Jump to content
Annons

Akuta funderingar ang. hörselnedsättning inför utbildningsantagning


Halkbi

Recommended Posts

Hej!

Lite bakgrund.

Jag har (bland annat) sökt till Ljudteknik vid Musikhögskolan i Piteå nu inför hösten. Efter ett hyfsat resultat på inträdesprovet kallades jag till intagningsintervju. I måndags förmiddag satte jag mig på tåget i Hudiksvall och påbörjade den totalt 9 timmar långa resan till Piteå. Intervjun skulle äga rum på tisdag morgon.

I Umeå bytte jag till buss mot Luleå. Bara en minut efter att jag satt mig på bussen ringde ett för mig okänt nummer på min mobil. Jag svarade och personen på andra sidan visade sig vara en administratör vid Musikhögskolan. Så kom bomben: Hen avrådde mig starkt från att komma på intervjun. Detta pga att det hörseltest jag skickat in inte var godkänt och att jag därmed inte var behörig för utbildningen. Helt enkelt så kan jag inte antas till utbildningen med det resultatet på hörseltestet.

Efter att intagningsprovet gick rätt bra så var det här det sista jag väntade mig. Extra oväntat var det i och med att jag sökte utbildningen förra året med och då lämnade ett godkänt hörseltest som låg till grund för att jag blev antagen som reserv. Sedan dess har jag inte varit med om något hörseltrauma eller oskyddat utsatt mig för höga ljudnivåer. Överlag är jag väldigt noggrann med att lyssna på låga volymer och jag har alltid öronproppar med mig. Extra konstigt tedde det hela sig i och med att jag gjorde och skickade in hörseltestet i början av april och att sjuksköterskan som gjorde det inte kommenterade resultatet på något sätt, trots att förklarade ändamålet för audiogrammet.

Jag påtalade orimligheten i det hela och visste sedan tidigare att hörseltestet endast står till grund för den slutgiltiga antagningen, och att det därmed egentligen inte är jättekritiskt att de får in det audiogram som de tar in studenter på i god tid. Jag förklarade också läget att jag redan var halvvägs till Piteå, varpå hen tycktes bli överraskad av det faktum att min intervju skulle äga rum på morgonen nästa dag. I och med detta bytte hen fot något och vi kom överens om att jag skulle gå på intervjun och sedan kontakta antagningsenheten vid LTU (huvudman för Musikhögskolan i Piteå) för att se vad som gått snett och vad som gällde vid eventuell komplettering. Det enda hen kunde säga var att mitt audiogram blivit underkänt med motiveringen "under 20."

I slutet av min intervju så lyfte jag denna faktor och fick förklarat att de krav de ställer på hörsel är att ens känslighet inte ska ligga under 20dB vid någon frekvens. Det förklarade ju vad som stod som anledning till att mitt hörseltest inte vad godkänt, men det kändes konstigt att jag själv inte reagerat över resultatet eller fått det påpekat för mig när jag gjorde hörseltestet. Det var väldigt svårt att kommentera det hela i och med att jag inte hade audiogrammet framför mig, men visste att jag hade originalet hemma. Men kunde jag få göra ett nytt test med godkänt resultat så kunde jag bli behörig till programmet om jag jag skickade in det så snabbt som möjligt.

Nu är jag hemkommen och har äntligen fått chans till att läsa audiogrammet själv. Mycket riktigt, två punkter ligger under 20dB. Det gäller vänster öra och 250Hz (25dB) samt 500Hz (30dB.)

Nu har jag ju inte kvar fjolårets audiogram att jämföra med, men överlag så känns det rätt orimligt att jag verkligen skulle erhållit en sådan försämring. Hörselskador pga höga ljudnivåer/buller sätter väl sig till att börja med i det högre mellanregistret/diskanten, och påverkan i lägre frekvenser kommer med åldern? Tankarna far i huvudet på mig och det är inget kul att spekulera fritt utan att själv ha bra koll på området. Det jag främst funderar på är följande:

1. Är utbildningens hörselkrav särskilt höga eller skulle medelsvensson kunna ge ett godkänt audiogram med dessa krav?

2. Vad skulle kunna förklara en eventuell nedsättning i området 250-500Hz på vänster öra? I övrigt så ligger vänster öra vid 10dB vid 1kHz och sedan 10-0dB i övrigt, alltså skiljer det 20dB mellan 500 och 1kHz. Höger öra är något sämre överlag med 5-10dB lägre känslighet från 1kHz och uppåt, men med 10dB högre känslighet vid 250-500Hz.

