Jump to content
Annons

darins nya sound?


djay_maxwell (oregistrerad)

Recommended Posts

Hej!

Jag hoppas ni vet att Darin är gjord på en dator. Förtydligande, Darin finns inte på riktigt!

Det är nämligen min polare som gjort honom, det mest välbetalda jobbet han gjort och han har inte

haft det alltför fett sen han gick ut konstfack, så det passade honom perfekt! Det var jag som kom på

tandställningen och hur mycket fick jag för det? Skratt och hån, det är vad Hans fick för den geni-idén!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det e ju tyvärr extremt vanligt och lagligt. Du kan faktiskt bli stämd dock om det e tillräckligt likt. Det avgör en panel hos STIM i aktuellt land.

Alltså... vad är det här för skitsnack. Hur kan du skriva fakta i sakfrågor som är helt fel??? Anting bör du kolla upp hur det funkar innan du skriver, eller låta bli att skriva.

Darins låt förövrigt tycker jag inte är så väldigt mycket mer lik nån speciell låt som många låtar överlag...

Det har väl hänt förut att låtar låter lika andra låtar. Jag tror att ungefär 894 832 låtar är gjorda på ackorden F,G,A...

Shit vad alla borde bli stämda.... förresten. Vem var först med dom ackorden? Han borde få alla stimpengar tycker jag.

Från panelen hos STIM. Dom sitter ju där som värsta idol juryn hela dagarna och lyssnar på massor med låtar. Om DIN låt är lik någon annans och STIM får reda på det. Då blir du utröstad automatiskt... Dom klubbar igenom böterna direkt. Det är bara att posta pengarna till upphovsmannen.

Jag tror också att panelen kan avgöra om nån använder upphovsrätts-skyddade ord också. I respektive land förstås...

Bäst du passar dig för gestap... nej stim menar jag...

Det finns förresten en ny version av stim. Stoj heter dom och ser till djurens upphovsrättsskydd på egenproducerade, artkaraktäristiska ljudläten...

Stim i norge... det är roligt faktiskt...

panel i stim... nästan ännu roligare... 😄

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan det ha vara så att i något av dom få fall som någonsin gått upp i domstol i Sverige kan då nån anställd på STIM

ha kallats som expert-vittne och spann man vidare på det kanske man kom fram till att det nog på aktuella länders

"STIM" fanns paneler som i själva verket var den dömande instansen uti brottmål som gällde musikalisk upphovsrätt?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan det ha vara så att i något av dom få fall som någonsin gått upp i domstol i Sverige kan då nån anställd på STIM

ha kallats som expert-vittne och spann man vidare på det kanske man kom fram till att det nog på aktuella länders

"STIM" fanns paneler som i själva verket var den dömande instansen uti brottmål som gällde musikalisk upphovsrätt?

Det kan ju vara så... Kanske Sofia i receptionen på stim.

Men mest troligt är det nog att det är någon professor i musik med alldeles för många högskoleår kallas in som expert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ha, ha - säkert! Just musik är faktiskt ett ämne som man verkligen kan ha för många högskole-poäng i!

(OBS, att utbildning är extremt essentiellt men jag tror inte att det går runt så väldigt många "hobby-kirurger" som lätt knäcker

de flesta utbildade kirurger i skicklighet 😲!)

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så stjäler man av sig själv, som här: Nickelbacks egenstöld

OH MY GOD!!!!

De är ju helt exakt lika i grund och botten... illa om en artist bara kan göra EN låt...

Eller skall det fungera som någon form av exempel att: Så vad mycket olika man kan göra med samma låt..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta spekulera kring Darin. Han sjunger bättre än samtliga sångare som någonsin levat. Han har bättre danssteg än Michael Jackson och större musikalitet än Paul McCartney, Michael Jackson, Prince, Björn och Benny och mfl tillsammans!

Han är det bästa som hänt musik-Sverige sen Abba! Darin är Gud! Jag lovar, en vacker dag kommer han att gå på vattnet och förvandla vatten till vin.

Det är han INTE...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag hoppas ni vet att Darin är gjord på en dator. Förtydligande, Darin finns inte på riktigt!

Det är nämligen min polare som gjort honom, det mest välbetalda jobbet han gjort och han har inte

haft det alltför fett sen han gick ut konstfack, så det passade honom perfekt! Det var jag som kom på

tandställningen och hur mycket fick jag för det? Skratt och hån, det är vad Hans fick för den geni-idén!

Hahah, förklarar ju härmap-beteendet. Verkar ju varit en del drivrutiner som hakat upp sig också.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

det kallas att ha samma synthar när man hör samma ljud.

finns ett mysigt bell-ljud i alla Roland JV synthar, som användes jättemkt när Britney var som stört, man dubbar alltid refr melodin med den klockan så låter allt jättemysigt. Det hörde man ALLA snodde där efter .. eller rättare sagt, köpte en Roland JV och dubbade melodin ...

