Jump to content
Annons

Studiofestival 24 - röstning i A cappellafestivalen


Fidden

Recommended Posts

Nu är det dags att rösta i studiofestival 24, där vi bara använder ljud från oss själva. Här finns låtarna:

http://files1.bredband.net/cpuser_b658216/.../Festival24.zip

Röstningregler:

- Lyssna igenom alla bidrag.

- Poängsätt dina fyra favoriter med 6, 4, 2 och 1. 6an går till det bidraget du gillar bäst.

- Skriv gärna en kommentar till alla bidrag.

- Röstning på eget bidrag är inte tillåtet.

- Alla som röstar måste ha varit registrerade senaste den 27:e november för att undvika fusk.

- Vem/vilka som gjort vilket bidrag avslöjas i slutet av röstningen. No kiss and tell!

- Röstningen avslutas den 14:e december klockan 24.00

- Vinnaren får äran att bli nästa festivalgeneral.

Festivalen är avslutad! Nedan följer resultatet.

1) And Then I Became a Golden Monk (Fidden) 51p

2) Atone (Flabb och Carl Cadello) 39p

3) Human girl bloodhound (Matthew L) 36p

4) Fireflies (Eminor) 33p

5) Gun barrel (Rabieshund) 31p

6) My electric heart (Memphis och Eminor) 25p

7) A capella (Tracer) 7p

8) In the valley (Ozzian) 3p

8) Som en stjärna (Ozzian) 3p

10) Into the dark (Ozzian) 2p

10) My love (Ozzian) 2p

12) Barra bappa (Ozzian) 1p

13) Min vocoder (JonasW)

13) On an outpost on the edge of space (Uozon)

13) Vinterdepression (Ozzian)

13) Ät inte gul snö (JonasW)

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Shit, va svårt att bara lägga 4 poäng, var många bra.

Röstningen:

--------------------------------------------------------------------------------------------

5. Human girl bloodhound 6p

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Grymt bra text och sång.

Sköna melodiljud.

Bra melodi.

Bra arrangerat.

-

Kommer in på nåt.

--------------------------------------------------------------------------------------------

10. Fireflies 4p

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Grymma arpeggioljud!!

Sjukt bra ljudmodulering.

Musikstilen är "up my alley".

-

Svårt att höra att det är gjort på egen röst.

--------------------------------------------------------------------------------------------

11. My electronic heart 2p

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Bra ljudmodulering.

Bra frekvensplatser för allt, ren låt.

Bra melodi, skön låt.

-

Nåt knäppljud låter konstigt på vänster kanal.

--------------------------------------------------------------------------------------------

16. And then I became a golden Monk 1p

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Grymt bra bakgrundssång.

Bra text.

Låter proffsig 😆

Bästa "rena" a capellan.

-

Lite rörigt, halvsvårt att höra texten ibland.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Föll på mål-linjen:

--------------------------------------------------------------------------------------------

7. Atone

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Skönt beat.

Grymma effekt-ljud i bakgrunden.

Åh, ljuva 80-tals-syntpop 😄

-

Lite för skrikig på vissa ställen.

--------------------------------------------------------------------------------------------

8. In the valley

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Mycket bra a capella-sång.

-

Lite för kort, kändes som en jingel typ.

--------------------------------------------------------------------------------------------

4. Gun barrel

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Tung låt.

Grymma disteffekter.

-

Lite för kort.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Övriga intryck:

--------------------------------------------------------------------------------------------

1. Min vocoder

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Skön takt.

Schyssta panoreringseffekter.

-

Svårt att höra texten på vocoder-sången.

--------------------------------------------------------------------------------------------

3. Stjärnanurå

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Soft melodi.

Gillade det lite mellanöstern-stuket på den.

-

Inte superbra inspelad, brusig.

--------------------------------------------------------------------------------------------

12. Into the dark(nyaste)

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Låter lite som en sån där 50-tals pojkgrupp 🙂

Bra melodi och text.

-

Låter lite i otakt.

Blir nästan lite hetsig ibland.

