Jump to content
Annons

ostbows

Recommended Posts

Var hälsad, kära Studiomedlemmar!

Jag har för inte så länge sen lånat ett dj-bord (Hercules DJ4Set) och har tränat väldigt mycket de senaste veckorna. Nu har jag skrapat ihop ett 1-timmars-set och känner mig redo för att visa upp mig. Det är också ett bra sätt för mig att testa mina egna låtar ute på fältet. Jag spelar framförallt progressive house.

Jag är osäker på om det här är rätt kategori, men jag ställer frågan ändå; Vad är era tips på vad jag ska säga och hur jag allmänt ska gå till väga för att få min första spelning?

Jag har mycket scenvana från tidigare, men det här är en helt ny scen för mig. Därför behöver jag eran hjälp, ni som är erfarna inom DJ-branschen. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var hälsad, kära Studiomedlemmar!

Jag har för inte så länge sen lånat ett dj-bord (Hercules DJ4Set) och har tränat väldigt mycket de senaste veckorna. Nu har jag skrapat ihop ett 1-timmars-set och känner mig redo för att visa upp mig. Det är också ett bra sätt för mig att testa mina egna låtar ute på fältet. Jag spelar framförallt progressive house.

Jag är osäker på om det här är rätt kategori, men jag ställer frågan ändå; Vad är era tips på vad jag ska säga och hur jag allmänt ska gå till väga för att få min första spelning?

Jag har mycket scenvana från tidigare, men det här är en helt ny scen för mig. Därför behöver jag eran hjälp, ni som är erfarna inom DJ-branschen. Tack!

Det är väl som vilket jobb som helst? Ring krogar/klubbar och presentera dig. Säg att du är en DJ och har ett gig på en timme. Får du ett nej så får du ett nej.

Alternativt, ring din kommun och fråga om du kan få spela i en park. That's always fun!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl som vilket jobb som helst? Ring krogar/klubbar och presentera dig. Säg att du är en DJ och har ett gig på en timme. Får du ett nej så får du ett nej.

Alternativt, ring din kommun och fråga om du kan få spela i en park. That's always fun!

Mjo, låter rätt straight forward 🙂 Tänkte mer om det fanns något bullet-proof plan xD Haha nämen, tack för tipset! Har du någon egen erfarenhet av att ringa krogar/klubbar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är ju att börja spela på lite hemmafester för att testa på "live-känslan". Så är det ju inte hela världen ifall det inte går felfritt. Så kan du ju följa Terror's råd sen ifall du känner dig säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är ju att börja spela på lite hemmafester för att testa på "live-känslan". Så är det ju inte hela världen ifall det inte går felfritt. Så kan du ju följa Terror's råd sen ifall du känner dig säker.

Bra tips! Jag ska faktiskt spela på en hemmafest nu på fredag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Det är väl som vilket jobb som helst? Ring krogar/klubbar och presentera dig. Säg att du är en DJ och har ett gig på en timme. Får du ett nej så får du ett nej.

Alternativt, ring din kommun och fråga om du kan få spela i en park. That's always fun!

Ett tips är ju att börja spela på lite hemmafester för att testa på "live-känslan". Så är det ju inte hela världen ifall det inte går felfritt. Så kan du ju följa Terror's råd sen ifall du känner dig säker.

Tjäna! Vill bara berätta att jag hade två spelningar i helgen, vilket jag fick efter att ha vandrat runt på stan i 4 timmar-ish. Fick spela på ett ganska känt förkröksställe och det var riktigt kul! De vill att jag ska spela denna helg igen och få betalt också! 😄

Man får tacka graffarna för tipsen!

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjäna! Vill bara berätta att jag hade två spelningar i helgen, vilket jag fick efter att ha vandrat runt på stan i 4 timmar-ish. Fick spela på ett ganska känt förkröksställe och det var riktigt kul! De vill att jag ska spela denna helg igen och få betalt också! 😄

Man får tacka graffarna för tipsen!

Kul att det gick bra och gav mer jobb! Kör hårt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kul att det gick bra och gav mer jobb! Kör hårt! 🙂

Grattis!

