Jump to content
Annons

ljudkort/preAmp/mixer < 1000kr


hobbex2004

Recommended Posts

Jag ska inhandla en kondensatormick ADK A51e eller en Studio Projects B1.

Efter vad jag har läst på forumet är det inte så jättestor skillnad på dessa, B1 kanske har ngt fler anhängare.

De kostar exakt lika mkt på Musikbörsen, eftersom man får med upphängningen gratis med ADKan, gör det denna ca 250:- billigare än B1an.

Jag har idag ett gammalt ljudkort "Audiotrak Maya" med micpreamp(+20dB) och tyvärr endast 12V fantommatning.

Så, då behöver jag alltså en preamp till min mick. Frågan är bara vad man ska välja. Budgeten är satt till MAX 1000kr.

(Begagnat går bra. Kanske nån av er har ngt att sälja?)

Ska jag passa på att köpa ett nytt ljudkort, en mixer med fantommating och inbyggd preamp, en fantommatnings-adapter eller en mick-preamp??? Isf vad?

Använder endast mjukvarueffekter så behöver eg inget mixerbord. Men eftersom de verkar kosta lika mkt som preamperna så kankse man får mer för pengarna där?

Använder idag en Shure SM58 som inspelningsmick för sång, så ni förstår att jag inte är sådär superkräsen vad gäller ljudkvalité😱

Någon som kan vägleda mig? Är helt lost i preamp-djungeln:(

OBS kom ihåg: MAX 1000KR

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

behringer har en som heter tube ultragain kostar ca 600:-

sen har de mixerbord tex. ub802 för 583:-

som ska vara helt ok. finns bla på musikbörsen

Link to comment
Dela på andra sajter

VTB1 😲

jo, jag har hört att den är jättebra, men den kostar knappast under 1000:-, skulle vara en begagnad isf. Men har inte hittat nån som vill sälja 😳

behringer har en som heter tube ultragain kostar ca 600:-

sen har de mixerbord tex. ub802 för 583:-

som ska vara helt ok. finns bla på musikbörsen

Jo, jag har tittat på Behringern åxå, den är urkass säger alla. Tom killen på musikbörsen sa det.

Vad jag funderar på är vad jag ska titta efter, ljudkort, mixerbord eller preamp i första hand.

Men även förslag på vilka produkter, såsom ni föreslog.

Link to comment
Dela på andra sajter

eMusic.se har ett paket med Studio Projects B-1 plus VTB-1 för 2095:-, och frakten är gratis. Fortfarande lite över tusenlappen, men inte så mycket. Kanske kan vara av intresse.

ja, det låter faktriskt inte helt jävla dumt:) Med tanke på att bara preampen kostar 1800:- på musikbörsen.

men under förutsättning att det finns gummiupphängning. Annards drar det iväg mkt mer än jag hade budgeterat för...

Om jag frågar såhär då.. finns det ngt Ljudkort där man slipper använda mickpreamp? För jag saknar faktiskt midi-enhet på mitt ljudkort. Idag får jag seriekoppla mig SB kort med mitt MAYA kort för att kunna använda både Audio och midi.

Dvs från Maya/out -> SB/Line in -> SB/Line ut. måste finnas bättre sätt

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

En polare köpte en B1 på börsen, då var det upphängning med. Ligger i kartongen!

säker på det?

Jag var inne igår o frågade, de sa att det inte fanns med upphängning på den!??? hmmm.

Har kollat på lite olika sidor om B1an, ingenstans står det ngt om gummiupphängning.. Däremot finns det bild på en vanlig mickhållare SPs egna hemsida...Förvirrad.

Nu hänger det bara på upphänhningen, om det följer med ett sånt så slår jag till direkt o köper paketet på emusic.se

vad sägs om dessa då? ngt att satsa på?

Alto S8 mixer 600:-

Hootersound B1/joeMeek 1000:- Denna verkar ju tom ha inbyggd kompressor/limiter..

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat på lite olika sidor om B1an, ingenstans står det ngt om gummiupphängning.. Däremot finns det bild på en vanlig mickhållare SPs egna hemsida...Förvirrad.

Nu hänger det bara på upphänhningen, om det följer med ett sånt så slår jag till direkt o köper paketet på emusic.se

Det ingår en shockmount, och den funkar perfekt, har dessutom ett slags bajonettfäste, så den går att hänga uppochner utan risk för att den trillar i golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att fylla i formuläret på deras hemsida?

Jag gjorde detta igår angående puffskyddet (mer vindskydd sa de) på B1 och jag fick svar på 2 timmar..

Ja, det var precis det jag gjorde.. 2 ggr dessutom.

