Jump to content
Annons

Nektar Panorama P1,P4, P6 - nu också för Cubase 7


Lundin

Recommended Posts

Nu verkar det här vara ett starkt alternativ till allt idag som kontrollerar Cubase och det verkar t.o.m som de har en bättre integrering än någon annan controller genom att mycket går att användar konfigurera på ett smart och överskådligt sätt.

Exempelvis kan man knyta fler tangentbords-kombinationer till knappar och slippa flera knapptryckningar för att göra saker.. exempelvis om man vill skapa någon typ av spår ( Audio, Midi, FX e.t.c) skicka "sträng + < Enter> kommando" istället för att som nu skapa spåret och sedan få upp en separat dialog..

Den springande frågan för mig är att kunna få pluggar på Inserts i Cubase vilket den också gör på ett någorlunda bättre sätt men har mailat dem om samma funktion som finns i Nuage där man får upp en lista över pluggar istället för att se endast en enkel rad där namnen snurrar förbi och allt blir omöjligt svårt att hantera.

http://www.youtube.com/watch?v=axVovVs5wlM

Uppdaterar tråden när jag får svar från dem angående plug-in listan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

🙂 Tumme Upp.

Jag är faktiskt ute efter att köpa en midi-keyboard, och Nektar Panorama P6 är en av favoriterna som verkar mycket intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är min stora efterfrågan också, att externt på ett smidigt och överskådligt sätt kunna välja plugin!

Sen är det smart tänkt med en miniskärm som visar de enskilda parametrarna och dess värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej igen.

Fick ett halvt trevligt mail från deras sales /market/press avdelning att de skulle återkomma med detaljerad info angående hur djupt de kan interagera med Cubase.. skrev ett långt mail med frågor angående hur svårt det är att åstadkomma det som Nuage gör..

Fick iofs lite insiderinfo på 4sound idag att det skulle vara Mackie protokollet denna enhet kör också vilket skulle göra användarvänligheten = noll på den kritiska funktionen.. men vet inte om det var en ren spekulation från deras sida.

4 oktavers P4 med motorfader kostar 3599:- ut till kund så en P1:a utan keyboard och motorfader ligger nog rätt i pris

Ska ned o hårdtesta den P4.an de har på 4 sound nu på torsdag.. det ser bra ut på videon men kanske är keff i verkligheten.

Det är min stora efterfrågan också, att externt på ett smidigt och överskådligt sätt kunna välja plugin!

Sen är det smart tänkt med en miniskärm som visar de enskilda parametrarna och dess värden.

Det bästa är att det ser ut som de tänkt till på de där smågrejerna Steinberg själva tycks ha svårt att fatta.

och att de tagit bort så många extra knapptryckningar för att ta sig från punkt A - C är riktigt befriande att se..

.. Sen är det återigen det där med att Steinberg kanske öppnar ögonen helt plötsligt och kommer med något som är ännu bättre integrerat även om det är lika troligt som att man vinner 1 mille på triss.

Jag inväntar svar från dem innan jag gör något.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Liten uppdatering gott folk:

Har nu suttit o hårdtestat P6:an på 4Sound idag i c:a 6 timmar.. och ett tips till er som har Cubase (på Mac): Vänta! Det är mängder med buggar i mjukvaran som om möjligt var ännu buggigare än Cubase 7 var när den kom. ..om det nu är möjligt.. ( ett Cubase bugg-virus som smittar av sig kanske?)

Många saker som såg lovande ut på videon från Musikmesse funkade inte alls och det tog nån dryg timme av trial-and-error innan det vara uppe och snurrade.

En annan egenhet som kan vara viktigt att veta, som initialt var extremt påfrestande, var att controllerdrivern "försvann" i Devices-menyn varje gång man använde muspekaren och ett mjukvaruinstrument på vanligt manér.... satt bara o skrattade åt det efter en stund.

Med det sagt och trots att 50% av grejerna inte funkade så är det ett riktigt genomtänkt verktyg som inte är baserat på Mackie control, de verkar ha sneglat lite åt de hållet men använt hjärnan och utvecklat idén vidare och det ser ut som det skulle finnas en möjlighet att ta denna mjukvaran ett steg längre.

Att öppna pluggar och adressera dem på någon av de 8 inser-platserna från controllern är väldigt enkelt då rattarna har en viss "tröghet" när man vrider, trögheten gör att man får vrida flera varv och listan scrollas igenom långsammare, alltså inte som det är på MCU där 300 pluggar rasar förbi när man vridit ratten ett halvt varv.. man ser fotfarande bara ett namn på en (1) rad så där är den väldigt lik MCU.

Det går även ( buggade rejält dock) att trycka på "Plug-in" knappen och stega fram i plugglistan en plugg i taget. Potential, potential.