--------------------------------------------------------------------------------------------

14. On an outpost on the edge of space

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Gillade introt.. fångade mig på en gång, vart lite för långt

dock.

-

Låten lät som ett enda långt intro.

Inte så mycket jobb bakom låter det som.

--------------------------------------------------------------------------------------------

15. Ät inte gul snö

--------------------------------------------------------------------------------------------

+

Electro-stuk 🙂

Skön på nåt konstigt vis.

Gillade uppgången i slutet, efter det skulle den kunnat kommit

igång rejält!! 🙂

-

Disten låter lite illa, på vissa ställen.

Skulle kunnat blivit bättre mixad.

--------------------------------------------------------------------------------------------

De som jag inte nämnt ovan hade jag inget speciellt att säga om..

(Förutom min egen då, den fick man ju inte rösta på, så det kändes onödigt att

skriva nåt om den oxå.. )

Tack för en mycket intressant lyssning alla ni som skickat in bidrag! 🙂

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp då var det dags... ska lyssna ordentligt när jag kommer hem, men första lyssningen här på datorn på jobbet låter ju riktigt lovande 🙂

Nästan så man blir tveksam att allt är röster haha, eller kanske bara är jag som inte vet hur fan man får röst att låta synth 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte vara tidigt ute och rösta denna gången, utan att läsa alla andras bedömningar och bli småfärgad 😎

Låt 1. Verkligen inget fusk här med vocoderljuden? ⚠️ Bra 'trummor', coola andningsljud, blev lite töntigt med vocodersången dock.

Låt 2. låter som kreatören har haft skoj, lite rörigt dock, lite sång och hade passat, eller missade jag den?

Plus för att det är ett försök till 'klassisk' acapella och för näsblåsljuden 🙂

Låt 3. Bra försök, också lite 'klassisk' stil, spännande och melodiskt ryskbalkansk?

Låt 4. Hehe, onekligen bra jobbat om det bara är kroppsljud men bastrumman låter misstänk fusk. Lite kort.

Låt 5. Mer kategorin gör-dina-egna-instrument, bra gjort och bra låt, låter lite Soft Cell eller nåt.

Låt 6. Hyfsat försök till 'klassisk' stil, blir lite hattigt dock tycker jag, plus för gospelkänslan.

Låt 7. Coola ljud o goa skrik etc. Alla ljud "kroppsgjorda"? Mer låt än klassisk acapella.

Låt 8. 50-tals feeling, åter klassisk stil, bra gjort, dock för kort, mer refräng/outro än hel låt.

Låt 9. Hehe, lite tunn acapella, några röster till hade passat. Plus för melodi/text.

Låt 10. Hm, även om det följer reglerna så tycker jag inte det låter acapella, det skall ju vara sång.

Låt 11. Se svar ovan.

Låt 12. Då var vi tillbaks på spåret. Kul med läppblipp igen.

Låt 13. Hehe, Just D är tillbaks. Kul text och monoton rap. Bra gjort, modern typ av acappella.

Låt 14. Började lovande men sen hände inget mer. Minimalistiskt och poänglös. 🙂

Låt 15. Industrikomp blandat med kyrkomuppkör. Skoj. Men här händer inte mycket mer heller.

Låt 16. Det här var riktigt modern acapella, skickligt jobbat.

Som vanligt svårröstat, ödet bestämmer denna fördelning av flabbs poäng:

6 poäng låt 16, given fullpoängare

4 poäng låt 13, för texten och rimmen, passar bra nu till jul 🙂

2 poäng låt 12

1 poäng låt 3

Link to comment
Dela på andra sajter

6 poäng till låt 7 - Atone

Dels för att det är en bra låt men också för att det är tydligt att det är röst och kroppsljud som är använda tillskilnad från vissa andra bidrag. Man har visserligen processat ljuden men ingen ljudsyntes i övrigt och påköpet lyckats skapa en intresant ljudbild.

Kort sagt en bra låt med ett bra arr.

4 poäng till låt 16-And Then I Became a Golden Monk

Detta är typisk klassisk a Cappella och ska därför premieras men det viktiga är att det är en välskriven låt som också har en spännade bärättande text.

