Jump to content
Annons

Vilken är den bästa countrylåten någonsin?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

He he ... en syster tråd till SadamJR:s rocklåtstråd.

Country (rock, då) tycker jag behöver delas upp i tre delar eftersom dess musik sedan 60-talet alltmer har smusslat in sig själv på samma bana som rock (and roll).

Så:

1970-talet: "Take me home, country roads" (John Denver, 1971)

1980-/90-talet: "Every Little Thing" (Carlene Carter, 1993)

2000-talet: "Play Something Country" (Brooks & Dunn, 2005)

Men det finns egentligen så många, så jag ändrar mig nog redan om en timme eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stilarna lappar ju över varann rejält. Shanaia Twain kanske är bra, men inte är det vad jag kallar country. Country ska var typ gammeldags. Gamla sorgsna Willie Nelsson med mycket steelguitar. Det är nog ett av de mest otroliga instrumenten. Kan nåt annat instrument beskriva ensamhet bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ofta som att ... det som definierar låtens genre är vad artisten är, snarare än vad låten är. Låten kan ibland vara nästan helt i en annan genre, men eftersom det är typ Carlene Carter som utför låten, så är det country.

"I was made for loving you" är ju en 70-tals discolåt, ända tills man får reda på att det är Kiss, och då .. nää, Kiss spelar väl inte Disco? typ.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för skillnad på folk och country,

någon som har ngt exempel?

USA har ju ett oerhört blandat och rikt musikliv, så många traditioner som blandats. Invandrare från brittiska öarna, irländare och nordbritter förde med sig en folkmusik som blandades med amerikansk blues och gospel, som sen rockades till och blev till Bluegrass musik. American Folk är väl mer den jordnära och akustiska varianten av sån musiken, fast det är en förbannat bred benämning och genre.

Countryn är väl typ en slick-, dans- och topplistvänlig utveckling av bluegrass eller anglikansk spelmansmusik överlag. Lite som våra dansband musik är tillslickad- o dansvänlig rock- och popmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för skillnad på folk och country,

Ingen omedelbar, skulle jag vilja säga. Country är väl (i alla fall en form av) folkmusik i sig.

Melodimässigt sätt är Country lite som dansbandsmusik (som egentligen är Bert Karlsson-importerad country), lite bakåtsträvande, sagt med positivt ton. Medan rock och pop konstant försöker förnya sig och hitta nya "tricks", sagt med neutral ton.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! I vilken genre placerar man "gamla" Neil Young?

Simon & Garfunkel och Dylan är väl folk antar jag?

Neil Young känns mer country för mig, är jag ute och cyklar?

Intressant.

När det gäller de två i allra högsta grad överskattade medelmåttorna Dylan och Young, så skulle jag vilja placera dem i vispopsfacket eller gnällmusik, vilket inte i första hand har med County att göra.

Simon & Garfunkel brukar kallas folkmusik, men i mina öron låter det mer pop och rock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...