Jump to content
Annons

Presonus Faderport - bra eller inte?


AnthonyS

Recommended Posts

Frågan är riktad till er som har en i studion, och vad jag undrar är hur ni trivs med den och om ni tycker att den fungerar bra?

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en men har inte hunnit använda den så länge. Jag tycker att det är ett ganska bra upplägg att jobba med "en kanal åt gången". Det jag märker är att jag ändå halkar tillbaka till att köra med tangentbordet och kortkommandon som har rotat sig rätt så rejält i ryggmärgen. Det känns som det blir liksom ett extra moment att förflytta handen från tangentbordet / musen till Faderporten. Däremot vid regelåkningar är den bra tycker jag.

Jag gillar rejäla opch distinkta grejjer och här tycker jag det är synd att dom inte lagt på några tior på priset för att få den att kännas lite mer gedigen. Rotary knoben känns som att skruva i en glödlampa ungefär.

Tittar man på priset så tycker jag att den helt klart är prisvärd. Jag tror nog mer på detta koncept jämfört med controllers som har 4 eller 8 kanaler, dvs. antingen kör man en kanal åt gången eller så har man en större kontrollenhet som kan styra många kanaler samtidigt utan att behöva bläddra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för svaret!

Det är faktiskt lite samma grejer jag också tänkt på. Storleken gillar jag, en kanal åt gången funkar för mig. Men efter att ha fingrat på den i butik blev jag om inte besviken så i alla fall uppmärksam på att vissa delar känns suboptimalt designade. Lite som att fadern var huvudsaken, och lite av det andra (läs rotaryn) sattes dit bara-för-att.

Jag kommer nog hur som helst att klappa till på en inom kort. Jag gillar konceptet, och skulle nog ha stor nytta av en.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är på min andra faderport nu, gillar framför allt att använda transportsektionen när jag jobbar: play, rec, hoppa mellan "markers", men även mute, solo do/undo osv. Använder nästan aldrig själva fadern faktiskt. Tyvärr så är även denna min andra enhet trasig då playknappen slutat funka, så en liten varning utfärdas härmed...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är på min andra faderport nu, gillar framför allt att använda transportsektionen när jag jobbar: play, rec, hoppa mellan "markers", men även mute, solo do/undo osv. Använder nästan aldrig själva fadern faktiskt. Tyvärr så är även denna min andra enhet trasig då playknappen slutat funka, så en liten varning utfärdas härmed...

Man tackar för svaret!

Ah, vad synd. Kul att du gillar den, men tråkigt att den inte har hållt ihop för dig. Ska ha det där i åtanke när jag står och pillar på en nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå det som Farmerboy säger och jag tror att man nästan måste prova själv för att känna om det är ett arbetssätt som passar en själv.

Apropå videon, kolla hur hårt han behöver trycka på knapparna. Det är just knappsatsen som jag tycker drar ned Faderporten. Hade dom fixat mer distinkta reglage hade Faderporten varit en 10 poängare i mina ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...