Jump to content
Annons

Hemsida


Twilight_Zound

Recommended Posts

Jaha då har det hänt..

Siten är nere, hosten är nere, kontakt med hosten obefintlig.

Vad göra?

Jo, leta nytt.

Men, vad ska man tänka på...

Det jag vill ha:

1gb och uppåt i utrymme

Bandbredd? Vad behöver man? Om man ska ha lite låtar, grafik i form av

jpg, gif, lite flash. Ett antal Försäljningssidor... Vad vet jag...Hur mycket

går det åt för en seriös sida med mycket besökare(100-500 om dan)....

FTP upload

Filesize: minst 20mb

Inga restriktioner vad gäller filtyper..

Tvingad reklam från hosten är inget större problem men jag slipper gärna..

Gärna stöd för lite mer avancerad scriptning...

Och sist men inte minst............HELST GRATIS 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du ute efter billigaste möjliga eller bästa möjliga? Det kanske är vad denna tråd ska få dig att besluta om...

Mitt hotell strejkade ju när jag la ut min video. Rätt surt, den var på 44 meg o servern tog automatiskt bort filen när trycket blev för stort. Så om du tänker ha video på sidan... tänk en extra gång.

/Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratisalternativ brukar för det mesta sakna någon av de komponenter som man verkligen behöver (t.ex någon av de saker du nämner) - annars vore de inte gratis. 😄

Betänk även att du med ett gratisalternativ kanske inte får tillgång till support, ej garanterad up-time, begränsad bandvidd/mån osv..

Det finns hyfsat billiga hotell som erbjuder schyssta lösningar. Min domän (www.chromawoods.com) ligger på Web10 och jag har inte haft några som helst problem med dem. Kostar 9kr/mån + avgift för domännamnet i sig. Skickade ett mail till dem nyligen där jag frågade hur policyn ser ut på att ladda upp icke copyrightade mp3-filer. De gav som svar att det är ok, såvida det inte blir ett jävla tryck på nerladdningar som drar mycket resurser.

Googla in på lite olika webbhotell och läs om deras priser och vad paketen innehåller. Jämför. Fundera på vad du behöver och vad du inte vill vara utan. Finns några billiga ställen att fundera på. Läs även recensioner om webbhotellen om du hittar. Där kan man få värdefulla input från befintliga kunder.

OT:

Ang includerna.... har haft ont i skallen i ett dygn nu så jag softade lite igår. Haha, jag måste skärpa till mig. Jag lägger till dig på MSN ikväll.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu kör jag Loopia och det fungerar jättebra.

Inga problem med uptime och stabilitet. Inga problem med min musik, zip-filer, videos eller vad jag än behöver ha på hemsidan. Inga problem med supporten, trevligt bemötande både i telefon och via mail.

Men,

det kostar en slant också. IDF har tipsat om Cliche och jag är nyfiken på dem själv. 😄

Lova mig en sak bara, skaffa inte One.com (fd. B-One)! Lurendrejeri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu kör jag Loopia och det fungerar jättebra.

Inga problem med uptime och stabilitet. Inga problem med min musik, zip-filer, videos eller vad jag än behöver ha på hemsidan. Inga problem med supporten, trevligt bemötande både i telefon och via mail.

Men,

det kostar en slant också. IDF har tipsat om Cliche och jag är nyfiken på dem själv. 😄

Lova mig en sak bara, skaffa inte One.com (fd. B-One)! Lurendrejeri.

Jag har använt mig av Cliche i flera år. Funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surftown fungerar mycket bra. Min privata hemsida ligger på den.

Scorpiondata fungerar ofta bra. Jag har dock haft en hel del downtime, men eftersom det är något av en slaskdomän, så har jag inte haft riktig koll på utvecklingen där, så de kan ha bättrat sig...

Infinology har jag min firmasite och mikrofontestsiten hos. Mycket generöst med utrymme för en billig peng (annars hade testsiten varit omöjlig att ha...). Lite segt ibland eftersom det ligger i USA, men mikroskopiskt med downtime. Bästa webhotellet jag har haft hittills! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lova mig en sak bara, skaffa inte One.com (fd. B-One)! Lurendrejeri.

Woord! Har också hört negativa historier om dem.

Intressant tråd. Jag håller precis på att skaffa webbhotell och lägga ut en hemsida.

Varför inte one.com? Min lärare i webbdesign tipsade om detta och jag hade tänkt lägga min sida där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lova mig en sak bara, skaffa inte One.com (fd. B-One)! Lurendrejeri.

Woord! Har också hört negativa historier om dem.

Intressant tråd. Jag håller precis på att skaffa webbhotell och lägga ut en hemsida.

Varför inte one.com? Min lärare i webbdesign tipsade om detta och jag hade tänkt lägga min sida där.

Sök i detta eller vilket annat forum som helst, så kommer du att hitta drivor av varningar för b-one...

Denna tråd är bara en i mängden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=30223

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu kör jag Loopia och det fungerar jättebra.

