Jump to content
Annons

Hur mycket tjänar man på en låt?


Space monkey

Recommended Posts

Jag undrar om det är någon som rent konkret i siffror kan beskriva hur mycket en låt kan generera?

Låt oss säga att det är en låt där sången är på svenska och som spelas någorlunda frekvent i radio och spotify under en tremånadersperiod.

Skulle uppskatta om någon kan redogöra för vilka olika inkomstkällor som är aktuella och ungefär hur mycket det blir i pengar.

Någon som har personlig erfarenhet kanske?

Hur fungar det när en låt spelas i de nordiska grannländerna och inbetalningar till STIM? Har varje land sitt eget "stim" som samarbetar med Sverige?

Tacksam för svar från alla som vet något om ovanstående frågor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Från Spotify verkar man ju inte tjäna särskilt mycket att dömma av klagomål från somliga artister. Radion vet jag inte, det är 20 år sedan jag hade en låt som spelades på radion och då var det ganska måttligt med airplay men då fick jag runt 10-15Tkr. Jaja, det finns säkert någon annan som sitter inne med mer uptodate information...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Jörgen Elofsson i en intervju i Studio berättade vad han tjänat som mest på en låt, det var någon till Britney Spears. Ca 25 miljoner 🙂

Gå in på STIM:s hemsida, där står det vad du får för en låt på radio och TV i Sverige.

Spotify är lite lurigare att svara på. Jag får en ganska detaljerad avräkning med vitt skilda belopp per stream, fast utan att det närmare anges varför det står olika. Men på senaste så varierade ersättningen per stream på en låt från ca 0.003 till 0.007 euro.

Jag tycker ärligt talat att det är ganska ok, men det kan man såklart diskutera. Men jag tänker såhär: Får jag 0.003 euro per stream innebär det att någon måste lyssna på en skiva med tio låtar ungefär 33 gånger för att jag ska få samma ersättning som jag tidigare fått från skivbolag per såld skiva (1 euro).

Link to comment
Dela på andra sajter

Daft Punk - Get Lucky-singeln hade spelats dryga 25 miljoner gånger på Spotify när jag kollade senast. Det skulle då ge minst €0,003*25M = €75000 från Spotify. Men nu gäller det ju independentbolag, och det sägs att majorbolagen pröjsar betydligt bättre (de är delägare i Spotify och dessutom drabbar piratkopieringen dem hårdare, så det ligger verkligen i deras intresse att folk använder Spotify).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan variera nåt väldigt. Det beror på vilka tillämpningar man lyckas sätta låten i. Kommer den med i en film? reklamfilm? kan den bli tillfällig signatur för något lokalt? hamnar den på svensktoppen? spelas den av många dans- och coverband? spelas den av många klubbar? Har alla radiostationer låten? Hur många upphovsmän eller hur många delar på royaltyn, t.ex. förlag? Hur många skivor eller digitala försäljningar alstrar låten/artisten? osv. Kanske framförallt: hur känd är artisten/bandet som förknippas med låten?

Det är liksom inte låten i sig som bär, utan det är vad man lyckas sälja in den i. Svensktoppen hamnar man inte på för att låten är bra i sig. Menar inte att låta cynisk, men så är det.

Sveriges radio P3 och P4 är 81kr-92kr /min. Kommersiella radiokanaler 1-1,5kr/min. På TV varierar det 20kr till typ 330kr/min. Markbundna kanalerna SVT och TV4 är bäst, betalkanalerna är minst. Men det är väldigt lite intäkter som kommer från TV, om du inte är med i nån film, barnprogram eller så.

Coste Apetrea gjorde musiken till barnprogrammet Björnes Magasin, som gick 17 år. Antag att vinjetten är 30 sekunder, spelas i SVT1 fem dar i veckan, antag 9 månader om året, i 17 år, för 331,32kr/minut. Det blir en halv miljon spänn (om royaltyn hela tiden varit var den är idag).

Här är lite STIM-siffror: http://www.stim.se/Documents/minutv20121214.pdf

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Daft Punk - Get Lucky-singeln hade spelats dryga 25 miljoner gånger på Spotify när jag kollade senast. Det skulle då ge minst €0,003*25M = €75000 från Spotify. Men nu gäller det ju independentbolag, och det sägs att majorbolagen pröjsar betydligt bättre (de är delägare i Spotify och dessutom drabbar piratkopieringen dem hårdare, så det ligger verkligen i deras intresse att folk använder Spotify).

Det kan ju vara tvärtom också, att de där 0.003 euro är det som kommer från Spotify, och att vissa skivbolag tar mer av det än andra.

För min del går allting via Ubetoo, men dom tar ingenting så länge det rör sig om under 5000 kr/mån (har jag för mig), och så bra har det inte gått än 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...