Jump to content
Annons

Millisekunder....


vayzeria

Recommended Posts

HAr en liten fråga gällande millisek. på olika pluggar.. reverb gate/komp m.m.

Visst att man kan prova sig fram till vad som låter bra. Men hur "beräknar" man på hur

mkt man ska använda? tumregel så att säga.. lite ny på mixning men får det trots detta

att låta riktigt bra: Hoppas ni hajjar vad jag menar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra fråga!

Som du skriver beskrivs ofta parametrar i pluggar (och externa burkar) i form av tidsenheter (millisekunder, sekunder etc). Ljud och musik är baserat på tid. Även tonhöjd och frekvens relaterar till tid. Hertz står för svängningar per sekund.

Enheten millisekunder innebär olika saker beroende på process (reverb, delay, compressor etc) och parameter (predelay, decay, attack, hold, release).

Om vi börjar med delayeffekter. Där har du oftast bara en parameter som mäts i millisekunder och det är själva fördröjningen av ljudet. Vill du få ljud att studsa i låtens tempo kan du använda dig av kalkylatorn Jamolir länkar till.

Reverb har ofta två tidsparametrar: decay och predelay. Decay är hur lång tid det tar för reverbet att klinga ut. Mäts oftast i sekunder. Predelay är hur länge det tar från att signalen (t ex ett virvelslag) når reverbet till dess att ljudet kommer ut i form av efterklang. Ju mer predelay desto större separation mellan den direkta torra signalen och reverbet. Med en predelay på 20-40 ms kan man få t ex sång att sticka ut ur ljudbilden trots en lång och stark efterklang.

Man kan också jobba med predelay på samma sätt som med delay, det vill säga anpassa den efter låtens tempo. Det kan ge en rytmisk effekt.

På kompressorer anges ofta attack och release i millisekunder. Attack är hur lång tid det tar från att kompressorn upptäcker signal ovanför tröskelvärdet (threshold) till dess nivåreduceringen (kompressionen) nått full styrka. Ju fler millisekunder desto långsammare nivåjustering. Ju långsammare nivåjustering desto mer av attacken/transienten i ljudet släpps igenom. Om vi t ex lägger en kompressor på en virveltrumma och sätter attacken till 40 ms så kommer en stor del av själva anslaget släppas igenom. Sänker vi värdet till 5 ms kommer kompressorn agera snabbare och virveln tappa attack. Vissa kompressorer ger ifrån sig ett knäpp vid låga attacktider. På sätt kan man forma inkommande signal och ge transienterna en annan karaktär.

Release är hur lång tid från att kompressorn registrerar att inkommande signal befinner sig under tröskelvärdet till dess att den släpper helt på nivåreduceringen (kompressionen). En kort releasetid kan ge en pumpande effekt när det som tidigare tryckts undan av nivåjusteringen (rum eller reverbsvanser t ex) kastas tillbaka.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Två frågor, om man ska vara petig. 😉

Fikarast utan fikasällskap.

Du då, är det en SM57 du har i fickan eller är du bara glad att se mig?

Haha.... träffade liiiite rätt då i alla fall 🙂

Trynet på bilden blir liksom trevligare för varje gång det dyker upp... så.... Ja, ganska trevligt faktiskt 🙂

[Edit]

Barnvänligt forum, för övrigt, så SM57'an tänker jag inte kommentera. Dessutom har du tagit fel på jämförelseobjekt, haha....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi t ex lägger en kompressor på en virveltrumma och sätter attacken till 40 ms så kommer en stor del av själva anslaget släppas igenom. Sänker vi värdet till 5 ms kommer kompressorn agera snabbare och virveln tappa attack. [Valles formatering]

Jag antar att du för ordningens skull menar att signalkomprimeringen sker snabbare (kompressorn "reagerar" ju direkt @ tröskelvärdet, oavsett attacken är inställd på 5 ms eller 500 ms).

Men jag är definitivt inte beredd att gå i debatt med dig i sådana här frågor 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du för ordningens skull menar att signalkomprimeringen sker snabbare.

Japp, det stämmer. Snabbare som i kortare tid mellan det att signalen stiger över tröskelvärdet till dess att kompressorn uppnått full nivåreduktion.

Ibland är det en avvägning mellan att vara tydlig och att vara lättläst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga!

Som du skriver beskrivs ofta parametrar i pluggar (och externa burkar) i form av tidsenheter (millisekunder, sekunder etc). Ljud och musik är baserat på tid. Även tonhöjd och frekvens relaterar till tid. Hertz står för svängningar per sekund.

Enheten millisekunder innebär olika saker beroende på process (reverb, delay, compressor etc) och parameter (predelay, decay, attack, hold, release).

Om vi börjar med delayeffekter. Där har du oftast bara en parameter som mäts i millisekunder och det är själva fördröjningen av ljudet. Vill du få ljud att studsa i låtens tempo kan du använda dig av kalkylatorn Jamolir länkar till.

Reverb har ofta två tidsparametrar: decay och predelay. Decay är hur lång tid det tar för reverbet att klinga ut. Mäts oftast i sekunder. Predelay är hur länge det tar från att signalen (t ex ett virvelslag) når reverbet till dess att ljudet kommer ut i form av efterklang. Ju mer predelay desto större separation mellan den direkta torra signalen och reverbet. Med en predelay på 20-40 ms kan man få t ex sång att sticka ut ur ljudbilden trots en lång och stark efterklang.

Man kan också jobba med predelay på samma sätt som med delay, det vill säga anpassa den efter låtens tempo. Det kan ge en rytmisk effekt.

På kompressorer anges ofta attack och release i millisekunder. Attack är hur lång tid det tar från att kompressorn upptäcker signal ovanför tröskelvärdet (threshold) till dess nivåreduceringen (kompressionen) nått full styrka. Ju fler millisekunder desto långsammare nivåjustering. Ju långsammare nivåjustering desto mer av attacken/transienten i ljudet släpps igenom. Om vi t ex lägger en kompressor på en virveltrumma och sätter attacken till 40 ms så kommer en stor del av själva anslaget släppas igenom. Sänker vi värdet till 5 ms kommer kompressorn agera snabbare och virveln tappa attack. Vissa kompressorer ger ifrån sig ett knäpp vid låga attacktider. På sätt kan man forma inkommande signal och ge transienterna en annan karaktär.

Release är hur lång tid från att kompressorn registrerar att inkommande signal befinner sig under tröskelvärdet till dess att den släpper helt på nivåreduceringen (kompressionen). En kort releasetid kan ge en pumpande effekt när det som tidigare tryckts undan av nivåjusteringen (rum eller reverbsvanser t ex) kastas tillbaka.

Riktigt bra upplysning! Kompressor har jag god koll på´, likaså EQ(kör med Waves ReQ 4-bands )

Men delay och bra reverb behöver jag jobba på. Iaf på sång är det svårt att få dett tight och smälta ihop.

Som tur är har jag en del övningslåtar att öva på så man blir lite bättre på olika stilar och kan utskilja olika frekvenser samt vad låten "behöver " =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du då, är det en SM57 du har i fickan eller är du bara glad att se mig?

Påminner mig om för några år sen när jag träffade en polare som jag inte hade sett på säkert två år. "Fan vad glad jag är att se dig!" sa jag och kramade om honom. Sen sa jag "eller vänta lite..." och plockade upp en banan ur byxfickan. Det tog en stund innan han fattade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...