Link to comment
Dela på andra sajter

det kallas att ha samma synthar när man hör samma ljud.

finns ett mysigt bell-ljud i alla Roland JV synthar, som användes jättemkt när Britney var som stört, man dubbar alltid refr melodin med den klockan så låter allt jättemysigt. Det hörde man ALLA snodde där efter .. eller rättare sagt, köpte en Roland JV och dubbade melodin ...

Men det är ju det som är så billigt... att härma och inte vara inovativ. Ska man nu härma något kan man ju åtminstone vidareutveckla det lite.

Föresten Hans, det där med att göra en 80-talslåt o hacka upp som det vore en remix av en befintlig låt är ungefär det jag håller på med just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

hacka upp som det vore en remix av en befintlig låt är ungefär det jag håller på med just nu.

Att hacka/Klippa upp samplingar har jag gjort i åratal

Så då e det asså min ide och ni får inte hålla på med det. 😕

Ni får förresten inte spela in med Fender telecaster för det har jag

oxå gjort i åratal så det soundet äger liksom jag.. 😆

Och för det tredje så finns Darin visst på riktigt.

Han var här i lördags och spelade in en sång.

Och jag personligen tycker att Nya låten är bra (inte vi som gjort den ) , om en kanske lite övertydlig Usher rip. 😉

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej det är min idé. du får inte sno den för det kallas stöld och...

skoja, coolt 😉! Vilken typ av 80-talslåt är det?

Typ Mikael Jackson/Shaka Kahn stuk. Jag försöker göra 80-talsmusik överhuvud taget i ny tappning med glimten i ögat men med ett nygammalt sound. Mikael Jackson möter Infected och Rusiak. Kanske en aning skitigare och mindre glätjefull på sina ställen. Men eftersom jag arbetar åt ett håll där jag har en egen vision så är det faktiskt svårt att jämföra stilen, mina lösningar att skapa nya sound är nog väldigt unika om än ovanliga.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är bra!

Försöker man vara kommersiell är man ju ej ens det, bortsett ifrån man säljer sin själ! MJ var ju jättekonstig när han kom...

och då åsyftas enbart musik/produktion! Precis då medan 2 år senare var den musikstilen total-kommersiellt, likadan med

Grunge, 2-step, Cheiron, o.s.v, e.t.c! Vill man vara äkta?, var orginell! Vill man vara kommersiell?, var orginell! Vill man vara

korkad?, okej då kan man väl vara kommersiell! (Fast är man obegåvad har´n inget val, då måste man härma andra 😏!)

(Tyckte alltså din prod-idé var orginell, ifall det nu inte framgick, kan själv lätt missförstå så är alltid bra att vara tydlig)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men även om man har talang så krävs det ju mod att använda sina egna ideer, särskilt om man redan är komersiellt inblandad. Alla vill alltid säga sin mening och det är alltför ofta man lyssnar, kanske är det som innebär att vara korkad. Föresten... Michael var konstig när han gick också. Men den grabben var nog det enda riktiga musikgeniet som kunde sjunga och dansa också, om du någonsin sett honom bygga upp en komplett rytm med enbart ljud som han själv kunde ådstakomma så vet du vad jag menar. Om det bara fanns två val, då det första var att han hade gjort alla hittlåtar genom åren och sen pillat på barn, och det andra valet var att han inte gjort musik alls så är valet nog enkelt. Man kan inte göra en omelett utan att knäcka några ägg. Dessutom verkar världen glömma att han är det största offret, vem vill bry sig om ett sönderopererat freak som är 40+, trots att han är det han är för att komersialismen faktisk exploatera honom sen han var liten. Visst han fick alla pengarna, men vem fick hans själ.. inte var det han själv iallafall, han fick inte ens sin barndom.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jupp, MJ är helt klart däruppe bland molnen med, Stevie Wonder, Prince & Co! Alla som inte fattar det är kompletta idioter :rolleyes:!

Nu säger dom att MJ är dålig men om/när han dör kommer dom säga att dom alltid älskat hans musik, som vanligt m.a.o!

Link to comment
Dela på andra sajter

& sen så finns ju STIM bara i Sverige.

stjäla en melodi.

Ja eftersom det är Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå :rolleyes:

Varför inte dra några till:

Koda (Danmark), Tono (Norge) och Teosto (Finland). Det finns ju ett "STIM" i varje land.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

All popmusik är för barn... och infantila vuxna! (Hans gör popmusik men är inget barn... tror jag 😕?)

Mer fel än å kan man inte ha. Det finns dagispop och vuxenpop. Jmfr t e x Pretenders "back on the chaingang" med vilken som helst av Darins låtar.

Jag kan göra en hela lista med vs om du vill. Men Darin är väl dagispop. Han är söt han är sexton och hans sånger kan man sjunga med i från 4 års ålder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...