Jump to content
Annons

Recommended Posts

Tjena allihopa. Har läst runt lite på forumet men hittar ingen så kallad "sticky" om några tutorials över hur programmet fungerar, endast frågor och en livad diskussion om insticksprogram och annat gott som kan vara till hjälp när jag blir mer "intermediate". Just nu har jag ingen aning var jag ska börja, har lekt runt lite i Fruity Loops förut men har bestämt mig för att bli seriös och börja med musik på riktigt nu.

Kommer införskaffa ett "midi-keyboard" (controller) och sedan kör jag resten genom datorn.

Så igen, var kan jag hitta bra tutorials som lär ut alla grunder till nybörjare, helst gratis och med bra lärare som gärna visar på skärmen var allting är?

Ha de gött så syns vi när jag är nästa SHM :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

YouTube eller Google. Sök på "Cubase tutorial" 😉

Haha, självklart skapar jag ingen tråd här utan att först söka på Google/YouTube. Sköning.

Tänkte om ni veteraner hade några bra länkar som fick igång er när ni först började, har någon bra tips på något nummer av en viss tidning eller någon billig bok man kan köpa. Det är mycket strunt på YouTube och svårt att sortera bort alla dåliga tutorials/dubletter som visar samma moment. Ibland hittar man dock någon som har startat en egen "serie" tutorials med olika moment som täcker grunderna början till slut, inte det enklaste att hitta dock när alla videos är 10 min+.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, självklart skapar jag ingen tråd här utan att först söka på Google/YouTube. Sköning.

Det är hedervärt 🙂

Tänkte om ni veteraner hade några bra länkar som fick igång er när ni först började, har någon bra tips på något nummer av en viss tidning eller någon billig bok man kan köpa. Det är mycket strunt på YouTube och svårt att sortera bort alla dåliga tutorials/dubletter som visar samma moment. Ibland hittar man dock någon som har startat en egen "serie" tutorials med olika moment som täcker grunderna början till slut, inte det enklaste att hitta dock när alla videos är 10 min+.

Studio har gjort några special-nummer om Cubase: http://idgshop.idg.se/tidningar/digitaltidning/studio/specialutgavor

Vet inte vilka versioner av Cubase som dom utgår ifrån, förmodligen den senaste versionen som fanns när respektive artikel skrevs.

Annars är det nog inte helt lätt att ge generella nybörjartips. Alla har ju olika bakgrunder och vana vid datorer och inspelningsprogram. Och man kommer inte ifrån att är man helt grön, så är där en viss tröskel man måste över. Innan dess kan allt nog kännas väldigt motigt och rörigt. Men kämpar man bara på brukar flytet komma ganska snart.

Ett sätt att lära sig är ju att inte sållra så mycket bland alla tutorials, utan bara köra på och göra precis som i respektive video. Alltid lär man sig något 🙂

Eller så försöker du skriva lite mer detaljerat för dig själv vad det är du vill åstadkomma och sen ta saker och ting i tur och ordning. Även om många saker är gemensamma för alla musikstilar, så kanske man ändå börjar "från olika håll", beroende på om man vill göra metal, house eller vispop.

Då kommer dina frågor bli mycket lättare att ge bra svar på, eftersom dom blir mer specifika. Att skriva ihop en komplett tutorial är ju ganska krävande. Att förklara grunderna för hur man skapar t ex ett trumspår i Cubase är mycket lättare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är hedervärt 🙂

Studio har gjort några special-nummer om Cubase: http://idgshop.idg.s.../specialutgavor

Vet inte vilka versioner av Cubase som dom utgår ifrån, förmodligen den senaste versionen som fanns när respektive artikel skrevs.

Annars är det nog inte helt lätt att ge generella nybörjartips. Alla har ju olika bakgrunder och vana vid datorer och inspelningsprogram. Och man kommer inte ifrån att är man helt grön, så är där en viss tröskel man måste över. Innan dess kan allt nog kännas väldigt motigt och rörigt. Men kämpar man bara på brukar flytet komma ganska snart.

Ett sätt att lära sig är ju att inte sållra så mycket bland alla tutorials, utan bara köra på och göra precis som i respektive video. Alltid lär man sig något 🙂

Eller så försöker du skriva lite mer detaljerat för dig själv vad det är du vill åstadkomma och sen ta saker och ting i tur och ordning. Även om många saker är gemensamma för alla musikstilar, så kanske man ändå börjar "från olika håll", beroende på om man vill göra metal, house eller vispop.

Då kommer dina frågor bli mycket lättare att ge bra svar på, eftersom dom blir mer specifika. Att skriva ihop en komplett tutorial är ju ganska krävande. Att förklara grunderna för hur man skapar t ex ett trumspår i Cubase är mycket lättare.

