Jump to content
Annons

Spela in Akustisk gitarr med begränsade medel


ahoui

Recommended Posts

Jag har länge brottats med problemet att få mina akustiska gitarrer att låta bra vid inspelning. Jag sysslar främst med elektronisk musik och inspelning av sång men vill då och då spela in mina gitarrer också.

Jag förstår att jag har något begränsade medel för detta då jag enbart har att tillgå en Röde M3 samt en Behringer B1-mick. De gånger jag fått något sånär tillfredställande resultat har jag använt mig av M3-micken och min nylonsträngade gitarr men när jag skrammlar på med min stålsträngade Furch blir ljudet okonstant och tråkigt, det slutar ofta med att jag får lägga kompressorer och masteringeffekter rackvis för att det ska låta i närheten av kontrollerat. (jag kan spela så problemet sitter inte i fingrarna haha)

Finns det några standardsaker man kan tänka på? Jag brukar micka vid 12 bandet med en mick vid inspelning. Jag tänker på EQ och övriga effekter.

Alla tips är välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

12te bandetplacering är ju standardsvaret på forum. Men många ggr blir det väldigt bra ljud med micken riktad rätt på ljudhålet från sidan. Har du lurar som isolerar lite borde det gå att ha micken still o sen flytta runt gitarren i alla möjliga vinklar för att hitta bästa ljudet. En Furch borde väl kunna låta riktigt bra, jag tycker nylongitarr är mkt svårare, det blir alltid så j-a dovt.

Kan du spela in med bägge mickarna samtidigt så kan det bli snyggt, kanske den ena vid 12te bandet o den andra mer mot stallet. Eller också den ena närmare ljudhålet o den andra en dryg meter ut, Har du dålig akustik i rummet är det nog bättre ju närmare du har mickarna.

Eq... Testa att skär bort allt under 100 hz, kanske boosta pytte vid 2 eller 3 khz. Om jag spelar in en ballad med enbart ak gitarr skär jag ingen bas alls på gitarren, inte på sången heller. Är det en kompgitarr i en låt med andra instrument skär jag bort desto mer bas...

I balladen använder jag gärna två mickar, men är det komp i en poplåt är det nog bortkastat besvär, hellre då att spela likadant två ggr o panna isär dem sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att skär bort allt under 100 hz, kanske boosta pytte vid 2 eller 3 khz. Om jag spelar in en ballad med enbart ak gitarr skär jag ingen bas alls på gitarren,

Det är lite så jag har EQat innan faktiskt men jag upplever basen som otight och okonstant, det ligger kanske mer i mickningen snarare än hur jag EQar nu när jag tänker på det.

Får testa ditt råd med att köra lurar och flytta runt mickarna, borde man kanske tänkt på själv men ibland krävs det att man får höra det! 🙂

Furchen låter himla fint faktiskt men den är lite vass så har haft problem när jag spelat in med den medan nylongitarren med 12bands mickning alltid fungerat flawless.

Tack för tipsen, ska sätta mig och ratta lite så kanske jag lägger upp lite exempel vad det lider.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Micken är det inget fel på. Om du inte har ett riktigt uselt ljudkort så är det knappast det heller. Hur ser det ut med akustiken då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken är det inget fel på. Om du inte har ett riktigt uselt ljudkort så är det knappast det heller. Hur ser det ut med akustiken då?

ja det är oftast(nästan alltid) akustiken som göra att det inte låter "studioinspelning".

Förutsatt att:

* man kan spela

* bra giatarr om inte har gamal strängar.

* man har mickar som är gjorda för studioinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går man för långt mot 12te bandet tycker jag att min gitarr också blir onödigt tunn o diskantig i ljudet. Om du har micken ca två dm rakt ut från 12te bandet men riktad snett mott ljudhålet kanske du får mer botten. Riktar man den direkt mot 12te bandet o greppbräddan är det lurt för tunt ljud. Minsta lilla ändring av mickläget brukar göra stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Micken är det inget fel på. Om du inte har ett riktigt uselt ljudkort så är det knappast det heller. Hur ser det ut med akustiken då?

Jag spelar in på ett Steinberg Ci2+-kort så det ska ju duga. Det hänger nog som många nämner på hur jag mickar och som du säger, akustiken. Jag spelar in i mitt sovrum, inte jättemycket rumsklang men knappast idealiskt heller.

Det är just snärten, botten, tightheten i ljudet jag vill åt. Får väl helt enkelt ge det mer tid och trimma tålamodet lite!

Finns det några bra "hushållskurer" för att få till vettigare akustik i hemmet utan dyrt dämpningsmaterial?

Kan tillägga att jag har reflektionsfilter när jag spelar in sång, det hjälper ju dock föga till gitarren vad jag upplevt.

Redigerat av ahoui
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några bra "hushållskurer" för att få till vettigare akustik i hemmet utan dyrt dämpningsmaterial?

Kan tillägga att jag har reflektionsfilter när jag spelar in sång, det hjälper ju dock föga till gitarren vad jag upplevt.

Jag skulle tipsa dig om att försöka hitta något annat rum att spela in gitarren, till skillnad från tex sång så vill du ha ljud från rummet. ett vardagsrum med parkettgolv skulle vara betydligt bättre att föredra. gå runt i varje rum och provspela och kolla vart det låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag spelar in på ett Steinberg Ci2+-kort så det ska ju duga. Det hänger nog som många nämner på hur jag mickar och som du säger, akustiken. Jag spelar in i mitt sovrum, inte jättemycket rumsklang men knappast idealiskt heller.

Det är just snärten, botten, tightheten i ljudet jag vill åt. Får väl helt enkelt ge det mer tid och trimma tålamodet lite!

Finns det några bra "hushållskurer" för att få till vettigare akustik i hemmet utan dyrt dämpningsmaterial?

Kan tillägga att jag har reflektionsfilter när jag spelar in sång, det hjälper ju dock föga till gitarren vad jag upplevt.

Sovrum har i alla fall en ganska bra bas-trap i form av en säng. Det är väl bara att labba med det som finns. Kanske finns det en bäddmadrass som du kan ställa mot ett hörn. Lite garderobsdörrar som går att öppna. Tjocka gardiner. Lägg in en matta. Hur låter rummet om du klappar händerna?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...