Jump to content
Annons

Laga sprakande/knastrande mikrofon (småmembran)


Recommended Posts

Hallå hallå!

Jag köpte ett beg. Röde NT5 stereopar från butik och i början funkade de fint. Men efter ett tag började de spraka och knastra och till och med spika ibland. Begagnatgarantin hade redan gått ut så jag hade inget för att gå tillbaka till butiken. Det jag söker är tips på butiker eller personer i Stockholm som är bra på att laga mikrofoner. Har aldrig lämnat in mikrofoner för lagning förut så känner mig lite vilse. Sökte även runt lite på forumet men hittade inte svar på frågan.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bo Hansen lagar mikrofoner. Vad jag förstår ska han vara bland de bästa i sverige. Han håller väl dock till i Göteborg. Han fanns på forumet för ett tag sedan, vet inte hur det är nu. Vet att han har någon hemsida men kommer inte ihåg vad den heter men det måste gå att söka efter.

Ska du byta ut något i mikrofonen som tex membranet så är det inte så svårt att göra själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Erik dP: Jo, det har du så klart rätt i. Ska kanske ta och köra ett par test med dem igen. Blev så less när de inte funkade att jag la dem på hyllan ett tag. Tänkte jag skulle ta tag i det nu.

mrpimmy: HIttade hans hemsida men är inte så pepp på att skicka dem på posten. Måste gå att hitta någon i huvudstan som kan laga mikrofoner om det kommer till det. Annars kanske det blir att byta membranet själv som du skrev. Antar att det bara är att köpa en sån här?: http://www.thomann.de/se/rode_nt45c.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade liknande problem med just dessa mikrofoner! För min del var det glapp i kontakten, dvs de billigare mik-kablar jag använde hade för stor tolerans. Nya kablar löste problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Tack för tipsen!

Jag testade dem i helgen och de tidigare problemen visade sig inte alls. Så teorin om glappande kablar är i dagsläget kanske den mest troliga. Särskilt då jag lade märke till att "piggarna" på mikarnas xlr-kontakter satt på olika höjd. Som om vissa antingen blivit intryckta eller att vissa dragits med när kabeln avlägsnats. Någon som varit med om liknande? Alla andra mikar jag har har piggarna på samma höjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Särskilt då jag lade märke till att "piggarna" på mikarnas xlr-kontakter satt på olika höjd. Som om vissa antingen blivit intryckta eller att vissa dragits med när kabeln avlägsnats. Någon som varit med om liknande? Alla andra mikar jag har har piggarna på samma höjd.

Njaa, få se här nu... Att en utav stiften är lite längre än de andra två beror på att det är jordstiftet. Det ska således vara lite längre än de andra två. Varför? För att jordstiftet ska vara det första stiftet som hookar in och det sista när man jackar ur micken.

Å andra sidan; är det fler än ett stift som är längre så vete sjutton vad som är på färde. Då är din teori om att de blivit "utdragna" faktiskt helt plausibel.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa, få se här nu... Att en utav stiften är lite längre än de andra två beror på att det är jordstiftet. Det ska således vara lite längre än de andra två. Varför? För att jordstiftet ska vara det första stiftet som hookar in och det sista när man jackar ur micken.

Å andra sidan; är det fler än ett stift som är längre så vete sjutton vad som är på färde. Då är din teori om att de blivit "utdragna" faktiskt helt plausibel.

Vänligen,

CHAE

Ah, I see! Som de säger, den enklaste förklaringen är oftast den rätta! 🙂 Tack! Ska kolla när jag kommer hem om det är fler än en pigg som sticker ut. Tror jag reagerade på att det stack ut så pass mycket jämfört med de andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak jag lagt märke till med dem är att den ena miken är fångar ljud lite svagare än den andra. När jag har dem i x/y mot en smal ljudkälla tex sång så märker jag att den ena tar inte fångar ljudet lika starkt.

Köpte mikarna begagnat så jag hoppas det inte är så att de 1) är sönder eller 2) inte är ett matchat par utan är ihopplock av två inköpta vid olika tillfällen. Iofs kom de i lådan för matchat par. Hm..

Link to comment
Dela på andra sajter

CHAE och Mr Nilsson hade så klart helt rätt. Det var bara et av stiften på varje mik som stod ut lite extra. Så ha rjag lärt mig något nytt idag också! 🙂 Tack!

Dock har jag fortfarande problem med att ena miken tar upp ljud, inte sämre men mindre. Involymen är helt enkelt lägre vid samma gain på ljudkortet och när ljudkällan är så "smal" att det inte borde bli sådan skillnad. Någon som varit med om liknande? Är det fel på kapseln/membranet eller sitter det i mekaniken? 🤪😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter det en pad på micken som du råkat komma åt?

alternativt en pad på kortet?

Du kan förstås växla mick-ingångar på kortet och se om felet flyttar med, om felet flyttar med är det något med mickarna.

