Jump to content
Annons

preamp djungel


richardlang

Recommended Posts

Annons

du får ursäkta mitt korsförhör, jag är bara intresserad. På vilket sätt skilljer sig Mico? vad kan den göra som inte två mono preampar kan?

Sedan blir jag fundersam till att det Mico har en A/D converter? det har jag ju redan ett ljudkort till och det känns dumt att lägga pengar på något jag inte kommer ha användning för

En Mico blir billigare än två pre-73. Jag är ingen expert, men jag tror det rena ljudet i en Mico låter mer som ljudet från en riktigt bra rörpreamp än en billig rörpreamp. Och överlag, det är de flesta ganska ense om (inte alla) att preampen har mkt mindre betydelse för ljudet än micken.

När jag tycker jag får till ett ljud som låter så som jag föreställer mig ett riktigt bra vintage "rör-ljud" så beror det på att jag fått till komprimeringen bra. Det är mest i micken o komprimeringen ett bra sångljud sitter.

Jag är en ganska annorlunda inspelare eftersom jag inte använder nån DAW eller inspelningsprogram alls, men i alla bättre studios med tillgång till alla pluggar som finns så använder man sig ändå även av hårdvarukompressorer. Jag använder bara hårdvaruburkar till allt...

Att det är spdif utgång på min Mico är att jag först använde den kopplingen för att få in ljudet till min Tascam-porta. Nu kopplar jag analogt i alla fall.

Och jag har haft hem flertalet olika preampar och suttit med hörlurarna på och testat ljudet med två identiska mickar samtidigt genom olika preampar. Först hade jag två NT2-A som referens, sen två likadana TML102. Och skillnaderna på preamparna är inte stora, men Micon har alltid låtit lite bättre. De med rör i jag har haft har brusat irriterande i jämförelse. Nåt jag antagligen inte skulle ha tänkt på om jag inte suttit o provsjungit/spelat genom två olika preampar samtidigt. Jag tycker det känns lite onödigt att köpa två monopreampar för mer pengar än vad en stereopreamp kostar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En Mico blir billigare än två pre-73. Jag är ingen expert, men jag tror det rena ljudet i en Mico låter mer som ljudet från en riktigt bra rörpreamp än en billig rörpreamp. Och överlag, det är de flesta ganska ense om (inte alla) att preampen har mkt mindre betydelse för ljudet än micken.

När jag tycker jag får till ett ljud som låter så som jag föreställer mig ett riktigt bra vintage "rör-ljud" så beror det på att jag fått till komprimeringen bra. Det är mest i micken o komprimeringen ett bra sångljud sitter.

Jag är en ganska annorlunda inspelare eftersom jag inte använder nån DAW eller inspelningsprogram alls, men i alla bättre studios med tillgång till alla pluggar som finns så använder man sig ändå även av hårdvarukompressorer. Jag använder bara hårdvaruburkar till allt...

Att det är spdif utgång på min Mico är att jag först använde den kopplingen för att få in ljudet till min Tascam-porta. Nu kopplar jag analogt i alla fall.

Och jag har haft hem flertalet olika preampar och suttit med hörlurarna på och testat ljudet med två identiska mickar samtidigt genom olika preampar. Först hade jag två NT2-A som referens, sen två likadana TML102. Och skillnaderna på preamparna är inte stora, men Micon har alltid låtit lite bättre. De med rör i jag har haft har brusat irriterande i jämförelse. Nåt jag antagligen inte skulle ha tänkt på om jag inte suttit o provsjungit/spelat genom två olika preampar samtidigt. Jag tycker det känns lite onödigt att köpa två monopreampar för mer pengar än vad en stereopreamp kostar.

jag tackar för dina goda svar. men jag hittade spl goldmike 9844 som ligger i samma prisklass som mico, hur är den i jämförelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En bra grej med GAP-73an är att den har en knapp för låg-impendans-microfoner. Vilken kan vara bra om du planerar att använda bandmickar. Jag har en som jag inte hunnit använda så mycket så jag kan tyvärr inte ge något ärligt utlåtande. Men jag vet andra som använder och säger bra saker om dom. Mycket gain i också. Den är transformatorbaserad (heter det så?) också vad jag förstått, vilket kan ge en hel del karaktär åt ljudet. Plus att du får en DI som kan färga ljudet lite med. Om man nu vill det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...