Det sitter 8st vridpotar ovanför respektive fader och dessa kan agera pan eller som snabbreglage för Send FX 1 - 8, man stegar genom dessa med en dedikerad knapp ( tror den hette Select eller liknande)

Den stora behållningen med controllern var att det gick hur bra som helst att enbart titta på controllerns lilla högupplösta skärm utan att tappa bort sig och utan att känna behov av att ta fram tangentbord och mus. Alltså detta trots att 50% av funktionerna inte fungerade och att det ballade ur kors och tvärs. Det känns också som den här prylen kommer knäcka det mesta som finns i controllerväg i det här pris-segmentet när de får ordning på alla grejer.

En annan smart funktion i Panorama's mixerview ( den grafiska presentationen på Panoraman's display alltså) är att man ser två "fader-positioner" på varje kanal, dels var hårdvarans reglar befinner sig fysiskt men också var regeln i Cubase Mixconsole befinner sig och detta gör att man aldrig behöver oroa sig för att sabba mixen genom att vara tvungen att svepa regeln i blindo tills regeln i Cubase Mixconsole mjukvaran helt plötsligt greppar och man råkar ändra ett par db.

En P1:a och 2st Behringer BCR2000 = Fattigmans Nuage 😄

Ytterligare en grej som jag lyckades få syn på när vi var inne på 4Sounds User-konto var att DAW-listan innehåll alla andra drakarna som Reaper, Studio One, Ableton Live, Protools och Sonar så det kan ju innebära att de tänkt göra specifika template's för dessa också framöver.

Kommer uppdatera tråden när jag får svar från dem angående frågorna. Det här konceptet känns väldigt lovande. Steinberg - Skärp er nu.

Liten update 2, 2013-05-03:

Har nu skickat iväg en diger lista med konstiga saker som jag reproducerat på den Mac pro jag först testade P6:an med.( en lista på c:a 14 punkter)

Sen var 4Sound schyssta nog att låna ut sin maskin till mig i 7 dagar för att kunna hårdtesta den i egna riggen (PC och Windows 8 64-bit).

Tots att det inte finns officiellt stöd för Windows 8 än i form av "officiella drivrutiner", är det raka motsatsen här.

Efter installationen hade Panorama'n konfigurerat sig själv i Cubase devicemeny (!?) och det var en skum känsla att alla fönster på den lilla displayen stämde exakt med hur mitt projekt såg ut, alla pluggar laddade,alla pluggens värden inställda i "edit view" o.s.v. det händer ju aldrig annars.

En annan grej: QWERTY-funktionen och makro-möjligheterna går att knyta till i princip vilken regel / platta / ratt eller knapp som helst..och att slippa alla "mellanlägen" med tangentbord o mus är riktigt skönt.

Nu verkade det som man även kan göra strängar av Instrument-specifik midi vilket är användbart i vissa lägen, så nog har de tänkt igenom den här produkten alltid

Det enda som jag inte fått fart på är motorfadern men konstigt nog är det den enda grejen som känns något överflödig i sammanhanget.. hur konstigt det än kan låta..

Fick tidigare idag ett långt och trevligt svar från ena utvecklaren att de skulle titta över första frågan att öppna en plugg-lista enligt ovanstående video på Nuage, eller göra en ekvivalent funktion.. men att det finns en liten gråzon i hur Cubase hanterar den biten.

Fick också besked att leverans av P1 till Sverige trodde utvecklaren låg c:a 4 - 6 veckor bort.

..Jag har nog i princip redan köpt en..

Steinberg vad säger ni?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lundin..härlig info om panorama. 🙂

Jag använder Cubase 6,5 (mac) och om man läser ditt tips så säger du att man bör vänta med ett köp av panorama.

Hur länge ? och vart kan jag läsa om alla buggar? Eller ska jag satsa på en novation impulse 61 ?

Tack åter igen för din underbara info.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Kr-illo: Jag kan ju inte säga om det var musikaffärens dator som var problemet men det luktade lite så på slutet.... det kan inte vara så extremt mycket strul utan att de skulle märkt det, men å andra sidan är det en betaversion så det kan ju faktiskt vara så att de visare sig på vissa maskiner , så jag kan inte svära på att du inte råkar ut för samma sak.

Du väljer Novation för Automap-funktionen och att kunna mappa pluggar på ett sätt som ingen annan controller gör.. Du kan inte ladda pluggarna från controllern och blir tvungen att använda mus och tangentbord. Panorama skaffar du för att få en effektiv arbetscontroller där du styr 8 väl valda parametrar i en tight och arbetseffektiv miljö där du sällan behöver titta på din stora monitor för att se vad du håller på med.

Du skaffar Axiom Pro från M-Audio för att få ett mellanting mellan Novations Automap och Panorama's snabba effektiva arbetssätt. Störs du inte av att behöva använda mus och tangentbord kan du välja vilket du vill. jag föredrar nog Novations grejer före M-audio om jag ska vara ärlig.. ( har både en Axiom pro och en Novation Remote Zero så jag har provat båda.)

Mina buggar kan du inte läsa om och inte heller via deras hemsida.. du kan inte logga in där om du inte har köpt deras produkter utan först när du reggar serienumret på klaviaturen.

@Kvastskaft: Som en vanlig 3000:- synt med ovägda tangenter .. Tycker den funkar helt OK

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...