Jump to content
Annons

Få till detta snurrande ljud på ackordet?


al123

Recommended Posts

Annons

lyssnat på lite olika remixar nu och hör att de flesta använder det där "snurr" ljudet i ackorden.. så någon som kan förklara lite utförligare hur man går tillväga för att få till de?

Yepp!! Dblue Glitch, peace of cake, tapestop effekt 😄

har testat med tapestop men får inte till det.. kan du förklara lite utförligare hur jag ska gå tillväga? tacksam ifall du vill hjälpa =)

Link to comment
Dela på andra sajter

synth ljudet exakt vid 1.32.. det är som ett snurr ljud i slutet på ackordet
Det är bara en rytmisk gate som hackar upp ackordsynten. Den alternerar mellan på/av, ibland efter 1/16-, 1/32- och 1/64-delsnoter.

EDIT: Ett litet exempel...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/180161/studioforum/gateal123.mp3

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

så man kan använda glitch för det?
Vilket program använder du? Du har säkert effekten redan. Men jo, Glitch kan det men Glitch är samling av många olika effekter i ett paket och det är kanske mer än du behöver.
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste verkligen ha hjälp.. har suttit hela dagen och kämpat för att få till det men lyckas ej.. håller på att vrida och vända med tapestop och gater men de vill inte låta bra.. ska jag lägga gatern just i början av ackordet sen tapestop mot slutet av ackordet? snälla någon som kan förklara lite mer utförligt hur jag ska gå tillväga? har kollat in massa tutorial men inget som går igenom just det jag måste veta! tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är bara en rytmisk gate som hackar upp ackordsynten. Den alternerar mellan på/av, ibland efter 1/16-, 1/32- och 1/64-delsnoter.

EDIT: Ett litet exempel...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/180161/studioforum/gateal123.mp3

vill precis ha detta ljud linus! vilken synth är detta samt är det presets?

Redigerat av al123
Link to comment
Dela på andra sajter

vill precis ha detta ljud linus! vilken synth är detta samt är det presets?

Det där ljudet består av tre lager, en sampler för syntpiano och två syntar (Synapse Antidote) i Reason och syntarna passerar varsin instans av Alligator... som är en motsvarande effekt för rytmisk gate med filter. Inga presets. Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Grossbeat har den där "stutter"-effekten du är ute efter och "dBlue Tape Stop" kan användas för ljudet som när man stoppar en LP skiva från att snurra. Grossbeat följer med FL Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...