I övrigt funderar jag på om detta är rätt skött från LTUs sida. Borde jag inte meddelats tidigare att jag inte var behörig för utbildningen? Jag gjorde trots allt det första inträdesprovet den 17 maj, vilket jag blev kallad till den 22 april. Om jag nu inte skulle hinna få in ett godkänt audiogram innan den 20 juni (sista kompletteringsdag enligt antagning.se) och stryks från utbildningen pga detta så borde jag väl kunna överklaga det på något vis, att de inte varsegjort mig om detta i god tid?

Jag har bokat in ett nytt audiogram på måndag morgon. Innan det så ska de också se över om jag har ovanligt mycket vax i öronen och om det skulle kunna göra någon skillnad att spola dem före test. Gör de det så måste jag dock vänta ett tag på att få göra testet, i och med den temporära nedsättningen som spolningen innebär.

Jag skulle verkligen vara tacksam om jag kunde få mina funderingar utredda innan jag blir knäpp här. Jag hade ju liksom tänkt mig att jag skulle vara klar med sökningssvängen nu, men så blev det visst inte. Moraliskt stöd uppskattas!

/Erik

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Jag har runt -65 dB på vänster öra. Hängmatta från de lägsta frekvenserna för att ligga på runt detta, men sedan går det upp vid de högsta frekvenserna. Jag tror de högsta frekvenserna försvunnit sedan hörseltestet. Höger öra är mer normalt.

Tycker det låter skumt att de ratar nån för din kurva, men med ett begränsat antal platser...

Det finns kanske andra skolor? Du kanske kan utbilda dig till nåt annat och köra musik på sidan om. Det kanske är bra att bli civilekonom då man i musikbranchen kan vara attraktiv om man även har detta när man söker jobb. Eller ska ta hand om sitt eget företag. Och då finns ju även en plan b om musikkarriären inte sätter fart.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag har runt -65 dB på vänster öra. Hängmatta från de lägsta frekvenserna för att ligga på runt detta, men sedan går det upp vid de högsta frekvenserna. Jag tror de högsta frekvenserna försvunnit sedan hörseltestet. Höger öra är mer normalt.

Tycker det låter skumt att de ratar nån för din kurva, men med ett begränsat antal platser...

Det finns kanske andra skolor? Du kanske kan utbilda dig till nåt annat och köra musik på sidan om. Det kanske är bra att bli civilekonom då man i musikbranchen kan vara attraktiv om man även har detta när man söker jobb. Eller ska ta hand om sitt eget företag. Och då finns ju även en plan b om musikkarriären inte sätter fart.

Intressant att få exempel på någon annans kurva! Får man fråga om vilka omständigheter som lett till att din hörsel är vad den är (ålder, ev. hörselskador osv)?

Som sagt så har jag fått veta vilka specifikationer de har, jag funderar mest på om det är rimligt att min hörsel är vad den är enligt detta audiogram efter att i fjol blivit godkänd. Är ingen expert på området, och har dålig koll på vad som är att betrakta som normalt och inte.

Vidare så har jag som sagt sökt andra utbildningar med, och input om karriärbanor undanbedes vänligt. Ovan presenterade jag konkreta funderingar omringat av dessa knäppa omständigheter, och det är de jag vill reda ut. Vill inte att detta ska bli en ny "Musikproducent på jakt efter anställning" eller en tråd om vad man ska bli när man blir stor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...Dåligt öra. "Åldras" snabbare, eller nåt sånt. Jag kommer ihåg att jag hade runt -10 dB när jag var liten. Jag har hörapparat. Jag tror inte att du är onormal. Det är nog många med lite dippar i sina kurvor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som vi alla är individer är våra öron också individer. Det går inte att exakt förutspå hur någons öron ska påverkas av trauma/stress/infektion/inflammation etc., förutom de antagningar som utifrån statistik går att applicera på en hel population. Vad som ger dig en specifik hörselnedsättning runt frekvens x kan mycket väl hos mig ge en nedsättning kring frekvens y.

Jag tror inte att du kan överklaga beslutet. Högskolor har de antagningskriterier de har, och de går inte att ändra på trots dålig kommunikation från deras sida. Med det inte sagt att jag inte förstår din frustration. Du kanske bör fråga dig varför deras antagningskriterier ser ut som de gör, och fundera på om det kanske ändå blir svårt för dig att fullt ut tillgodogöra dig utbildningen med den nedsättning du nu faktiskt verkar ha fått? En värdelös tröst, men ändå en tanke. I all välmening, givetvis.

