Jump to content
Annons

Nybörjare inom skapande av elektronisk musik


ostbows

Recommended Posts

-: Senaste låten :-

https://soundcloud.com/huggys/together

-: Ursprungsinlägget :-

Hallå där, nya och forna studiomedlemmar!

ostbows kallar jag mig själv. Jag har precis gjort min första hela låt inom electro/house-genren och skulle gärna vilja veta vad ni tycker jag kan förbättra, då jag måste erkänna att jag känner mig rätt så vilse. Men det har varit riktigt roligt att lära mig så mycket nytt och jag vill verkligen bli en bra house-producent.

Tack på förhand!

https://soundcloud.com/huggys/beyond-demo

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Habilt första försök. Är inte helt nöjd med electropianot dock, låter lite skränigt.

Tack! Jag håller på att göra om låten från grunden då jag har lärt mig en hel del nytt som förhoppningsvis kommer ge lite liv i trudelutten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen. Är inte så insatt i genren, men ska det verkligen ta en minut innan du kommer igång med melodin? Vad ska folk göra under tiden? Ta en öl till? Jaja, det är förmodligen en generationsfråga. Melodin är lite väl repetitiv och melodiljudet blir tråkigt i längden. Annars tycker jag att själva soundet är rätt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen. Är inte så insatt i genren, men ska det verkligen ta en minut innan du kommer igång med melodin? Vad ska folk göra under tiden? Ta en öl till? Jaja, det är förmodligen en generationsfråga. Melodin är lite väl repetitiv och melodiljudet blir tråkigt i längden. Annars tycker jag att själva soundet är rätt ok.

Introt brukar vara runt en minut i progressiv house, haha. Har också tänkte på det där mycket, men jag antar att det ska vara för att droppet ska slå hårdare. Musiken är ju framförallt tänkt att ha på dansgolvet. Jag är själv långt ifrån nöjd med låten och jag håller som sagt på att göra om väldigt mycket av den. Får hoppas att slutresultatet blir bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Introt brukar vara runt en minut i progressiv house, haha. Har också tänkte på det där mycket, men jag antar att det ska vara för att droppet ska slå hårdare.

Jag kommer inte ut mycket nu för tiden. Vad gör folk på dansgolvet under det där introt och under alla pauser som är i musiken? Är dom helt enkelt så trippade att dom fortsätter att dansa?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Vad gör folk på dansgolvet under det där introt och under alla pauser som är i musiken?

Da gar man runt i lokalen, likt en alfahane pa savannen, och spanar in en eventuell partner. Sjaelva parningsdansen sa att saega. Naer sen musiken verkligen kickar igang hast-sveper man en bira och latsas kunna dansa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Da gar man runt i lokalen, likt en alfahane pa savannen, och spanar in en eventuell partner. Sjaelva parningsdansen sa att saega. Naer sen musiken verkligen kickar igang hast-sveper man en bira och latsas kunna dansa.

Haha, bästa beskrivningen jag har hört!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer inte ut mycket nu för tiden. Vad gör folk på dansgolvet under det där introt och under alla pauser som är i musiken? Är dom helt enkelt så trippade att dom fortsätter att dansa?

Det långa introt är för att alla wannabe DJs ska kunna låta sin nya fina CDJ2000 hinna beatmatcha och mixa in låten i nästa automatiskt :-)
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Välkommen. Jag gillar melodin skarpt. Tycker att helheten är bra. Bara finslipning av ljuden och så.

Tror det skulle vara najs med en "kopia" av melodin vid droppet som gör det ljudet "tydligare". Det är väldigt hårt filtrerat som det är nu.

Bra jobbat.

Redigerat av Bezze
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen! 🙂

Snygg melodi! Jag tycker dock att mixen låter lite dov? Det skulle inte skada med lite mer luft.

Låten känns även en aning överkomprimerad.

För att vara nybörjare inom genren låter det gött som fan! Låten är det inga som helst fel på.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Haha, bästa beskrivningen jag har hört!

😉

Vaelkommen far man vael lov att saega ocksa.

Har lyssnat pa din mix, och som sagts tidigare sa aer detta en jaevligt hoeg ingangsniva eftersom du saeger att du aer nyboerjare. Kommer bli kanon!

Det som saknas aer det daer riktiga lyftet i produktionen. Det som verkligen far en att vilja hast-svepa den daer biran om du foerstar vad jag menar. Skoen melodi, den aer hookig. Men om du hittar mer luft, som nagon sa, och jobbar fram mer kontraster i mixen blir det kanoners.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Välkommen. Jag gillar melodin skarpt. Tycker att helheten är bra. Bara finslipning av ljuden och så.

Tror det skulle vara najs med en "kopia" av melodin vid droppet som gör det ljudet "tydligare". Det är väldigt hårt filtrerat som det är nu.

Bra jobbat.

Tack och tack! Jag har förbättrat mina sidechaning och EQing färdigheter nu, så den slutgitliga versionen kommer låta mycket mer "öppen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen! 🙂

Snygg melodi! Jag tycker dock att mixen låter lite dov? Det skulle inte skada med lite mer luft.

