Jump to content
Annons

Håkan Nilsson "Pussel". Helt ny inspelning. Studer B67 Master.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Det står i rubriken att du är klar med låten. När tror du att du tycker att det räcker?

Jag gjorde visst en riktig goof på slutet här så jag fick både bakläxa, utegångsförbud och skäms-strut av både DMM, Bluesboy och allra mest Hegobald. Den version som visst var bra, den hade jag raderat... Hoppas jag får godkänt på den här versionen:

https://dl.dropbox.com/u/14563300/01%20Pussel%206%20april%20Studer%20B67%20master%20nr%205%20WAV.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ännu en nu på morrn med utsövd hjärna. Renare ljud än så här fpr jag nog inte till:

https://dl.dropbox.com/u/14563300/01%20Pussel%20nr%206.%207%20april%20Studer%20B67%20master%20WAV.wav

Det här var den sista igår kväll, den gjorde jag nästan enbart med lurarnas hjälp. De, HD600, låter verkligen bra, men monitorerna låter bättre ändå, speciellt midden är så j-a tydlig i L50.

https://dl.dropbox.com/u/14563300/01%20Pussel%206%20april%20Studer%20B67%20master%20nr%205%20WAV.wav

Den uppmärksamme ser att jag daterat låtarna fel i dropboxen. Men den övre av de här två är den sista den gillar jag bäst själv.

Nu bär det iväg till Kjell o CO för att handla stenålders Din-sladd till kassettdäcket och Isoppropanol + sämskskinn till Studerns tonhuven. O kanske en lååång USB-kabel så det blir lättare att svibbla med filerna i alla mastringsåtaganden... 😎

OBS: ange kod: B67 - 55 😱

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i och för sig länge sen jag höll på med sånt här på allvar, men jag kom fram till att om jag inte satte grejerna något så när snabbt var det bättre att ta en skaplig paus och ägna sig åt något annat ett tag. Hur ser du på det Nilsson?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

7:e april låter bäst, å andra sidan vet vi ju inte det förrän om 2 dagar. 😛

Bra, då låter den sista bäst. Kanske det är lättast tidigt på morron.

Det är i och för sig länge sen jag höll på med sånt här på allvar, men jag kom fram till att om jag inte satte grejerna något så när snabbt var det bättre att ta en skaplig paus och ägna sig åt något annat ett tag. Hur ser du på det Nilsson?

Det har du ju rätt i. Men jag måste fnula på lite så jag blir van både med bandaren o kompressorn jag driver den med. Nu har jag doningar till externa VU-metrar, tonhuvesrengöring, Isopropanol o sämskinn.... Tops kan vara lite dåligt fick jag veta av en som jobbade med att göra ren videobandspelares huvud förr, sämskskinn var det enda rätta.

Åsså har jag skaffat en lång aktiv USB-kabel så nu kanske du o jag kan göra en låt tillsammans Sadam?

Pussel sista version:

https://dl.dropbox.com/u/14563300/01%20Pussel%20nr%206.%207%20april%20Studer%20B67%20master%20WAV.wav

Pussel näst sista version:

https://dl.dropbox.com/u/14563300/01%20Pussel%206%20april%20Studer%20B67%20master%20nr%205%20WAV.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag ska väl komma igång lite först själv. Måste inhandla Cubase osv. Apropå ingenting, har du en defluxer?

nej inte än. Det finns hos både Thomann och Svalander för ca 250 kr. Missade en på Tradera nyss. Den gick för 140 kr. Det var precis innan jag käpt bandaren. En gammal engelsk grön mojäng. Hoppas det dyker upp fler såna. Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

nej inte än. Det finns hos både Thomann och Svalander för ca 250 kr. Missade en på Tradera nyss. Den gick för 140 kr. Det var precis innan jag käpt bandaren. En gammal engelsk grön mojäng. Hoppas det dyker upp fler såna.

Jag gav bort min till Dingbats. Du måste faktiskt ha en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte bjuda på den gamla g

Jag gav bort min till Dingbats. Du måste faktiskt ha en.

Jag tänkte Traderabjuda på den gröna engelska innan jag köpt rullbandaren, men tänkte att det kanske inte blir nån rullbandare... Dags att ångra nu. Undrar hur ofta man ska avmagnetisera egentligen? Jag kan nog leta en på min Facebook oxå, jag hörde mig för om nån hade ett kassetdäck över där med stora VU o peaklampa, det tog nån timme bara så kom en av grannarna över per fyrhjuling och skänkte mig ett han ärvt efter farsan. Ett Luxor sånt här

http://www.huuto.net/kohteet/luxor-professional-9284-c-hifi-stereo-cassette-recorder-eihv/259571418#

Kanske finns det en defluxer nånstans oxå. På Kjell o Co hade de aldrig hört talas om såna krejer.... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska väl komma igång lite först själv. Måste inhandla Cubase osv. Apropå ingenting, har du en defluxer?

