Jump to content
Annons

Vilken är den bästa countrylåten någonsin?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Tack! I vilken genre placerar man "gamla" Neil Young?

Simon & Garfunkel och Dylan är väl folk antar jag?

Neil Young känns mer country för mig, är jag ute och cyklar?

Neil Young har gjort två plattor, Comes A Time och Old Ways som jag definitivt ser som country, men han har ju gjort allt möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämner nån pop-folk, tänker jag inte alls på country, eller det beror på om det är amerikansk folk eller irländsk, svensk. Ja ni fattar.

Nordman är väl i så fall lite pop-folk? Då är "vandraren" en grym countrylåt.

Country är väll då sprunget ur amerikansk folkmusik typ Woody Guthrie, Joan Baez etc. Medans Nordman har blandat svensk folkmusik i sin pop. Pop är ett ännu vidare begrepp för inte kör väll Britney Spears och Blur samma musik? Sen finns det country som låter som svenskt dansband men det är oxå efter pop-formel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite svag för Whiskey Lullaby med Brad Paisley och Alison Kauss.

Må hända att den är lite åt "pop-ballad"-hållet, men det är ändå country 😉

Och som kvinnlig country-sångerska kan jag nog säga att Alison är den absolut bästa på senare tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anspelar givetvis på hur meningslös genrediskussionen egentligen är.

Jag tycker den är intressant, musik är inget man kan "ta på" så därför finns behov av att diskutera vad musik är, och man kan lära sig något av detta vilka influenser som flyter runt.

Det gick en dokumentärserie på TV på 11 avsnitt som bara handlade om rock, jag tror den hette Evolution of Metal eller ngt liknande, som jag kan rekommendera om man vill kolla på subgenres.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller som Hugh Laurie sa i musikdokumentåren "House lirar blues" på svt:

"Det finns bara två typer av musik, bra musik och dålig musik. Allt annat är bara katalogisering".

Jo, men det kan väl va rätt intressant att katalogisera. Grattis til 666.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis til 666.

Fina siffror. När jag hade en Mercabuss med bandnamnet GUITAR 66 i stort på sidan frågade de djupt religiösa grannarna vad siffrorna 66 stod för...

-"Jo det är så att en sexa tyvärr har ramlat bort" sa galningen till trummis. Grannarna blev bleka och försvann som i visan.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller som Hugh Laurie sa i musikdokumentåren "House lirar blues" på svt:

"Det finns bara två typer av musik, bra musik och dålig musik. Allt annat är bara katalogisering".

Jag såg den, även om jag bråkar vad som är och inte är Country. Håller jag med Hugh 100%

Link to comment
Dela på andra sajter

Johnny Cash är en klar favorit! Lyssnar även en hel del på modernare country, typ, Eric Church, Tim McGraw, Zack Brown Band, Eli Young Band, Taylor Swift, Little Big Town osv. 🙂

Edit: Stavfel

Redigerat av Filip95
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det kan väl va rätt intressant att katalogisera. Grattis til 666.

Hah! Tänkte inte på det.. Satan be with me....men bara kärlek!

Fina siffror. När jag hade en Mercabuss med bandnamnet GUITAR 66 i stort på sidan frågade de djupt religiösa grannarna vad siffrorna 66 stod för...

-"Jo det är så att en sexa tyvärr har ramlat bort" sa galningen till trummis. Grannarna blev bleka och försvann som i visan.

😆

Var snäll Nilsson. Vad jag erfarit så är folk som lever sitt liv enligt en så komisk bok överraskande humorlösa.

Jag såg den, även om jag bråkar vad som är och inte är Country. Håller jag med Hugh 100%

Truth to power.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...