Jump to content
Annons

Tips för och få den här låten och låta bättre


Recommended Posts

Tjena! 
Jag håller på med en låt och skulle vilja få tips och trix för och få den och låta bättre.

Jag försöker få den och låta som en ”bilåkarlåt” 😅 tänk  er att ni kör en bil ensam igenom en öken mitt i natten , inte för jag själv har gjort det någon gång… Men skulle jag göra det,  så skulle jag sätta på  Chris Rea som gör några såna låtar. 
Jag förstår om ni inte förstår vad jag menar, så det är väl lättare och bara fråga efter konstruktiv kritik för  och få den och låta bättre. 
Den är bara halvfärdig, som i mittenpartiet efter andra refrängen, så vet jag inte om jag skall ha sång eller om jag skall ha ett gitarrsolo eller båda? Eller har ni något förslag?
Tyvärr är jag inte bra på gitarrsolon, jag är iofs inte bra på sång heller men jag kan ju försöka få ihop något. 
Sången behöver ni inte ta upp då jag vet att den inte är bra, dålig sångröst och bor i en lyhörd lägenhet…

I en post här fick jag höra att några av mina låtar var monotona, är denna det? 
 

All tips, trix och kritik tas hjärtligt emot😊

https://on.soundcloud.com/kDTP9yEvunZ4hpti7

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Hallåeller.

Ett gott råd är att rensa bland alla instrument och först bygga låten i "normal" uppbyggnad med intro, vers, ref osv.. Eller så har den kanske ingen vers, refräng, men ska öka intensiteten allt eftersom låten fortskrider, för att vara mest intensiv i slutet?

Du behöver nog ha en bra grund innan du lägger med några melodier och annat i låten.

Kämpa på👍

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Toniced , tack för svar och jag tror jag förstår hur du menar och du har rätt.
Jag gör nog inte låtar som man ”skall” göra, utan jag jammar med mig själv kan man väl säga och låter det någorlunda bra så blir jag glad. Jag har ingen bild innan hur den skall låta, utan det kommer på vägen. 
Så en bra grund är nog ingen dum idé, tack 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har lyssnat och tycker också att du kan skippa ljudeffekter. Låten är bra/bäst i början utan att effekterna kommer in.

Lägg fokus på vers/brygga/refräng/outro.

Nu har jag sagt mitt och kan också samtidigt säga att detta är skitsvårt!

Jag gör alltid samma fel! 6-8 lager på ett intro istället för att göra en bra struktur. 

 

Men vill hålla med dig och musik ska vara roligt/glädje. Så länge det är så vinner man ju!

 

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...