Jump to content
Annons

STIM! Vad tjänar du på dina alster?


KillwithSkill

Recommended Posts

Ja det här är kanske är en fånig fråga. Nu hänger ju varken Benny Andersson eller Per Gessle här. Men det skulle vara intressant ändå att få veta vad vi, dom flesta glada amatörer som ändå har några alster stimmade, vad vi drar in från stim! Jag själv har 5-6 låtar där jag har varit inblandad på. Och drar in ca en tusing per år.

Skulle det vara så att tråden ogillas så hojta till så stänger/slänger vi den. Men man är ändå anonym

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De ser till att du och andra får betalt när din låt spelas i ex. radion, och att det fördelas till samtliga medverkande. Dock skyddar de inte din upphovsrätt, som många tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade få med lite musik i en film för några år sen och som fortfarande ger avkastning + en låt jag gjorde med en estland kille som spelas i estlänsk radio. 0 till 500 kronor per år cirka 😎

Men gläjden och kärleken till musik är väl viktigast eller hur var det nu ? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ca 800:- på en utbetalning för drygt tio år sen, sen dess har det varit tyst från STIM (förutom att STIM-nytt dimper ner i brevlådan några ggr om året). Hoppades på några hundringar från SAMI nu i december men har inte sett röken av några slantar så utbetalningen understeg väl 200:- eller vad det nu är som är lägsta belopp att betala ut. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En person (/artist) jag var och fikade med tidigare idag fick 80 000 inbetalt på kontot idag, det är inte helt fel! Denna personen bjöd på fikat för övrigt! 🙂

En annan person jag varit i kontakt med på sistone har dragit in flera (läs: många!) miljoner på en låt som toppat listorna världen över.

Vore inte fel att greppa swedbank-dosan och logga in en molnig, till och med dimmig om så vill, morgon och se dessa pengar på sitt konto. Då går nog solen upp vare sig man vill det eller ej =)

För min del är det för stunden inga märkvärdiga summor.

Mvh. Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

ett tips för dom som fått in pengar... Tänk bara på att pengarna från STIM är oskattade pengar som tas upp som inkomst på deklarationen, dvs. att man måste själv ombesörja att betala in skatt på dom (om jag nu inte har fått det hela helt om bakfoten).

Om jag tjänar pengar på STIM? Hujja, varför tror ni annars jag har tid att hänga på forumet? 🙂 ...

Nä... fanken, fick iof en utbetalning nu, men, defenetivt inget att säga upp sitt fasta jobb på...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
De ser till att du och andra får betalt när din låt spelas i ex. radion, och att det fördelas till samtliga medverkande. Dock skyddar de inte din upphovsrätt, som många tror.

En liten korrigering bara. Stim har endast hand om låtskrivarna! Det är Sami som har hand om musiker (närstående rättigheter)! Sen kan man ju som låtskrivare få Stim även för livegig vilket musikerna inte får från Sami. Musikerna får endast ersättning när inspelningen utnyttjas.

För övrigt så ligger jag själv nånstans mellan 0-500 skulle jag tro. Var med på en skiva 2006 så det året kom det en del men sen har det gått ständigt nedåt tyvärr....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...