Jump to content
Annons

darins nya sound?


djay_maxwell (oregistrerad)

Recommended Posts

djay_maxwell (oregistrerad)

har ni hört darins låt step up?

har ni tänkt på att den har blivit tagen av många olika låtar.

asså själva soundet kommer från flera låtar.

jag förklarar närmare.

i början av låten spelas en ljud slinga som et intro då.

det soundet är ju taget från "usher med låten Yeah Yeah".

sedan när trummorna kommer in och kommer igång.

så har ni "blaque med låten tipsy".

sedan har ni lite andra ljud som kommer från

"fat joe och terror squad med låten lean back".

är detta normalt att man gör så här? isåfall är det lagligt?

att härma sound men inte att ta själva verket.

om ni förstår exakt vad jag menar.

/Jean

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Katla (oregistrerad)

Sluta spekulera kring Darin. Han sjunger bättre än samtliga sångare som någonsin levat. Han har bättre danssteg än Michael Jackson och större musikalitet än Paul McCartney, Michael Jackson, Prince, Björn och Benny och mfl tillsammans!

Han är det bästa som hänt musik-Sverige sen Abba! Darin är Gud! Jag lovar, en vacker dag kommer han att gå på vattnet och förvandla vatten till vin.

Redigerat av Katla
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om det är vanligt? Slå på radion, så kommer du höra detta ett tiotal ggr i timmen! Slå sedan på TV´n så kommer varannan

reklamfilms-musiksnutt att vara så pass snodd så att du, inte bara känner igen den utan efter endast en halv sekund, på rak arm

kan säga, aha: Outcast´s HeYa aha: Berlin´s, Take My Breath Away, o.s.v, e.t.c! Dom har ingen skam uti varken själ eller kropp 😉!

(PS... en vacker dag kommer han att ta av sig tandställningen och, där rök den karriären 😉!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det coolaste man kunde göra, som mig veterligen aldrig gjorts, vore att själv göra en mesig 80-tals popdänga, sampla och klippa upp den

och sen med det som stomme göra en modern 2000-tals hit! Om ex Eminem själv hade gjort låten Toy Soldier, därefter samplat sig själv

pitchat upp samplingen, lagt på beats samt rap, då så hade han faktiskt varit Geni! nu? - tja... gäsp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är vanligt? Slå på radion, så kommer du höra detta ett tiotal ggr i timmen! Slå sedan på TV´n så kommer varannan

reklamfilms-musiksnutt att vara så pass snodd så att du, inte bara känner igen den utan efter endast en halv sekund, på rak arm

kan säga, aha: Outcast´s HeYa aha: Berlin´s, Take My Breath Away, o.s.v, e.t.c! Dom har ingen skam uti varken själ eller kropp 😉!

Om jag hade kunnat... och därmed kunnat bli ekonomiskt oberoende... så hade jag snott allt jag hörde rätt av, utan någon som helst tvekan! >😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
har ni hört darins låt step up?

har ni tänkt på att den har blivit tagen av många olika låtar.

asså själva soundet kommer från flera låtar.

jag förklarar närmare.

i början av låten spelas en ljud slinga som et intro då.

det soundet är ju taget från "usher med låten Yeah Yeah".

sedan när trummorna kommer in och kommer igång.

så har ni "blaque med låten tipsy".

sedan har ni lite andra ljud som kommer från

"fat joe och terror squad med låten lean back".

är detta normalt att man gör så här? isåfall är det lagligt?

att härma sound men inte att ta själva verket.

om ni förstår exakt vad jag menar.

/Jean

Oj!

Nu gjorde du väl bort dig!

Ett 'sound är völ inte något som går att 'sno' när det gäller popmusik.

Det är lite som om Massimo Dutti skulle stämma HM för att dom har egyptisk bomull i sina buttondown-skjortor.

Det går mode i topplistemusik precis som i alla andra kulturyttringar & naturligtvis finns det inte några rättsliga hinder för att använda samma sequenser & ljudbank som resten av producenteliten. Vad gäller det här fallet så är det en lead som rent ljudmässigt påminner om leaden i Usher's yeah, men harmoniskt & melodiskt så finns inga större likheter förrutom att det är en stigande melodi. Trummorna är inte alls särskilt lika dom i Tipsy (som för övrigt spelades in av artisten J-Kwon & inte Blaque, reds anm.) i Tipsy är det ett twostep-beat med någon märklig luftig subkick. I Step up så är det ju ett klassiskt pop/rnb-beat med stenhårt triggade drums. Kanske är det förvirrande för dig att det används claps i båda låtarna? Att jämföra med Terror Squeeeezey är bara dumt, det handlar om två helt olika skolor, som dock båda grundar sig på ettor & nollor.

Det är normalt att göra så här o naturligtvis fullt lagligt. Annars hade ju Prince & Seal varit tvugna att stämma i princip hela musikbranschen...