Låten känns även en aning överkomprimerad.

För att vara nybörjare inom genren låter det gött som fan! Låten är det inga som helst fel på.

Tackar! Jag förstår precis vad du menar och jag håller på att åtgärda det as we speak 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

😉

Vaelkommen far man vael lov att saega ocksa.

Har lyssnat pa din mix, och som sagts tidigare sa aer detta en jaevligt hoeg ingangsniva eftersom du saeger att du aer nyboerjare. Kommer bli kanon!

Det som saknas aer det daer riktiga lyftet i produktionen. Det som verkligen far en att vilja hast-svepa den daer biran om du foerstar vad jag menar. Skoen melodi, den aer hookig. Men om du hittar mer luft, som nagon sa, och jobbar fram mer kontraster i mixen blir det kanoners.

Tack så mycket! Jag är nybörjare och har lärt mig intensivt från YouTube de senaste veckorna. Förhoppningsvis kommer du att hast-svepa din bira till den "mastrade" versionen som jag håller på med nu, det är en klar skillnad enligt mig 🙂 Jag kommer lägga upp den här när den är klar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lägg gärna upp en ny verision så man kan jämföra.

Så, nu har jag lagt upp en preview på den nya versionen. Långt ifrån klar dock 🙂

Edit: Länken är borttaget.

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen. Är inte så insatt i genren, men ska det verkligen ta en minut innan du kommer igång med melodin? Vad ska folk göra under tiden? Ta en öl till? Jaja, det är förmodligen en generationsfråga. Melodin är lite väl repetitiv och melodiljudet blir tråkigt i längden. Annars tycker jag att själva soundet är rätt ok.

Äh vadå generationsfråga. Det är ju youtube-generationen som inte har tid att vänta mer än tio sekunder innan något måste explodera.

Historiskt är det väl för att DJ:n ska ha tid på sig att mixa in låtarna, därför har man långt intro/outro, och nu för tiden ser vi ju faktiskt att låtarna blir kortare och man går mer rakt på sak, eftersom det är lättare att göra en A/B-mix nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh vadå generationsfråga. Det är ju youtube-generationen som inte har tid att vänta mer än tio sekunder innan något måste explodera.

Historiskt är det väl för att DJ:n ska ha tid på sig att mixa in låtarna, därför har man långt intro/outro, och nu för tiden ser vi ju faktiskt att låtarna blir kortare och man går mer rakt på sak, eftersom det är lättare att göra en A/B-mix nu.

När jag var ute och svängde mina lurviga, typ sen 70- tidigt 80-tal förekom det inte att en dj sänkte intensiteten på intros och drops och vad det heter. Hade han gjort det hade han åkt på arslet ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har jag lagt upp en preview på den nya versionen. Långt ifrån klar dock 🙂

https://soundcloud.com/ostbows/beyond-preview

Jag tycker det låter kanon.

Gillar låten som fan, saknar ändå det där lilla extra i andra "refrängen". Antingen direkt vid 1 minut eller "andra vändan". Vill igen föreslå en dubblett av melodin i ett klarare ljud (kan vara ett distat mer aggressivt också). Alltså att du behåller originalslingan och bara lägger på mer.

Ursäkta min överdriva tydlighet. Du kan såklart strunta i mitt tips om du faktiskt vill ha denna mer svävande känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tycker det låter kanon.

Gillar låten som fan, saknar ändå det där lilla extra i andra "refrängen". Antingen direkt vid 1 minut eller "andra vändan". Vill igen föreslå en dubblett av melodin i ett klarare ljud (kan vara ett distat mer aggressivt också). Alltså att du behåller originalslingan och bara lägger på mer.

Ursäkta min överdriva tydlighet. Du kan såklart strunta i mitt tips om du faktiskt vill ha denna mer svävande känsla.

Tack så mycket! Jag har faktiskt inte bestämt mig om jag vill att låten ska vara mer aggressiv eller om den ska vara "svävande", alltså som den är för tillfället.

Grejen är att lead-ljudet består redan av 5 lager olika ljud där bland annat en toppmelodi ingår, därför vill jag helst inte lägga på ännu fler ljud när jag har en el-gitarr och en arp i "andra vändan" också... men vi får se, mycket kan fortfarande ändras!

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hejsan, tänkte meddela att streamen inte syns på min skärm, länken är bruten enligt Soundcloud.

Tjena! Jo, jag är medveten om detta. Det är nämligen så att jag äntligen är klar med låten och kommer länka den inom kort. Jag vill bara provlyssna på låten några gånger till så att jag inte har gjort någon stortabbe innan jag visar det för er 🙂 Ursäkta om det har skapat förvirringar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej, nu är låten äntligen färdig.

Lyssna gärna och berätta vad ni tycker jag kan förbättra till nästa låt 🙂 Tack för att ni har gett tid till min tråd!

https://soundcloud.com/huggys/beyond-original-mix

Jajuste, jag kallar mig numera för HUGGY som ni kanske har märkt 🙂

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...