2 poäng till låt 5 - Human girl bloodhound

Även detta en bra låt sången är dessutom både bra ock personlig. Tycker dock att det brister en del i arret och kanske mest då det gäller "basen". Bra är det hursomhelst.

1 poäng til låt 11 - My electric heart

Den här låten tycker jag mycket om och hade hamnat högre om temat varit anorlunda. Visserligen har här säkert användts naturliga röstsamples men det låter väldigt mycket samplingar kombinerat med ljudsyntes och då tycker jag att man har missat poängen. I princip vilken sampling som helst kan man få att låta synt. Det fråntar dock inte att låten och arret är grym i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer min röstning. Bra jobbat allihop=)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[6p] till låt nr 16 (and then i became...)

+ Musikaliskt, svängigt, tight och rent.

- Möjligtvis att den inte sätter sig så snabbt

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[4p] till låt nr 5 (human girl bloodhound)

+ Snygg refräng, skön atmosfär och bra röst.

- Introt kunde vara bättre. Lurar en lite att låten är sämre än den är. Först när den kommer igång hör man kvaliteten.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[2p] till låt nr 7 (atone)

+ Snyggt intro, bra ljudbild och välproducerat.

- Skriken kan kännas störande i längden, men det kanske hör till stilen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1p] till låt nr 4 (Gun Barrel)

+ Tungt, välproducerat, Snygg gris-gore-vomit-sång

- Lite tydligare text vore kul=)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Redigerat av Eminor
Link to comment
Dela på andra sajter

6p: 7 (Atone) Älskar babam-basen. Påminner om Stephen Duffys "Kiss Me". Mumma.

4p: 10 (Fireflies) Snygg låt. Låter kanonsnyggt även om ursprungsljuden är kroppsljud.

2p: 4 (Gun Barrel) Inte min kopp O'boy egentligen, men om alla ljud nu verkligen är kroppsljud är det bra jobbat!

1p: 2 (Barra Bappa) Galen låt. På hög volym i lurar låter näsblåset tokläskigt. Tufft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här kommer rösterna från Oz

My electronic heart

Skön relaxed låt med ganska lite acapella-känsla. Men vissa ljud hörs det på att de är riktiga munnljud (bra). Lite tjatig efter ett tag. Lite väl “vacker” och “behaglig” musik för min smak.

And then I became a golden monk.

Någon som vågade lita på sin röst utan effekter eller märkbart mixtrande. Något som jag tycker är värt mycket i just det här samanhanget. Rent ärligt och svängigt. Jag tycker om att den har ett ordentligt slut också. Allt för många av låtarna tonar bara ut...

Fireflies

Det här är väl electro-chill eller vad ni ungdomar kallar det, lite i liknande stil som electric heart. Men här finns inga spår kvar av de riktiga samplingar. För mig finns det ingen Acapella känsla i det här. Mest synt. Men det är rätt snyggt dock.

ät inte gul snö

Annorlunda låt. Roligt med blandningen av främmande urfolkskör. Och maskinaktigt beat. Tjatighetsfaktorn förstärker faktiskt urfolkskänslan: Typ som att någon samplat några grottmänniskor som jammar eller något. Beatet var jobbigt dock.

A capella

Genomarbetad och skickligt gjort. Med fyndiga rim om festivalens tema. Jag trodde att det skulle vara fler rappare på den här festivalen. Själva melodin är inte lika intressant som texten dock tycker jag. Men jag har allmänt svårt för rapp. Men bra för att vara rapp i alla fall!

Atone

Den här är lika bra som the golden monk, men den är väldigt annorlunda. Väldigt effektfull och väldigt mycket 80-tal. Men riktigt cool. Låten är intressant o varierad hela vägen. och jag diggar skrikeffekterna. Att den är så bearbetad och effektspäckad gör låten kul och intressant. Men det gör dock låten också lite jobbig att lyssna till. Dock en av de bästa i den här tävlingen.

Min vocoder

Coolt beat. De djupa andetagen var mycket effektfulla. Vocodersången var lite barnsångsaktig. Och det gick inte att uppfatta texten. Men rätt coolt försök i alla fall!