& just det, in case you didn't notice;

DC's Back!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det e ju tyvärr extremt vanligt och lagligt. Du kan faktiskt bli stämd dock om det e tillräckligt likt. Det avgör en panel hos STIM i aktuellt land.

& sen så finns ju STIM bara i Sverige.

Ni måste göra skillnad mellan att använda ett modernt sound & att direkt stjäla en melodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

har ni hört darins låt step up?

har ni tänkt på att den har blivit tagen av många olika låtar.

asså själva soundet kommer från flera låtar.

jag förklarar närmare.

i början av låten spelas en ljud slinga som et intro då.

det soundet är ju taget från "usher med låten Yeah Yeah".

sedan när trummorna kommer in och kommer igång.

så har ni "blaque med låten tipsy".

sedan har ni lite andra ljud som kommer från

"fat joe och terror squad med låten lean back".

är detta normalt att man gör så här? isåfall är det lagligt?

att härma sound men inte att ta själva verket.

om ni förstår exakt vad jag menar.

/Jean

Så länge det inte handlar om mycket uppenbara tokstölder (som inte är uppenbara tokstölder av någon speciell anledning, typ hyllnings/diss-låt e dyl) så är denna sortens resonemang helt ointressant. Det är så det fungerar i dag helt enkelt. Man tar, lånar, härmas, lägger till lite, drar ifrån lite, och försöker i bästa fall göra något nytt av det hela. Om man lyckas så blir man stor, misslyckas man så är man snabbt bortglömd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

& just det, in case you didn't notice;

DC's Back!

Faktiskt så tänkte jag på det. Var har du varit? Semester, eller bara ute i verkliga livet utanför datavärlden?

Nja...

Jag har varit utanför datavärlden, men att säga att jag har varit i 'det verkliga livet' vore en överdrift. & om det är att ha semester, så tänker jag aldrig mer ha semester...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e ju tyvärr extremt vanligt och lagligt. Du kan faktiskt bli stämd dock om det e tillräckligt likt. Det avgör en panel hos STIM i aktuellt land.

Gör dom?

I Sverige blandar sig Stim inte alls i liknande tvister, vad jag vet.

Men kanske du vet bättre? Berätta gärna mera!

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)
Sluta spekulera kring Darin. Han sjunger bättre än samtliga sångare som någonsin levat. Han har bättre danssteg än Michael Jackson och större musikalitet än Paul McCartney, Michael Jackson, Prince, Björn och Benny och mfl tillsammans!

Han är det bästa som hänt musik-Sverige sen Abba! Darin är Gud! Jag lovar, en vacker dag kommer han att gå på vattnet och förvandla vatten till vin.

jag syftar inte på honom som person du kan börja med att ta och läsa om min spekulation.

det jag menade är hur det fungerar att ta olika delar från olika låtar.

då säger vi så här:

hans producent får han göra sådär?

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

tackar alla som svarat på min fråga. men jag beskyller inte darin för något. han är otrligt bra.

vi är ju trots allt landsmän. så jag undrar om det är så att man får härma andras ljud 😉

tack hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta spekulera kring Darin. Han sjunger bättre än samtliga sångare som någonsin levat. Han har bättre danssteg än Michael Jackson och större musikalitet än Paul McCartney, Michael Jackson, Prince, Björn och Benny och mfl tillsammans!

Han är det bästa som hänt musik-Sverige sen Abba! Darin är Gud! Jag lovar, en vacker dag kommer han att gå på vattnet och förvandla vatten till vin.

Är du kär i Darin eller? 😆😉

Håller för övrigt med Danny Cort, bra påpekanden! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
jag syftar inte på honom som person du kan börja med att ta och läsa om min spekulation.

det jag menade är hur det fungerar att ta olika delar från olika låtar.

då säger vi så här:

hans producent får han göra sådär?

😉 Slappna av ty mitt inlägg dröp av sarkasm.

Nu är nya idol igång och en ny Darin är på väg. Det är vad jag vet lagligt att göra som de gjort i fallet med Darins nya "hitsingel".

Redigerat av Katla
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite of toppic kanske men, detta med att själa låtar så slår väll Håkan Hellström alla rekord och vad jag vet har inte han åkt dit för det. Ska nog mycket till.

jorå, han fick minsaan dra tillbaka en singel för förra plattan. Kommer inte ihåg vilken det var bara 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

ans producent får han göra sådär?

Ja..

Är det inte olagligt att spela in samma ackord som nån annan gjort före.

Det cirkulerade ju ett internetprank för något år sedan som påstood att Metallica hade försökt stämma en massa artister för att de hade använt en ackordföljd som var väldigt typisk Metallica. Jag tappade hakan när jag först läste det, och blev ganska besviken när jag sen insåg att det inte var på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...