Jag ska fördjupa mig mer i dina frågor rörande hörselproblemet under kvällen och återkomma i tråden. (Jag kan egentligen detta på mina fem fingrar men mina fem fingrar verkar vara en aning glömska idag...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som vi alla är individer är våra öron också individer. Det går inte att exakt förutspå hur någons öron ska påverkas av trauma/stress/infektion/inflammation etc., förutom de antagningar som utifrån statistik går att applicera på en hel population. Vad som ger dig en specifik hörselnedsättning runt frekvens x kan mycket väl hos mig ge en nedsättning kring frekvens y.

Jag tror inte att du kan överklaga beslutet. Högskolor har de antagningskriterier de har, och de går inte att ändra på trots dålig kommunikation från deras sida. Med det inte sagt att jag inte förstår din frustration. Du kanske bör fråga dig varför deras antagningskriterier ser ut som de gör, och fundera på om det kanske ändå blir svårt för dig att fullt ut tillgodogöra dig utbildningen med den nedsättning du nu faktiskt verkar ha fått? En värdelös tröst, men ändå en tanke. I all välmening, givetvis.

Jag ska fördjupa mig mer i dina frågor rörande hörselproblemet under kvällen och återkomma i tråden. (Jag kan egentligen detta på mina fem fingrar men mina fem fingrar verkar vara en aning glömska idag...)

Tack för svaret! Jo, det var något sådant jag tänkte mig kunna vara fallet ang. hörselskador. Men ser fram emot ditt mer djupgående svar på den fronten.

Ang. ett eventuellt överklagande så är inte tanken att ifrågasätta högskolans kompetenskrav, utan snarare lyfta frågan om jag eventuellt skulle kunna köpa mer tid om något skulle strula. Det är som sagt faktiskt rätt konstigt att jag blev kallad till intagningsprov som obehörig. Om inte annat skulle det faktum att jag lyfter frågan kunna undvika liknande scenarion i framtiden. Vidare så är det klart att jag måste tänka om om det visar sig att den här hörselskadan är reell. Det kom dock så hastigt och lustigt och är inte något som jag känner igen eller upplevt så att jag måste se till att reda ut vad som hänt. Min personliga gissning är att hörseltestet som jag gjorde på vårdcentralen helt enkelt gav ett felaktigt utfall. De som gjort ett sådant test vet säkert att det sällan sker under särskilt vetenskapliga former. Visar det sig dock att jag får samma resultat igen så hoppas jag dock kunna göra en mer djupgående hörselundersökning på sjukhuset.

En faktor som skulle kunna förklara det hela är en grej som hände under testet. Innan jag gjorde det så snackade jag med farsan om det, och han berättade att han en gång gjort ett hörseltest samtidigt som en lastbils backtuta gick utanför. Jag tyckte att det var en lustig omständighet, men under testet kom jag på mig själv med att missta testtonen för en konstorsmaskin i rummet. Jag borde väl förmodligen sagt till, men litade på att jag skulle bli varse om något var helt av banan. Men vill helst inte tänka att det är vad som gått snett, utan göra en ordentlig utredning av detta. Nu vet jag ju dessutom specifikt vad kraven är för att man ska ha godkänd hörsel enligt skolan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik, jag kan ana hur jobbigt och frustrerande detta måste kännas för dig. Jag har läst många av dina trådar och din entusiasm för musik och ljud går inte att ta miste på. Låt inte sånt här jox hindra dig i att fortsätta med det du helst vill göra. Skulle vi göra audiogram på alla framgångsrika studiorävar vi har i branschen tror jag vi skulle bli förvånade övar alla dippar som kommer fram i alla möjliga frekvensområde. Kanske var det en vaxpropp eller buller utanför båset som gjorde att diagramet blev annorlunda denna gång?

Du har en bra poäng med ifrågasättandet av den (icke) noggranhet som vårdcentralerna erbjuder i sitt mätförfarande och sina skitbås. Jag har också råkat ut för massa störningar när jag blivit testad. Jag tror du får mer exakta resultat att göra testet själv hemma med slutna lurar faktiskt. Finns massa sinustoner och kit ute på nätet.

Vad gäller hörselskador så finns det olika typer av skador. När hårcellerna i snäckan dör så är det ej reparabelt. Som du skriver så sitter hårcellerna som registrerar diskanten längst ut i snäckan, men det betyder inte att det nödvändigtvis är dessa som tar stryk först. Det kan bero på typ av bullerexponering och genetiska faktorer.