Human girl bloodhound

Cool låt med mycket acapella kännsla i. På något sätt associerar jag till Kate Bush och åttiotalet, (men jag vet inte så mycket om musik). De lite halvotighta beaten ger en skön känsla. Rösten är dramatisk på ett personligt sätt som jag gillar. Och jag tycker falsetten i refrägen är sjysst. Låten blir dock lite tjatig kanske.

Gun barell

Hårt och jävligt coolt. Otroligt tunga slagverk som lixom drar in all luft i hela rummet. Väldigt skickligt. Men det är lite svårt att höra texten. Något om en “squirrel” ekorre på engelska. På nio sekunder hör man den dö. Även om tyngden tightheten och skickligheten i att skapa ljud med rösten var jättebra, kände jag att det fattades något i melodierna. (och att det kanske nästan blev för snyggt) Annars mycket bra jobbat.

An outpost on the edge of space

En låt om en kille som sitter och vakter på en utpost i rymdens utkant. Eftersom det är väldigt tråkigt jobb, så brukar han sitta och knäppa för sig själv. För i rymden blir det ju jättecoola ekoeffekter när man knäpper. Och när han inte knäpper så sjunger han lite för sig själv. Det var väldigt intressant att följa med på en arbetsdag i en rymdväktares liv. (om än något långtråkigt).

Fick jag med allt nu? Bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt 4. Hehe, onekligen bra jobbat om det bara är kroppsljud men bastrumman låter misstänk fusk. Lite kort.
Låt 10. Hm, även om det följer reglerna så tycker jag inte det låter acapella, det skall ju vara sång.

Låt 11. Se svar ovan.

Tja Flabb. Så du tycker deathmetal-låten lät accapella men inte synthlåtarna 10 o 11? 😎 Men en del av grejen med tävlingen var ju att man fick använda valfritt mycket effekter och då kommer det ju naturligt att vissa låtar där man utnyttjat detta fullt ut, inte låter accapella. Om man bara skulle viljat ha rena accapella-låtar så skulle man inte haft med den regeln eller? 🙂

Jag tycker det tvärtom, det var roligt att se vad som var möjligt att åstadkomma med mänsklig röst och modern teknologi.

Fireflies

Det här är väl electro-chill eller vad ni ungdomar kallar det, lite i liknande stil som electric heart. Men här finns inga spår kvar av de riktiga samplingar. För mig finns det ingen Acapella känsla i det här. Mest synt. Men det är rätt snyggt dock.

Gun barell

Hårt och jävligt coolt. Otroligt tunga slagverk som lixom drar in all luft i hela rummet. Väldigt skickligt. Men det är lite svårt att höra texten. Något om en “squirrel” ekorre på engelska. På nio sekunder hör man den dö. Även om tyngden tightheten och skickligheten i att skapa ljud med rösten var jättebra, kände jag att det fattades något i melodierna. (och att det kanske nästan blev för snyggt) Annars mycket bra jobbat.

Tja Ozz, även du påpekar avsaknaden av accapella-känslan i synthlåtarna men inte i metal-låten.. 😄 , bara tycker det var lite lustigt. 🙂

Anyway, mina röster kommer snart.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Ozz, även du påpekar avsaknaden av accapella-känslan i synthlåtarna men inte i metal-låten.. 😎 , bara tycker det var lite lustigt. 😄

Anyway, mina röster kommer snart.

Kände att det inte lät lika fixat i metalllåten. Men den var ju oxå väldigt efterbehandlad. Fast om man bortser från hur akustiskt, obehandlat låtarna lät så skulle jag rangordna låtarna i den där ordningen i alla fall. Men jag tyckte bägge syntlåtarna var väldigt bra. Fast det inte riktigt var min stil. Fast de kändes lite för perfekta för att det skulle kännas som ackapella för mig. Metalllåten kändes oxå lite för perfekt vilket jag skrev i komentaren. Men jag tyckte om det här tunga och hårda i den. Den hade ju sång i alla fall. Men det finns ju inget universiellt svar på vad som är bäst eller mest ackapella, det är ju bara tycke och smak det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koncentrera er på era juryplikter i stället för att hänga upp er på mina kommentarer 🙂😄

Jag tycker väl lite som det står i wikipedia, acapella är 'sång utan ackompanjemang' därav mina kommentarer,

om jag sen är förvirrad och blandar ihop saker och ting skyller jag på aktuell förkylning.

