Jump to content
Annons

Nu är Steinberg Wavelab 8 släppt


spaceman

Recommended Posts

Annons

Nu har jag enbart kollat igenom videosarna. Det kan hända att jag missat en del smått och gott.

Om inte är det ett skämt.

Hur kan man kalla det för en ny version?

Jag är stor vän av förbättrat arbetsflöde, vilket Steinberg verkar ha lagt stor del av utvecklingstiden på. Ja, jag välkomnar verkligen de förbättringar som presenteras i videorna. Men inte en enda av förbättringarna är av den magnituden att det förtjänar ett nytt versionsnummer. Tvärtom. Många av de features som nu införs hade jag (och säkert många med mig) förväntningar på skulle ha inkluderats redan i sjuan.

Vi snackar basala saker som organisering av pluggar. Något man kunnat göra i systerprogrammet Cubase sedan slutet av 90-talet.

Vi snackar förbättrad hantering av envelopes på separata ljudspår. I nivå med vad Emagics Logic erbjöd för femton år sedan.

Möjlighet att skifta mellan två eller flera pluginfönster med ett klick. Schysst, men inte att betrakta som en större uppdatering.

En egen brickwall-limiter! Trevligt, men vi användare har faktiskt klarat oss gott med tredjeparts limiters i alla år.

Och de andra nya pluggarna? Kul, men de har alla funnits ute på marknaden i ett år eller mer och är inte direkt att betrakta som nyheter.

Osynlig frekvenskonvertering. I ett masterings och redigeringsprogram? Näe. Det låter skumt och lite dumt.

Det finns massor av saker jag gillar med Wavelab. Det finns också massor av saker jag saknar. Eller områden där jag tycker programmet blivit omsprunget av andra. Izotopes restorationsprogram RX2 är ett exempel.

Jag vill se ett Wavelab som tar spektrumredigeringen ett steg vidare. Jag vill kunna identifiera störande ljud grafiskt, kasta en lasso eller magic wand för att markera området och sedan utföra en spektral process på området. Lite som RX2 fast ytterligare ett steg mot Photoshop.

Jag vill att masteringsfunktionen i Wavelab överglänser Waveburner i användarvänlighet. Pekaren ska tilldelas olika funktioner beroende på vilket område den befinner sig i. Lite som Pro Tools. Det ska vara superenkelt att automatisera varje parameter med hjälp av envelopes, som i Logic. Varje plugg som navänds i ett klipp, spår eller master ska vara synlig i arrange och ska gå att öppna med ett klick.

Fixar dom det är jag beredd att betala för en uppgradering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...