Tidigare har jag hållit på med Fruity Loops (på nybörjarnivå endast) så jag har redan lekt en del, vet att virtuella instrument är det som egentligen gör själva "musiken" om man producerar från grunden osv. Kom aldrig speciellt långt innan jag la ner, men programmet var lätt att lära sig. Numera vill jag producera elektronisk musik, inte bara house utan all sorts dans- och partymusik. Med grunder och tutorials tänkte jag mer på olika funktioner i programmet, hur man "kommer igång" så att säga. Klart det går att lista ut sådant själv efter ett tag men jag kommer ihåg när jag höll på med Fruity Loops hur rörigt allt var och jag hade ingen aning om vad alla funktioner gjorde, och ofta är det så. Innan någon berättar vad du *kan* göra i programmet är det lätt att fastna. Skulle även kunna starta en tråd för varje liten grej jag vill göra men det är inte så schysst mot forumet, därför skulle jag vilja se en samling tutorials/grunder som var spikade här på forat. ⚠️

Riktigt schyssta tips ni langat hittils i tråden iallafall! Tack grabbar, och damer om det finns sådana här. Skulle gärna bjuda på en öl eller två om vi ses irl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken har gjort en sida för Cubase på svenska.

Visserligen är det sju år sedan den uppdaterades, men grunderna är detsamma oavsett dåtidens Cubase SE/SL/SX eller dagens Cubase Elements/Cubase Artist/Cubase... och det var väl grunderna du ville lära dig.

http://majken.se/cubase/

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan verkligen inte mycket om hur man man producerar elektronisk musik (även om jag gjort ett litet försök en gång). Och det är nog extremt liten risk att jag skulle höra skillnad på house och "all sorts party-och dans-musik" 🙂

Men jag såg en gång en video med Avicii från hans studio. Han verkar ju sitta och putta in midi-data, spår för spår. Är det så house-producenter vanligtvis jobbar? I sådana fall är det nämligen exakt på samma sätt jag själv jobbar i alla fall under själva låtskrivar-fasen. Sen skiljer sig såklart själva producerandet/mixandet åt, så i mitt fall blir det hårdrock i slutändan.

Så gissningsvis borde du börja lära sig programmera midi-spår.

Vad man däremot ska ha för VST-pluggar för att få det rätta house-soundet har jag ingen aning om. Men jag antar att de som följer med i vilken version av Cubase du än har borde duga alldeles utmärkt till att börja med. I alla versioner av Cubase jag har sett finns det alltid någon trumplugg samt ett par-tre syntar.

Först måste man ladda in själva instrumenten. Det gör man under Devices->VST Instruments. Sen lägger man till ett instrument i per slot, de instrument man tror man behöver. När man har lagt till ett instrument kan man klicka på knappen med ett "e" för att få upp själva instrumentet och där välja vilket ljud instrumentet ska ha.

Nästa steg är att skapa ett eller flera midi-spår. Högerklicka i "Tracks" och välj "Add midi track". Upprepa några gånger (förslagsvis efter hur många instrument man har laddat, så man har ett midi-spår per instrument).

Sen ska man koppla ihop midi-spåret med respektive instrument. Det görs i Inspector-fönstret. Där finns för varje spår en liten runt med "in", "out", "chn", "bnk", "prg" och "map". Klicka i "out", så kommer en lista på de instrument du laddat in upp. Välj något av dom.

Efter det blir det dags att skapa spåret där själva midi-datan programmeras in. Högerklicka i huvudvyn och byta till rit-verktyget (8). Rita upp ett midi-spår som är så långt du vill ha det. Högerklicka sen igen och välj pek-verktyget (1). Dubbelklicka på spåret du nyss ritade upp, så kommer midi-editorn att öppnas.

Längst till vänster finns en piano-rulle. Klickar man på den så borde tangenterna ge ifrån sig ljud. Det kan dock vara så att alla tangenter inte är mappade till ett ljud från instrumentet. För t ex en del trum-instrument så finns bara ljud på vissa tangenter (man hittar t ex nästan alltid baskaggen på C1). För syntar borde det däremot bara komma ljud från alla tangenter.

Sen är det "bara" att sätta igång att klicka in midi-daten. Det gör du genom att återigen byta till rit-verktyget (tryck bara på "8") och sen ritar du in noterna/tonerna.

Har man ingen tidigare erfarenhet av att spela ett instrument och/eller läsa noter, så tar det förmodligen ett tag innan man får kläm på det här. Men det är bara att öva. Nederkant till upperkant på skärmen bestämmer tonhöjd, vänsterkant till högerkant visar var i tiden tonen hamnar. Sen finns andra saker att hålla reda på också, t ex hur starkt tonen är, hur länge den klickar ut o s v.

Tycker man om att lära sig från färdiga exempel så kan man ju ladda ner olika midi-filer (googla t ex på "Swedish House Mafia midi") och ta hem några varianter och titta hur t ex trummor eller bas är programmerade. För att få in dom i Cubase är det bara att välja File->Import->Midi.