Fick precis ett mail från dem, många dagar senare dock:

"Det ingår en bra shockmount med mikrofonen B1. Puffskyddet som ingår är dock

ett väldigt enkelt sådant (mer åt vindskyddshållet) och det är inte fel att

slänga på ett "riktigt" puffskydd."

Så, nu har jag beställt paketet. Hoppas nu att ni hade rätt i att det är bra grejjer 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, har du fått hem sakerna ännu?

Funderar nämligen själv på ett sånt här paket, det verkar ju onekligen vara en bra deal. Man är ju fortfarande lite nyfiken på dina synpunkter angående ljud, funktionalitet m.m dock. Går lite i dina tidigare tankebanor också, om man ska köpa sig en preamp och ett billigt mixerbord eller ett bättre mixerbord med hyfsade, inbyggda preamps. Jag har nämligen samma ljudkort som dig, matningen och preampsen är ju inte det bästa precis. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, har du fått hem sakerna ännu?

Funderar nämligen själv på ett sånt här paket, det verkar ju onekligen vara en bra deal. Man är ju fortfarande lite nyfiken på dina synpunkter angående ljud, funktionalitet m.m dock. Går lite i dina tidigare tankebanor också, om man ska köpa sig en preamp och ett billigt mixerbord eller ett bättre mixerbord med hyfsade, inbyggda preamps. Jag har nämligen samma ljudkort som dig, matningen och preampsen är ju inte det bästa precis. 😏

Tjena,

Jag beställde prylarna förra onsdan, så jag beräknar få hem dem idag.

Så ikväll blir det att prova:)

Det jag ser mest fram emot är att se om gitarren låter så mkt bättre som folk påstår att den ska göra när man kör in den i Preampen o sen in i ljudkorten o sen kör Amplitube.

Jag får helt enkelt återkomma så fort jag testat prylarna.. förhoppningsvis ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, har du fått hem sakerna ännu?

Funderar nämligen själv på ett sånt här paket, det verkar ju onekligen vara en bra deal. Man är ju fortfarande lite nyfiken på dina synpunkter angående ljud, funktionalitet m.m dock. Går lite i dina tidigare tankebanor också, om man ska köpa sig en preamp och ett billigt mixerbord eller ett bättre mixerbord med hyfsade, inbyggda preamps. Jag har nämligen samma ljudkort som dig, matningen och preampsen är ju inte det bästa precis. 😱

Tjena,

Jag beställde prylarna förra onsdan, så jag beräknar få hem dem idag.

Så ikväll blir det att prova:)

Det jag ser mest fram emot är att se om gitarren låter så mkt bättre som folk påstår att den ska göra när man kör in den i Preampen o sen in i ljudkorten o sen kör Amplitube.

Jag får helt enkelt återkomma så fort jag testat prylarna.. förhoppningsvis ikväll.

Såååååå. nu har jag äntligen fått hem prylarna..

Lekte lite snabbt igårkväll, och kan säga att det blev en klar skillnad på sången. smakprov kommer inom kort

Provade även att spela in gitarr genom preampen, åxå där en klar skillnad.

Det var dock lite svårt att ställa in nivåerna så att in/out metern gav rätt utslag. (0-8dB)

Om jag drar upp input-gain så att jag får ett utslag på IN-metern på 0-8db får jag ha skitlåg volym på Output Leveln (4 snäpp från min nivån) för att inte hamna på det röda området (>0db) på ljudkortsmetern på datorn. I detta läget får jag knappt nåt utslag på UT-metern på preampen.

På micken har jag ställt in en dämpning på -20dB vilket är max dämpningen.

Nån som vet hur man ska ställa in eg?

En annan fråga: hur långt ifrån micken ska man stå när man sjunger normalt relativt högt.. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kanske kopplat utgången från preampen till en mikrofoningång på ljudkortet...? Den ska kopplas in på en lineingång... 😉

hmm, ja.. det har jag nog gjort:)

för det är den enda ingången som hade teleingång. Line ingången är av RCA-typ. Så då måste jag löda ihop en tele-RCA kabel mao?

Jag trodde nämligen att preampen i ljudkortet var "av", eftersom man kan välja att sätta på den om man vill och därmed få en +20dB förstärkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

VTB1 😄

jo, jag har hört att den är jättebra, men den kostar knappast under 1000:-, skulle vara en begagnad isf. Men har inte hittat nån som vill sälja 😄

du kan få köpa min för en tusenlapp om du vill 🙂

edit: sry såg att du redan hade köpt allt 🙂.. hoppas allt funkar för dig 🙂

Redigerat av wnr
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...