När det gäller de mekaniska delarna i örat så finns det idag metoder för att få hjälp. För att ta reda på vilken typ av skada man ev. har måste man be att audionomen även gör ett skallbenstest i samband med audiogramet (man låter ljudet ledas via skallbenet direkt till snäckan). Anthony S eller någon annan fyller säkert på med saker jag missat eller så.

Kanske svårt att tänka sig att det ordnar sig just nu, men tro mig, det gör det alltid på nåt sätt med den motivation du verkar ha. Rocka på!

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Angående hörselnedsättning kan generellt (väldigt generellt) sägas att primär åldersnedsättning sker först och i störst utsträckning i de högre frekvenserna (där triggergränsen för hörsel runt 8KHz kan ligga så högt som 100db hos en helt normal gamling).

Den hörselnedsättning du beskriver är nog inte helt otänkbar. 250Hz och 500Hz kan kännas som två vitt skilda frekvenser (vilket det också givetvis är), och rent anatomiskt ligger de ju inte jättenära varandra. Utan att fördjupa sig alldeles för mycket i innerörats anatomi kan man förklara det såhär; 20-20000Hz skall dela på ett upptagningsområde som motsvarar en tunn remsa med en längd av ca 3,5 cm, där de högsta frekvenserna rent anatomiskt tas upp "först" eller längst ut, medan de lägre frekvenserna tas upp "sist" eller längst in i snäckan. Nu är det emellertid så att upptagningsområdena per frekvensområde rent anatomiskt varken följer på varandra helt logaritmiskt eller linjärt/exponentiellt (även om de ligger i "ordning"). Om man bortser från att den i örat svängande strukturen är av varierande tjocklek och därigenom rigiditet längs dessa 3,5 cm kan man enkelt tänka sig fördelningen av upptagningsområdena enligt våglängder på frekvenser. Det stämmer inte helt anatomiskt, men då förstår man i alla fall att det är längre mellan upptagningsområdena för 150 och 250 Hz än vad det är mellan 6500 och 6600 Hz. Det hela kompliceras emellertid av dels distorsionsfenomen, dels det faktum att upptagningsområdena inte är absolut avgränsade i relation till varandra. Men just det struntar vi i nu.

Poängen med min långa harang är att det helt enkelt kan vara så att du fått en "lokal" nedsättning just där. Eftersom du har en nedsättning på båda öronen finns ju risken att du är lätt bullerskadad generellt, eller helt enkelt har fått din åldersförändring i unga år, alternativt bär på viss ärftlighet, en ovanlig proteinuppsättning i örat (alltså örats aktiva komponenter - men då är vi nere på molekylnivå, alltså ännu längre ner än på cellnivå) etc. En "rak kurva" som visar nedsatt ljudkänslighet över hela spektrat kan tyda på att någonting är lite knackigt i mellanörat. En kurva som visar sågtandsmönster kan bero på ovanligt mycket interferens från den egna andningen etc. De tänkbara skälen till ditt audiogram är många, som du förstår.

MEN, och det är ett viktigt men. Du bör, precis som du sett till att få igenom, få ett nytt test genomfört. Det kan emellertid dessvärre vara svårt för dig i nuläget att få genomgå en fullständig hörselutredning, eftersom du inte verkar ha så stora besvär från din hörsel. Men du kan alltid be om det, och hoppas. Att testa benledningen som Wellness föreslår är ett bra förslag. Det finns som du förstår ett helt batteri med undersökningsmetoder för att utröna vilken typ av skada som föreligger, men beroende på var i landet du bor är tillgängligheten väldigt olika.

Hoppas det var till någon hjälp, och att det löser sig till det bästa för dig. I bästa fall ger ju en ny undersökning ett bättre resultat, så avvakta och se vad du får för resultat på måndag. Angående rimligheten i det hela är mitt svar att ja, det kan mycket väl vara en rimlig hörselnedsättning. Men det kan också vara en rimlig felmätning, och du skriver ju att du blev störd under mätningen. Se till att påtala alla eventuella störningsmoment och om möjligt eliminera dem den här gången. Men som du förstår kan jag inte uttala mig mer specifikt än vad jag gjort, utan du får se mitt inlägg som en rad övergripande råd och generella tolkningar av det du beskriver.

Stort lycka till, ställ gärna fler frågor om du har några, här eller via P.M. så ska jag svara efter bästa förmåga.