PS. Eminor har ju avslöjat vilken låt som är hans och borde således bli diskad? 🙂 DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskad? Var kommer alla dessa regler ifrån?
Röstningregler:

- Lyssna igenom alla bidrag.

- Poängsätt dina fyra favoriter med 6, 4, 2 och 1. 6an går till det bidraget du gillar bäst.

- Skriv gärna en kommentar till alla bidrag.

- Röstning på eget bidrag är inte tillåtet.

- Alla som röstar måste ha varit registrerade senaste den 27:e november för att undvika fusk.

- Vem/vilka som gjort vilket bidrag avslöjas i slutet av röstningen. No kiss and tell!

- Röstningen avslutas den 14:e december klockan 24.00

- Vinnaren får äran att bli nästa festivalgeneral.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugna er, ingen blir diskad 😄

Det är okej, till och med bra, att folk säger vad de tycker om låtarna. Därför är det väldigt olyckligt om vissa börjar ifrågasätta varför andra tycker som de gör. Då hamnar vi bara i en sån där obehaglig diskussion där ingen längre känner för att rösta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugna er, ingen blir diskad 🙂

Det är okej, till och med bra, att folk säger vad de tycker om låtarna. Därför är det väldigt olyckligt om vissa börjar ifrågasätta varför andra tycker som de gör. Då hamnar vi bara i en sån där obehaglig diskussion där ingen längre känner för att rösta.

Tack Fidden, nä jag röstar inte heller för diskning, det var halvt på skoj jag skrev så, reglerna brukar ju följas sisådär ändå...

Även om jag inte gillar alla bidrag så brukar jag försöka kommentera alla bidragen och ta fram något positivt om varje bidrag

(vet inte om jag lyckades så bra denna gången) - det är ju trist för den personen som skickar in ett bidrag som ingen kommenterar.

Å andra sidan är det kanske bättre att bara dela ut poängen i stället för att strunta i det, bara för man inte kommer på/orkar recensera alla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul bild förresten Fidden, härligt julig känsla 🙂

Jag har en nästan likadan bild, men då sitter kulan i näsan istället 🙂

Vem blev först med att vitsa om att "visa sina kulor i avataren" , jo det blev visst jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ajdå.. missade den punkten 😛

He he! Jag tror du klarar dig! Det är ju flera personer som ju i princip har avslöjat sina låtar i diskussionforumet här, genom att berätta väldigt mycket om dem.

Men lite mer röstande och komenterande på låtarna tycker jag (istället för komentarer på låtkomentarerna) 😄

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

ajdå.. missade den punkten 😛

He he! Jag tror du klarar dig! Det är ju flera personer som ju i princip har avslöjat sina låtar i diskussionforumet här, genom att berätta väldigt mycket om dem.

Men lite mer röstande och komenterande på låtarna tycker jag (istället för komentarer på låtkomentarerna) 😄

Ossian

Lite sport att låtsas som inget och kommentera sin egen låt också, i stället för att hoppa över den, kanske blir det först då som insikten och självkritiken infinner sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite sport att låtsas som inget och kommentera sin egen låt också, i stället för att hoppa över den, kanske blir det först då som insikten och självkritiken infinner sig 😛

Jag vet då vilken låt som är din.

Det är ...

det är nr.......

PANG!

.... aaaarghhh!

Link to comment
Dela på andra sajter

... and here are the results from the Årsta jury ...

Det ska vara en bra låt.

Det ska höras att det är röster eller kroppsljud.

Gärna uppenbart bearbetade ljud, men inte enbart.

Och så ska det vara känsla i det.

6 p till nr 16 - And Then I Became a Golden Monk

4 p till nr 7 - Atone

2 p till nr 5 - Human girl bloodhound

Yours truliga ...

/ A

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...