Jump to content
Annons

Behöver hjälp med klarhet i mixen


borjadja

Recommended Posts

Hej! Jag tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig med en sak som jag haft problem med länge.

Håller på med lite nya låtar men alla har en tendens att låta "dova", som att det ligger något över högtalaren. De låter endast dova när jag jämfört med andra, mer professionella låtar, spelar jag bara min tycker jag det låter bra.

Jag har cirka 5 leadsynthar, 3 basar (en låg, en mid och en med lite mer topp) och en kick i denna låten. EQade så att de ska få sitt egna rum i mixen, men ändå låter det grötigt...

Kan någon höra direkt vad problemet kan vara? För mycket bas? För lite topp?

Skippa introt och allt och lyssna bara på dropet

https://soundcloud.com/borjadja/id2

Tack på förhand! 🙂

Redigerat av borjadja
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Underbart när låten börja höjas i ton, som att det går snabbare och snabbare, tufft.

På frågan har jag ingen aning, kan dock tänka mig vad du hör som låter lite instängt. Har du rensat med hög pass filer på alla kanaler och så? Det brukar göra en del har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

Det dova/grötiga brukar ligga där många instrument delar samma frekvenser, runt 200-500Hz.

Nu är jag färsking när det kommer till mixning, men det är vad jag lärt mig i alla fall. Hur man löser det vet jag dock inte, borde vara så enkelt som att dippa något/några instrument där även fast jag själv brukar tycka att det känns läskigt haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...