken tonart som ett ljud låg i, för att lättare para ihop ljud och ändra dem. Det var en AU plugin(finns säkert till fler) då vi båda kör Logic. Har du någon aning om vad jag menar för plug?

Vad heter denna plug i logic? Hade vart kul o veta! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...