Jump to content
Annons

När kan det vara bra att använda sidechain?


Giannis

Recommended Posts

Annons

När man vill göra ännu en tråkig Call On Me-kopia? 😄

Nej, skämt åsido - sidechainad kompressor är bra när man har två ljud som slåss om utrymmet i samma frekvensområde, och du av någon anledning inte vill eq:a dom mot varandra.

Ett typiskt exempel är när kick trycker undan bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är nog helt vilse.

Sidechain är när en nivå styr en annan.

M.a.o dom jobbar mot eller med varandra.

Tex lyfta sången när basen spelar eller

sänka basen när kaggen slår eller volymducka

när virveln slår.

Finns massor av sätt att arbeta med Sidechain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det är ju keyinput, jag vet vad det handlar om, inte helt säker på att denna facination för ordet sidechain används korekt.

Min uppfattning av sidechain är tex i dolbys bursred. system, då den tar en splitt av signalen processerar den efter den rena signalen och sedan blandar dom två ihop för att uppnå resultat.

Keyinput är exakt det samma som det folk kallar för sidechain, man tar en styrsignal in i tex. kompresson och kompressorn arbetar bara när den får styrspännigen från key delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå eon och alla andra har rätt. På min gammla Drawmer burk står det key input på sidechain-ingången 😄

Sidechain är väl bara en mer beskrivande term av det man gör medans key input är det elekriska interfacet.. I varjefall på min Drawmer.

Men för att ytterligare förvirra det hela så tror jag att den korrekta teknikertermen för det som Prytz gör i "Call on me" kallas för ducking 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

volymducka
😎

Whatever.. men just Ducking är en vedertagen ljudteknikerterm så länge jag minns i alla fall. 😎

Att använda begrepper "sajdtjäjna" (sidechain) förvirrar mest tycker jag. Jag brukar ofta använda sidechain till ringmodulatorer/modulatorer, I radiovärlden så använder man sig av "single sideband" etc etc. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Heter det inte Key input ni pratar om? Iaf om man ska vara exakt, sidechain är mer korekt term när man splittar en signal och processerar en av dom och sen blandar dom. Men jag kanske är helt vilse...

vilse eller inte, på vissa burkar står det key input, på vissa står det sidechain.

ger samma funktion: signalen man stoppar in där, påverkar signalen som går från input till output.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...