EDIT: Några skrivfel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar wellness och AnthonyS för ingående förklaringar. Känns som jag har lite bättre koll på läget nu, och vet hur jag ska resonera inför hörseltestet på måndag. Det blir ju att man spekulerar till förbannelse när man funderar ensam kring detta utan att vara speciellt insatt.

Det som känns mest konstigt i det hela är som sagt att mitt hörseltest blev godkänt inför fjolårets sökning, och jag vet inte riktigt vad rimligheten är att jag skulle fått såpass mycket sämre hörsel sedan dess då jag tycker att jag sett till att skydda mig ordentligt. Men i och med att jag inte har mitt gamla audiogram att konsultera så blir det ju rena spekulationer här med, och jag behöver inte erhållit mer än 5 och 10dB försämring vid 250 respektive 500Hz jämfört med i fjol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar wellness och AnthonyS för ingående förklaringar. Känns som jag har lite bättre koll på läget nu, och vet hur jag ska resonera inför hörseltestet på måndag. Det blir ju att man spekulerar till förbannelse när man funderar ensam kring detta utan att vara speciellt insatt.

Det som känns mest konstigt i det hela är som sagt att mitt hörseltest blev godkänt inför fjolårets sökning, och jag vet inte riktigt vad rimligheten är att jag skulle fått såpass mycket sämre hörsel sedan dess då jag tycker att jag sett till att skydda mig ordentligt. Men i och med att jag inte har mitt gamla audiogram att konsultera så blir det ju rena spekulationer här med, och jag behöver inte erhållit mer än 5 och 10dB försämring vid 250 respektive 500Hz jämfört med i fjol.

Precis som det audiogram du fick i din hand vid din senaste undersökning kan visa fel, kan det audiogram du erhöll inför förra sökningen ha visat fel. Det kan man aldrig veta. Försök att se framåt, spetsa öronen på måndag och visa vart skåpet ska stå! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vore ball om dom testade lärarnas hörsel, säkert en och annan räv som är 40+ och troligen hör ruggigt dåligt.

Flertalet gamla ljudtekniker har mer eller mindre kass hörsel och är trots allt fullt kapabla att göra världsklass mixning.

Värre om man skall göra livemix och inte hör rundgång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en uppföljning.

Var till vårdcentralen idag för att kolla att allt såg okej ut i öronen så att jag inte gått omkring med en eventuell vaxpropp. Allt såg okej ut i mina öron, så det var lite nervöst som jag satte mig ner för att göra ett nytt hörseltest.

Till att börja med, såhär såg det audiogram jag gjorde i början av april ut:

130402.png

Kryss är alltså vänster öra och ringar är höger. Som synes så låg jag under 20dB på vänster öra vid frekvenserna 250 (25dB) och 500 (30dB.) Som jag tidigare nämnt så var 20dB gränsen för ett godkänt hörseltest enligt deras krav.

Titta en stund på det gamla audiogramet och jämför sedan med det från dagens test:

130610.png

Vad ska man säga? Olika dagar. Mycket olika dagar. Det är nästan inte så att man kan tro att det kommer från samma person. Ang. dippen vid 6kHz på vänster öra så tänkte jag under testet "oj, den missade jag", då det handlar helt om seg reaktion från min sida. Den röklaringen kan man förmodligen applicera som faktor för förra testets utfall med.

Nu har jag pratat med LTU och mailat in det nya audiogramet till dem, vilket enligt dem skulle göra mig behörig för utbildningen. Det är en grymt skön lättnad att ha detta avklarat, inte minst i och med att jag ägnat det senaste läsåret till att förbereda mig inför antagningsprocessen vid den här utbildningen. Hur det kommer att gå vill jag inte spekulera i, men nu har jag i alla fall gjort det som står i min makt för att få ordning på att alla handlingar som står till grund för antagningen. Tur att man är enveten nörd och inte lade ner projektet efter chocksamtalet på bussen. Är nog långt ifrån alla som tagit fajten i detta läget.

Nåja, detta firar vi genom att lyssna på Black Sabbath på hög volym 😄 Tack till er som tog er tid att skriva i den här tråden och hjälpte mig med att ta itu med min frustration!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis. Den dära dippen vid 6k kan vara den så kallade "diskodippen". Vad jag förstått så pga hörselsnäckans utformning så är detta (6k) område mest utsatt för buller. Det är så att säga i skottlinjen för där ljudet kommer in i snäckan (mitt emot, eller nåt sånt). Jag kanske inte kommer ihåg det helt rätt, men bullerskador lär inte ske i första hand vid typ 18000Hz utan runt dessa 6000Hz.

Så ta't lugnt me Black Sabbath

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...