Jump to content
Annons

Blanda olika reverb i en och samma låt?


Måsart

Recommended Posts

För att få till ett mer sammansvetsat och naturligt sound på mina mixar så brukar jag hålla mig till ett och samma rum när jag jobbar med reverb.

Jag vill att det ska låta som om allt är inspelat på samma ställe.

Undantaget är gitarrer där jag brukar slänga på ett schysst fjäderreverb... 🙂

Hur gör ni?

Går det att få till ett enhetligt sound om man jobbar med 6-8 reverb i ett projekt?

Jag antar att det kräver mer pill...

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Brukar landa på 2, max 3 stycken. Det skulle nog bli mer, om jag inte kände att det blir för krångligt att hålla mer än 2-3 st i huvet. Men känner så väl igen tanken på att hålla det enhetligt o enkelt med 1 reverb. 🙂

För mig brukar det bli 1 rent, varmt, lite längre reverb. Ett skitigt, ljust o kortare. Och sen en preset med nästan bara early reflections, som ja använder för att liksom få loss ett spår från att låta som klistrad på en vägg i mono. Det är när jag inte direkt vill använda ett reverb, men ändå skapa lite känsla av 'rundhet'.

Men använder mest 1 reverb på varje spår. Använder man två reverb på ett spår så är det mest ett som "hörs" och det andra liksom fyller i svagt i bakgrunden bara. Och det här är förstås för modern populärmusik. Är det mer akustiskt är det en annan sak, men jag tänker sällan att jag ska få det att låta som om det är en inspelning från ett verkligt rum. Har aldrig fått sånt att .. kännas bra riktigt. Då talar jag alltså om impuls-reverb-köret.

Edit: Kan tillägga att jag gärna använder samma plugg för alla olika reverben, bara olika inställningar. Det är inte så att jag känner jag vill köra olika för att samma plugg har svårt att fixa tre olika reverb.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

2-3 reverb blir det nog oftast för min del också.

Ett rumsreverb dit det mesta skickas för att få en samlad ljudbild för instrumenten.

Ett eller två reverb till sången. Det ena med lite mindre rum och mer early reflections än rumsreverbet för att leadsången ska låta närmare - och ett lite längre för körerna, för att ge en känsla av att de ligger lite längre bort än leaden.

Ibland också ett längre effektreverb på vissa saker, men i så fall ligger det ganska svagt.

På reverb till sången kör jag alltid både kompressor och de-esser som insert före reverbet på send-bussen, för att få lite extra kontroll på insignalen och för att slippa fula sibilanser som skriker sju resor värre när de har processats genom reverbet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta rumsreverb på trummorna o mer normalt vocal plate på sång o ak gitarrer. Är det en lugnare låt blir det både rumsreverb o vocal plate på trummorna.

Leadsången ska ha lite mindre reverb än resten för att låta närmare.

Link to comment
Dela på andra sajter

På reverb till sången kör jag alltid både kompressor och de-esser som insert före reverbet på send-bussen, för att få lite extra kontroll på insignalen och för att slippa fula sibilanser som skriker sju resor värre när de har processats genom reverbet...

Så sångsignalen som du skickar in i reverbet låter alltså lite annorlunda än sångljudet man hör ute i mixen?
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

De-esser innan reverb är finemang. Då kan man få fina skinande plåtar utan irriterande biljud.

Man kan också prova att skära i botten av sången innan reverbet.

Jag har ofta 2-4 generella reverb på effektsendar. Som så många redan sagt, en kort, en lång en plåt och kanske ett fjäderfjong.

Sedan insertar jag en flock olika reverb så totala antalet reverb kan bli allt från 2 till 20.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sångsignalen som du skickar in i reverbet låter alltså lite annorlunda än sångljudet man hör ute i mixen?

Ja - för att få bättre resultat i slutänden. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar bli en fyra-fem olika reverb (på FX-bussarna, aldrig på de individuella spåren) på mina projekt.

* Rum med lite pre-delay på ackgitarrer

* Plåt (eller hall) på elgitarrerna. Använder bara fjäderreverb i yttersta nödfall och då om det ska vara som ren effekt, typ surf-sound ihop med tremolo

* Ett blygsamt "trumrum" som skickas till trumpaketet

* Plåtar på sång

* Hall på körer

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Nu är jag ingen stjärna på mixa direkt, men jag tycker inte jag får plats med reverb, för mixar jag gillar har känslan av plats mellan instrumenten, altså instrumenten låter små, men eftersom det är så mycket luft i mixen blir den stor.

Men man kan kanske testa mer reverb för att färga instrument och ljud mera än att ha spaceiga svansar..

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

De-esser innan reverb är finemang. Då kan man få fina skinande plåtar utan irriterande biljud.

Man kan också prova att skära i botten av sången innan reverbet.

Jag har ofta 2-4 generella reverb på effektsendar. Som så många redan sagt, en kort, en lång en plåt och kanske ett fjäderfjong.