Här finns fint Cubase.

https://www.studio.se/index.php/topic/100356-saljes-dator-cubase-6-ljudkort-mm/#entry1464121

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du hade för avsikt att koppla in ett kassettdeck för att använda mätarna ihop med rullbandaren?

Hur tänkte du där?

Jag matar ju bandaren från kompressorns xlr. Den har även tele ut där kan jag koppla in kassetbandar-vu. Förslag från både schubert o thelin som jobbar med såna bandare. Jag får lyssna noggrant vid vilken volym bandaren låter bäst. Sen ställer jag kasettdäckets gain så VUna visar noll då. Sen har jag ett bra riktmärke. När inte kassettdäcket sitter på xlr kabeln stör det inte heller signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer inte fungera eftersom kassettdäcket inte är anpassat för +4 dBu. Du kan inte säkerställa att utstyrningen till rullbandet är +6 dBu.

Jag ställer mig också tveksam till att du hör när det låter bra. Hade du hört när det låter bra hade du inte. gjort femtioelva versioner av det du lägger ut på forumet.

Ok. Jag är nog idiot som lyssnar på de som servat Revox o Studer i 40 år eller mer. De är säkerligen idioter de med eftersom de ljuger mig full. Eftersom jag inte har råd att köpa o installera en hel front så är det nog bästa att kasta bandaren. Blev det inte Tretow-perfekt efter så mycket som fem försök finns det nog inget hopp att det nånsin ska bli det heller, det förstår ju varenda människa. Alla andra har ju säkerligen lyckats redan på första försöket.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, hittade det här i en diskussion på nätet. Tydligen mycket välkänd servicetekniker som skrivit detta:

to answer your questions:

 

1) So for each -10 step the tape / elctronics see 10 dB MORE level right? The NORM position being the least input? Or is ist the other way around?

 

answer:

 

you just need to check the record amp circuit diagram there you see how its done exactly

 

2) Where would I meassure these 300mv? With no tape running the machine isn't putting out any thing is it? I should mention it's the B67 NON vu versions I have. Sorry, I'm quite a noob on this

 

answer:

 

if you don't have the vu meter version then you are right there is no signal at the output when the tape stops.

 

do the following:

 

1. turn poteniometer PREADJ on the pcb Reocrd Amplifier 4 + 5 fully counterclockwise

 

importent: the jumpers for input sensivity on the record Amps 4 +5 must bei in the NORM position !!!

 

best

 

Andreas

12th July 2011 06:32 AM

Vet inte om det här kan hjälpa, men hoppas det 🙂

Han som skrivit ovan heter Andreas Kuhn. Här är en länk där du kan läsa om honom etc. http://www.analog-audio.ch/pdf/Analog_Audio_E.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nilsson, hittade det här i en diskussion på nätet. Tydligen mycket välkänd servicetekniker som skrivit detta:

to answer your questions:

 

1) So for each -10 step the tape / elctronics see 10 dB MORE level right? The NORM position being the least input? Or is ist the other way around?

 

answer:

 

you just need to check the record amp circuit diagram there you see how its done exactly

 

2) Where would I meassure these 300mv? With no tape running the machine isn't putting out any thing is it? I should mention it's the B67 NON vu versions I have. Sorry, I'm quite a noob on this

 

answer:

 

if you don't have the vu meter version then you are right there is no signal at the output when the tape stops.

 

do the following:

 

1. turn poteniometer PREADJ on the pcb Reocrd Amplifier 4 + 5 fully counterclockwise

 

importent: the jumpers for input sensivity on the record Amps 4 +5 must bei in the NORM position !!!

 

best

 

Andreas

12th July 2011 06:32 AM

Vet inte om det här kan hjälpa, men hoppas det 🙂

Han som skrivit ovan heter Andreas Kuhn. Här är en länk där du kan läsa om honom etc. http://www.analog-au...log_Audio_E.pdf

" turn poteniometer PREADJ on the pcb Reocrd Amplifier 4 + 5 fully counterclockwise"

Är det någon specifik mixer?

Jag borde kunna kolla nivån på så vis att jag tar den genom Audient Mico Preampen, den är väl ingen konsumentburk, om jag styr ut ingången på den så det slickar nollan borde väl det vara +4db?Då är jag ganska nära de +6db Studern vill ha. Kan jag få kassettdäckets att fladdra normalt på den signalen så borde det gå. Jag räknar förstås med att få ställa däckets rec gain lägre än normalt. Testade lite med det jag fick gratis igår, men bara den ena VUn rörde sig, så jag sket i det. Jag ska få ett annat gratisdäck om nån vecka...