Glasklart, eller hur? 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Glasklart, eller hur? 🙂

Herregud vilket inlägg, massa matig information. Tusen tack! Jag har nämligen inte köpt Cubase än men gör det i vilken sekund som helst, ditt inlägg är verkligen det jag behövde för att komma igång. Även utan programmet framför mig förstår jag vad du beskriver. Exakt, tror det är midi jag får syssla med, midi och syntar (VST-plugins) för att skapa unika ljud, samples och annat gott. Det är dock mitt uppdrag att hitta dessa ljud och plugins och inget jag lägger på dina axlar! Tusen tack igen.

Har en fråga som du kanske kan svara på också, fungerar Cubase med vilken midi-controller som helst? T.ex. om jag köper en M-Audio Keystation eller en Korg nanoKEY eller en Akai Professional LPK25, dom som jag kollar in just nu. Nu pratar jag om Cubase Elements 7 vilket är den version jag planerat att köpa. Frågar eftersom du verkar vara insatt i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Till ni som undrar vad det är för musik jag är ute efter att skapa så:

http://www.youtube.com/watch?v=9uI3CsXIE2A

http://www.youtube.com/watch?v=HZg356pwfdI

Är väl en ganska bra beskrivning. Syntar, future, distade röster, plugins och elektroniskt sound.

Jag vet "for a fact" att producenten använder sig av Cubase, därav mitt val av program. Sen vet jag att programmet spelar mindre roll och det viktiga är personen bakom rattarna så att säga, men varför inte köra samma program som sin idol?

Redigerat av UncleOppa
Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud vilket inlägg, massa matig information. Tusen tack! Jag har nämligen inte köpt Cubase än men gör det i vilken sekund som helst, ditt inlägg är verkligen det jag behövde för att komma igång. Även utan programmet framför mig förstår jag vad du beskriver. Exakt, tror det är midi jag får syssla med, midi och syntar (VST-plugins) för att skapa unika ljud, samples och annat gott. Det är dock mitt uppdrag att hitta dessa ljud och plugins och inget jag lägger på dina axlar! Tusen tack igen.

Har en fråga som du kanske kan svara på också, fungerar Cubase med vilken midi-controller som helst? T.ex. om jag köper en M-Audio Keystation eller en Korg nanoKEY eller en Akai Professional LPK25, dom som jag kollar in just nu. Nu pratar jag om Cubase Elements 7 vilket är den version jag planerat att köpa. Frågar eftersom du verkar vara insatt i programmet.

Du kan nog lugnt utgå ifrån att vilken midikontroller som helst funkar ihop med Cubase. Vilken version man ska ha vet jag däremot inte. Sitter nämligen fortfarande fast med SX3 🙂

Men generellt skulle jag nog säga, köp den billigaste versionen. Så kan du uppgradera sen när du märker att du har behov. Och kolla upp vad det ingår för mjukvara när du t ex köper midi-kontrollern, ibland följer det ju med lite enklare versioner av t ex Cubase.

Och du har helt rätt om de olika programmen, man kan göra det mesta i de flesta. Så den som rattar är helt klart det viktigaste.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer också i att du börjar med den enklaste och billigaste versionen. Det finns mycket instrumentpluggar (en del gratis, en del pluggar att köpa) som du kan använda i Cubase, och lite fler syntinstrument hjälper dig bättre att nå soundet ovan än att skaffa den största versionen av Cubase.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den största varianten av Cubase finns knappast någon anledning att skaffa för en nybörjare. Däremot tycker jag att Cubase Artist kan vara värt pengarna. Har man studentrabatt blir det ganska billigt.

Vad tycker du ingår i Cubase Artist som en EDM-producent behöver (som just nu kör utan inspelning utifrån) som inte finns i Cubase Elements? Är bara nyfiken innan jag lägger ett köp. Skönt att dom har studentrabatt, har aldrig fått använda den förut. Vad är den på? Hur använder jag den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du ingår i Cubase Artist som en EDM-producent behöver (som just nu kör utan inspelning utifrån) som inte finns i Cubase Elements? Är bara nyfiken innan jag lägger ett köp. Skönt att dom har studentrabatt, har aldrig fått använda den förut. Vad är den på? Hur använder jag den?

Jag vet inte vad EDM betyder och hoppas att house är en genre som dör ut snarast, så jag är nog inte rätt person att svara på frågan om varför du behöver det ena eller andra. Köper du Cubase Artist får du ett helt komplett program. Det får du inte med Elements. Artist med studrabatt kostar ca 1 500 tror jag. Vill du jobba med loopar finns det kanske bättre alternativ än Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Tror att även om du köper en av de något bantade versionerna av Cubase så får du med instruktionsvideos som du säkert kan lära dej en hel del av om du nu är ganska "grön".

Och som andra påpekat så följer det ibland med en bantad version av Cubase med vid köp av t.ex. midikontroller, så kolla runt lite vad som följer med (om du inte redan köpt) och se sedan vad som är smartast. Får du ändå med en version av Cubase på köpet kan du kanske uppgradera riktigt billigt och spara pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...