Sedan insertar jag en flock olika reverb så totala antalet reverb kan bli allt från 2 till 20.

Vänta nu.

Om du lägger en de-esser innan reverbet på sendkanalen färgar de-essern reverbet?

Jag har aldrig brytt mig om i vilken ordning jag lägger sendeffektetna 🙂

Ursäkta min tröghet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu.

Om du lägger en de-esser innan reverbet på sendkanalen färgar de-essern reverbet?

Jag har aldrig brytt mig om i vilken ordning jag lägger sendeffektetna 🙂

Ursäkta min tröghet! 🙂

Om du skickar en send till ett spår som har en de esser på och sedan ett reverb på så tar du bort det du inte vill ska komma i reverbet, S ljud kan vara väldigt störande i reverb

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet hur en de esser funkar. Men är det en signalkedja även på send, eller jobbar dom oberoende av varandra?

Om inte borde man ju kunna göra så här (:

Skapar jag en effektkanal med tex reverb. Öppnar upp kanalfönstret, flyttar ner reverbet ett snäpp på insertdelen och lägger dit tex en de-esser före, påverkar ju de-essern reverbet.

Eller det är kanske så här alla gör, mixar effektkanalerna?

Jag tycker själv det låter intressant, haha!

//andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Har som regel (men inte alltid) rum/reverb endast på trummor, sällan på annat. För att skapa djup och omgivning använder jag mig hellre av "dubbningar" X gånger och/eller modulerande effekter. OK, vill jag att källan ska som om den befann sig i en domkyrka, så visst ...

Jag gillar "mitt" sound. Men kanske är det för att jag är rätt så lat som jag inte pallar pilla med reverb, för det är ju trots allt begränsningen av reverb som mina produktioner blir så jävla torra eller in yer face.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda ett rumsreverb, en hall och en plate, sen ett eller två delay. (Virvel, beroende på genre och inspelning, kan behvöva "separat behandling" med tex gejtat reverb, eller en längre plate)

Mitt nya favoritreverb är detta: http://www.valhallad...allavintageverb

Personligen använder jag förresten aldrig de-esser på reverb, utan skruvar hellre fram ett ljud (i reverbet) som passar "naturligt" utan att stöka till det.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet hur en de esser funkar. Men är det en signalkedja även på send, eller jobbar dom oberoende av varandra?

Om inte borde man ju kunna göra så här (:

Skapar jag en effektkanal med tex reverb. Öppnar upp kanalfönstret, flyttar ner reverbet ett snäpp på insertdelen och lägger dit tex en de-esser före, påverkar ju de-essern reverbet.

Eller det är kanske så här alla gör, mixar effektkanalerna?

Jag tycker själv det låter intressant, haha!

//andreas

Ja - om du skickar till en buss, så funkar effekterna du lägger där som inserter på bussen, så de-essern ligger före reverbet så att sibilanserna inte kommer in och behandlas av reverbet.

Du kan förstås lägga vilka effekter du känner för på bussen, men det gäller att hålla tungan i rätt mun, eftersom det ju blir en kedja där ordningen kan göra stor skillnad...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - om du skickar till en buss, så funkar effekterna du lägger där som inserter på bussen, så de-essern ligger före reverbet så att sibilanserna inte kommer in och behandlas av reverbet.

Du kan förstås lägga vilka effekter du känner för på bussen, men det gäller att hålla tungan i rätt mun, eftersom det ju blir en kedja där ordningen kan göra stor skillnad...

Ok, tack för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger ju lite på vad man vill uppnå för ljudbild. Är det aggrometal finns det inte mkt effekter alls.

Är den en smörig U2-gegga så blir det ju naturligtvis mer.

Just nu leker jag med lite progressiv musik där ena stunden kan det vara aggressivt för att sen i nästa vara snygga ackeguror.

Då kan det bli uppåt 10 olika reverb. Par/tre till trummor. Virvel pukor och rum. Sen kan det bli ett på bastrumman.

Ett yberkort rum till gitarrer. Ett till ackesnurror, ett till rena gitarrer. Ett till leadsång och ett till kör, ibland fler om ex det är olika körer som typ svarar eller ligger i varandra. Just för att separera så mkt som möjligt!

Sen har jag dille på att allt ska skickas till grupper. Alla trummor på en buss inkl FX, alla dist på en grupp, alla acke på en rena på en osv.

Och sen därifrån till masterbuss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt nya favoritreverb är detta: http://www.valhallad...allavintageverb

Ja, det är fedt man!

Personligen använder jag förresten aldrig de-esser på reverb, utan skruvar hellre fram ett ljud (i reverbet) som passar "naturligt" utan att stöka till det.

Jag lutar mer åt det jag också. För det mesta tar jag hand om essen på kanalen och filtrerar reverbet efter tycka och smak. Däremot händer det att jag lägger en kompressor efter reverbet för att få det att svälla mera. Och är jag på det humöret händer det att jag sidechainar kompressorn mot en annan kanal, eller mot sångkanalen själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...