Hur har du mickat upp, pekar dom rakt fram "tejpade" sida vid sida så du säkert får samma signal in?

Hade kanske kollat kablarna också även om det låter osannolikt att det skulle kunna vara dessa.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hade dock inte gjort testet som x/y, låter osäkrare på hur stor skillnad det är mellan dom. Hur många dB blir det då? Kan du kolla med Röde vilken tolerans dom har på mickarna? borde inte vara så stor skillnad att man reagerar kan man tycka på ett matchat par - om det nu är det du köpt/fått.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hade dock inte gjort testet som x/y, låter osäkrare på hur stor skillnad det är mellan dom. Hur många dB blir det då? Kan du kolla med Röde vilken tolerans dom har på mickarna? borde inte vara så stor skillnad att man reagerar kan man tycka på ett matchat par - om det nu är det du köpt/fått.

Hur hade du testat? Fick för mig att x/y var lämpligast men kanske tänker helt fel. Är det bättre att sätta dem precis bredvid varandra, som en extremt nära AB?

Har tyvärr inte varit systematisk när jag spelat in utan hela tiden tänkt att det tänkt att "det där måste jag kolla upp ordentligt någon dag". Blir bakläxa för mig att testa ordentligt. Det jag kan säga nu är att det är märkbar skillnad, både i lyssning och visuellt. Ska försöka ta en skärmdunp så blir det tydligare.

Har ibland tänkt att det beror på rummet, stående vågor eller liknande. Men det har fallit då det är samma sak var jag än ställer mikarna i rummet.

Är det något av detta som är tolerans? *känner mig plötsligt som en nybörjare..* 😊

Output Impedance 100Ω Maximum SPL 143dB SPL (@ 1kHz, 1% THD into 1KΩ load) Maximum Output Level 13.9dBu (@ 1kHz, 1% THD into 1KΩ load) Sensitivity -38.0dB re 1 Volt/Pascal (12.00mV @ 94 dB SPL) +/- 2 dB @ 1kHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur hade du testat? Fick för mig att x/y var lämpligast men kanske tänker helt fel. Är det bättre att sätta dem precis bredvid varandra, som en extremt nära AB?

Har tyvärr inte varit systematisk när jag spelat in utan hela tiden tänkt att det tänkt att "det där måste jag kolla upp ordentligt någon dag". Blir bakläxa för mig att testa ordentligt. Det jag kan säga nu är att det är märkbar skillnad, både i lyssning och visuellt. Ska försöka ta en skärmdunp så blir det tydligare.

Har ibland tänkt att det beror på rummet, stående vågor eller liknande. Men det har fallit då det är samma sak var jag än ställer mikarna i rummet.

Är det något av detta som är tolerans? *känner mig plötsligt som en nybörjare..* 😊

"Är det bättre att sätta dem precis bredvid varandra, som en extremt nära AB?"

Precis, du tar upp rummet mindre då, och ev skillnader i riktningskaraktäristik borde minska också, så att du så att säga mäter en sak i taget.

Dessutom faller känsligheten (om du har njure) med vinkeln såklart så att det spelar roll om du verkligen har samma vinklar i en x/y, eller om du vrider på huvudet åt ngt håll om du sjunger (om det nu är sång)

Tolerans: Nej, det skulle kunna stå i specen för vad ett matchat par är. Med tolerans menar jag att det finns ju aldrig några mick-par där mickarna är helt identiska. Antaglien sätter Röde en gräns på avvikelse i dB frekvensgång, etc mellan två mikrofoner, dels för att de ska vara godkända överhuvud taget och dels för matchat par.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hallå där,

Vill bara säga att jag kikar in här på forumet någon gång i månaden och kollar läget, svarar ibland om det är något speciellt, men jag ser att det finns många duktiga pöjkar som är mer flitiga på forumet än vad jag är, så jag tycker att ni klarar er bra med deras råd och dåd.

Själv så skriver inte så mycket längre, har allt för mycket att göra med reparation och renovering av ljudutrustning, så tiden räcker inte till.

Men är det något som ni tror att jag kan tillföra, så skicka mig gärna ett mail, så svarar jag via det, eller kanske tar det på forumet.

OBS! skicka inte PM via forumet.

Ha det, vi höres.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att göra lite reklam för vår doldis till tekniker vi brukar använda oss av. Han heter Ted och gör så vitt jag vet ingen reklam för sig själv. Han nås nog bäst på http://www.facebook.com/ted.electroaudio. Är en såndär härlig gammal lirare som läser kopplingsscheman som om det vore barnböcker. TROR att han lagar allt som går att laga. Och dessutom är han stockholmsbaserad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu bor ju 80% av landets befolkning utanför stockholm, men det är säkert en god nyhet för Sthlmarna..

Du kanske missade det, men jag skrev detta i en tråd där TS skrev "Det jag söker är tips på butiker eller personer i Stockholm som är bra på att laga mikrofoner. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...