Grattis, kul att ditt jobb med att gå runt gav utdelning.... 🙂

Tackar! 😄 Hard work work!

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Nice! Grattis

Tjenare! Vill bara berätta att jag har fått spelning på ännu ett ställe nu på onsdag. Det går bra nu 🙂

Kan också passa på att nämna att jag också gör egen musik som jag har lagt upp på Soundcloud. Har precis blivit klar med en ny låt och vore kul att få lite feedback. Tack på förhand!

https://soundcloud.com/huggys/huggywildcard

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjena allihopa!

Hade min första nattklubbsspelning i helgen, gick inget bra... Spelade på CDJ-2000 som jag aldrig hade rört förut, fick inte igång hörlurarna, beatmatchade blint... Shit va pin! Jag är ju bara bekant med controller + laptop :/ Har ju inte råd att punga ut 40 lax för att ha något att träna på hemma heller.

Någon som har liknande erfarenheter och tips för framtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det går bra för dig. Var det nån som märkte nåt?

Jo, kul att få spela på klubb. Vore roligare om man var duktig också 😄

Jag tror att alla märkte, men ingen sa något... Det var horribelt med andra ord!

Link to comment
Dela på andra sajter

40000 låter ju som proffsgrejer direkt. Finns det inget alternativ? Finns det ingen begmarknad?

Det finns ett ungdomshus i närheten där man kan låna lite billigare grejor, men som är bra att träna på. Dessvärre är det stängt 3 veckor framöver och så kommer jag själv att vara borta i stort sett resten av sommaren. Får ta det när jag kommer tillbaka helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om det är till någon tröst så skulle du kunna fundera på Pioneers CDJ-900. De utgår från samma grund som 2000 och ligger billigare i pris.

Sen finns ju såklart 850 och 350 också, men ju längre ner i prislistan du kommer desto större blir ju också skillnaderna.

Mjo, tack för tipsen! Vilka priser ligger dessa modeller på och stödjer de rekordbox?

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Hallå där!

Jag vet att den här tråden har avvikit sig från huvudämnet och förhoppningsvis kommer det att återvända så fort som möjligt, men just nu vill jag bara berätta att min senaste låt "Lucky" finns att lyssna på min Soundcloud och jag skulle uppskatta all er feedback. Speciellt angående min mixning då det är vad jag har lagt ner mest möda på.

https://soundcloud.com/huggys/lucky

Tackar!

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Bra (i sin genre som jag inte vet nåt om men dansat en del till på fyllan). Tycker bas- och rytmmixen är bättre på Lucky, medan Another day är betydligt "hittigare" generellt. Detta tror jag beror framför allt på att klaviaturslingorna i den är fint integrerade i kompositionen och intressanta när de ligger samtidigt med sången. Möjligen är det den mänskliga faktorn i klaviaturspelet som skapar något extra. Å så sjunger hon fint också, Sara.

Fortsätt såhär för fan. Du har ju massa positiva kommentarer på Soundcloud, och en del jobb också. Värt att ta fasta på.

Hälsningar

Gammal punkare med zoomporta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Bra (i sin genre som jag inte vet nåt om men dansat en del till på fyllan). Tycker bas- och rytmmixen är bättre på Lucky, medan Another day är betydligt "hittigare" generellt. Detta tror jag beror framför allt på att klaviaturslingorna i den är fint integrerade i kompositionen och intressanta när de ligger samtidigt med sången. Möjligen är det den mänskliga faktorn i klaviaturspelet som skapar något extra. Å så sjunger hon fint också, Sara.

Fortsätt såhär för fan. Du har ju massa positiva kommentarer på Soundcloud, och en del jobb också. Värt att ta fasta på.

Hälsningar

Gammal punkare med zoomporta.

Tackar! Din kommentar värmer 🙂 Jag ska absolut fortsätta!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ett tips är att träna på att beatmatcha med kontrollern du har utan att ta genvägen med sync-knappen. Man behöver inte dyra grejer för att träna in det 🙂

Sedan går det ju fint att koppla in CDJ200/CDJ900 till laptop och använda det som kontroller till DJ-programmet via USB 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...