Jump to content
Annons

Är du en sär skrivare eller inte en särskrivare?


Recommended Posts

Nå, låt höra?

Är det en mörk hårig sjuk sköterska eller en mörkhårig sjuksköterska?

För mig är särskrivning fullkomligt vidrigt. Värre än felstavningar. Att stava fel är bara okunskap eller dyslexi. Men att sära på orden är muppigt då det sker förmodligen medvetet. Är det mobilgenerationen som har gjort det med T9 som folk har blivit slöa att inte binda ihop orden?

Lite kul:

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/varf%C3%B6r-%C3%A4r-s%C3%A4rskrivningar-s%C3%A5-roliga-2310525

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är en skum tomte. Jag har oxå svårt med det här. Det gör lite ont att läsa texter där det förekommer. Det är dock känsligt att påpeka sådana tillkortakommanden på ett forum som detta, eftersom särskrivaren, eller någon annan forumit, ofta återkommer med ett inlägg om dyslexi och vilket elände det är att lida av detta, vilket det säkert är.

Jag har ett annat problem som nästan känns värre. Det är de som skriver dem när de menar de eller dom. Varför gör någon detta? Vad lider man då av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är iallafall en såndär som skriver ihop det mesta. Bara i föregående mening hittar rättstavningsprogrammet två ord som inte finns för att jag envisas med att alltid skriva ihop dem.

Gör jag fel?

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett annat problem som nästan känns värre. Det är de som skriver dem när de menar de eller dom. Varför gör någon detta? Vad lider man då av?

De- eller Dem-frågan är en av mina favoriter inom språkpilleri. Mest då det inte finns ett självklart användningsmönster, utan man måste komplettera med och vädja till språkkänslan.

Många vill parallellisera De/Dem med Vi/Oss, Han/Honom, They/Them. Men det räcker inte. Hur säger man till exempel "för [de|dem] som har kommit hit ikväll finns en present att hämta"? Det är något med "för" som ställer till det ...

Dessvärre, måste jag nog säga, envisas jag med att använda de/dem i skrift. Men jag funderar på att smyga över till dom. De/Dem börjar kännas väldigt 1xxx-tal.

Sorry, för OT, gled visst lite utan för det som fram går av ämnes rubriken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fidden.

Ptja.

Hellre sär skrivning än överdrivenihopskrivningeftersomdetblirväldigtmycketjobbigareattläsaän sär skrivning.

ö v e r d r i v e n i h o p s k r i v n i n g e f t e r s o m d e t b l i r v ä l d i g t m y c k e t j o b b i g a r e a t t l ä s a

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur säger man till exempel "för [de|dem] som har kommit hit ikväll finns en present att hämta"? Det är något med "för" som ställer till det ...

Just det här gör mig mest arg. Varför ska de ha presenter? Här har man handlat dricka i massor, köpt potatissallad, flintastekar stora som ungspannkakor och städat toaletten, ÅSSÅ SKA DE HA PRESENTER NÄR DE KOMMER?? Bortskämda ungdjävlar! På min tid hade man alltid en liten blomma eller en flaska vin med sig när man blev bortbjuden. Nu är det tvärtom, alla får påsar.

Men man får inte lämna presenten direkt, för då ska det "checkas in". Sedan kan man lämna den, och då ska den fotas direkt. Kort på maten, lägg ut. Tagga alla som sitter runt bordet. Läsa alla kommentarer. Kolla var alla andra har checkat in. Kommentera deras incheckningar. Maten kallnar. Man sitter där och kollar på alla som skriver i sina mobiler och undrar varför man utöver allt annat man gjort, också bemödade sig att välja presenter till alla som kom.

Plötsligt kommer man på att den bästa presenten man själv kan få är att alla reser sig upp och går hem. Nu!

För att göra en lång historia kort; - jag tycker inte att de som kommer ska få någon present!

Vad handlade den här tråden om förresten? Om man ska ge eller få presenter när man hälsar på någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ok att skriva "de skriver som fittor", eller "dom skriver som fittor", men inte "dem skriver som fittor".

Absolut inget av alternativen!

Man får skriva

"de skriver som om de gått i en skola med otillräckliga resurser, för stora barngrupper och ej behöriga lärare!"

Edit: men vad har detta med presenterna att göra? Håll dig till ämnet!

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ok att skriva "de skriver som fittor", eller "dom skriver som fittor", men inte "dem skriver som fittor".

enl jjrockford är det inte ok att skriva fittor

"hen skriver blött och glatt" ska det heta

Den gamla skolan menar att "dem" är korrekt. Samma gäng som gingo blott den rätta vägen ... 😉

django heter han

d:et är stumt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...