Micon borde väl kunna funka som en VU upp till +4db i alla fall?

http://audient.com/s...mico_manual.pdf

Edit: Det lilla jag testade med att få Kassettdäckets VU att vifta igår på signalen från Dynamaxxen så tyckte jag att peakdioden var lite snabb att blinka fast VUn ibte slog så högt, och musiken var den trumlösa Pussel. Så det kan säkert vara att det inte funkar annat än med en VU avsedd för de högre bnivåerna. Men om det normala är +4db och Studern vill ha +6db, blir det inte fel ändå i så fall?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

108471-538ff0d7e0002cfacaecb9c8569a9fc3.jpg

Jag gjorde faktiskt en referenskarta för din skull i din andra tråd där det klart och tydligt står vad de olika skalorna motsvarar för signalstyrka. På din Mico står det klart och tydligt att den den röda 0-lampan motsvarar 0 dBFS. Ändå antar du att det motsvarar +4 dBu. Förstår du inte att man börjar tröttna på dig när du aldrig vill lyssna på dom som försöker hjälpa dig.

Nu får du ju ta och skärpa dig Nilsson.

Jag är så kass på att förstå siffror. Tyvärr... Det skärper man inte bort bara... Det är ju inte så enkelt att alla säger samma sak heller... Ska försöka sätta mig in i referenskartan åtminstone lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har inte läst sista sidan men jag lyssnade på senaste versionen och jag tycker det låter bra.

Tackar....! Men jag ska nog fan kunna både få bättre ljud och framföra den bättre. Den går i 114 bpm, testar nu att spela/sjunga i 98 bpn. Känns mer rätt, i vissa fraser blir det stressat att hinna med orden i 114...

Samtidigt som jag funderar på hur jag ska kunna sjunga den bäst funderar jag på ut och in-nivåer. Svårt att begripa sånt. Om Audient Mico ger 0 dBu är det en tredje standard förutom konsumentstandard -10 dBu och proffsstandard +4 dBu?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ey Nilsson sökte du inte någon sorts mätare till din bandare? Det här är kanske helfel väg att gå men spana in den här -> http://vend.se/ad.php?164649 , den kanske vore något för dig? 😮

Vänligen,

CHAE

tack för tips! Men det var lite skumma anslutningar. Bara två (mono?) och honor bägge två?

Edit: Nu ser jag att det står stereo, kollade i mobilen förutom med lite taskig syn.... Men hur kopplar man i stereo både in och ut genom bara två XLR chassiehonor?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I annonsen står det både att den är stereo, samt att den har XLR både in och ut.

"Jag har en NTP mätare över. Det är en NTP 277-590A (277-400) med ström, XLR in & Ut.

Bra skick och användes senast igår."

Ändå anser sig Danne Z veta bättre än den som annonserar, och att det inte är några utgångar. Vem är komisk egentligen?

På Folkets Hus i Ljusne finns nån gammal sorts högtalaranläggning där mickingångarna på scenkanten är XLR chassiehanar. MIkrofonkabeln måste ha honor i bägge ändarna... Så en analog ingång är inte alltid en hona. Jag kan leverera bildbevis om det skulle behövas. 😎

Jag väntar på att få ett annat nyare kassettdäck, ett lite nyare Sony med stora VU. Det är inte så svårt att höra var gränsen går mellan snygg bandmättnad och dist på rullbandaren... För att mäta hur stark signal jag skickar in i bandaren har jag inte så stor nytta av en mkt exakt VU heller, det är mer kritiskt på tillbakavägen in i det digitala igen, då får det ju absolut inte peaka. Och det ser jag superexakt på Finalizern, den har jag haft som bla limiter sist i kedjan... Den varnar både för analog dist in, och för digital (eller analog) dist på utgången. Just nu blev det en väldig fart med inspelningar o pålägg, så jag ligger lite lågt med rullbandsmastringar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En NTP (eller RTW) har endast ingångar eftersom de är signalmätare.

Det jag tycker är viktigast i det här fallet är att göra en setup som ger möjlighet att lyssna och mäta både före och efter tape. Annars blir arbetsflödet väldigt bökigt. Det löser du genom att koppla in dig på den multikontakt som är avsedd för anslutning av Studers egna kontrollpanel (din maskin är ju utan den i nuläget). Signia har ju fixat fram manualen åt dig och där har du schemat så du ser var du kan tappa signal före REC resp. REPRO. Två sterokablar alltså från denna kontakt, en omkopplare samt en VU. Det är budgetvarianten. Fördelen med en NTP / RTW är att du visuellt har stenkoll på peakarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...