Inga problem med uptime och stabilitet. Inga problem med min musik, zip-filer, videos eller vad jag än behöver ha på hemsidan. Inga problem med supporten, trevligt bemötande både i telefon och via mail.

Men,

det kostar en slant också. IDF har tipsat om Cliche och jag är nyfiken på dem själv. 😳

Lova mig en sak bara, skaffa inte One.com (fd. B-One)! Lurendrejeri.

Vad är det för fel på One.com? Har haft två konton där, ett av dom i tre år lite drygt. Har aldrig varit några som helst problem. Dom bara öser på mer utrymme med jämna mellanrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu kör jag Loopia och det fungerar jättebra.

Inga problem med uptime och stabilitet. Inga problem med min musik, zip-filer, videos eller vad jag än behöver ha på hemsidan. Inga problem med supporten, trevligt bemötande både i telefon och via mail.

Men,

det kostar en slant också. IDF har tipsat om Cliche och jag är nyfiken på dem själv. 🙂

Lova mig en sak bara, skaffa inte One.com (fd. B-One)! Lurendrejeri.

Vad är det för fel på One.com? Har haft två konton där, ett av dom i tre år lite drygt. Har aldrig varit några som helst problem. Dom bara öser på mer utrymme med jämna mellanrum.

Man kanske måste ha tur för att det skall funka bra med one.com? I så fall har jag tur. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, www.one.com är borträknat..

Har kikat på surftown och cliche. Men avtalen känns rätt luddiga här också. Det finns alltid någon paragraf som gör att webbhotellvärden ska kunna stänga av en kund som de tycker utnyttjar servern för mycket.

Surftown: "Surftown förbehåller sig rätten att avlägsna zip-filer, MP3-filer, jpg-filer och dylikt, om dessa belastar servrarna i orimligt hög grad. "

Cliche: "Det är inte tillåtet att ha filer liggande på hemsidan för download utan förutgående information från Cliche AB om bruk och begränsningar av detta. "

😄

Man får helt enkelt inte ha en sida som är för populär..

Det ska nog inte vara någon fara i mitt fall eftersom jag kommer ha tämligen små sidor med rätt få besökare.

Man får väl helt enkelt vad man betalar för..

Startavgift + domän.se + 1 gig utrymme + ett års abonnemang kostar:

Surftown = 447.50 kr

Cliche = 425 kr

Vilken välja?

Vad är det för skillnad på widows och linux server? Jag använder Mac, vad ska jag ha?

Ursäkta att jag ockuperar tråden med noob frågor.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga..

Jag kommer att ha en huvudsida som är permanent.

Sen kommer jag att ha två mindre sidor, den ena tillfällig (från och med nu snart till i vår) och sen en till liten sida.

Kan jag ha flera sidor på samma serverutrymme och kan jag peka ex. en gratis .tk domän på dessa små sidor samtidigt som jag har en .se domän för huvudsidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Väljer du Scorpiondata eller Infinology, som jag nämnde, så finns det inga andra restriktioner, än att det är du själv som är ansvarig för innehållet - så för att vara helt säker, är det förstås bättre att välja dem, än de som är lite billigare och har en massa restriktioner mot vad du inte får göra... 😄

Jag har för mig att det var Hacke som hade Surftown och hade gigantiskt mycket trafik utan att de gnällde, när han hade gjort sina parodier på "Det gör ont" och på den ökända "Gunilla"... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg din hemsida på www.supraservers.net & lagra musikfiler (upp till 25 mb) på www.saveitfree.com. Funkar skitbra för mig iaf, helt gratis.

Anledningen till att du ska lägga din hemsida på supraservers är att save it free lägger reklam på html samt php filer. =).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du ska utan tvekan testa Manufrog

Konstigt namn kanske, men otroligt billiga, väldigt bra, trevlig och hjälpsam support (Jag är inget ess på servrar o de har varit väldigt hjälpsamma), inget problem med "tunga" filer (såsom egna mp3:or) eftersom det för varje abonnemang anges en tydlig gräns för hur mkt trafik du får/månad (billigt o köpa till mer om du skulle bli riktigt poppis ;-)

Svensk firma, så inga problem med danska konsumentregler, servrarna står i USA o har hög uppetid (Lätt att läsa av på sidan) och ärlig redovisning av driftsproblem....

Använder dom till flera sidor och är otroligt nöjd!

Kolla oxå vad du får med hos dom!

Bl.a. obegränsade subdomäner och databaser......

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga..

Jag kommer att ha en huvudsida som är permanent.

Sen kommer jag att ha två mindre sidor, den ena tillfällig (från och med nu snart till i vår) och sen en till liten sida.

Kan jag ha flera sidor på samma serverutrymme och kan jag peka ex. en gratis .tk domän på dessa små sidor samtidigt som jag har en .se domän för huvudsidan?

Japp! Se Manus FAQ.

Beror lite på om du menar undersidor (typ minsida.se/musik.htm), underdomäner (musik.minsida.se) eller domäner som delar plats? (minsida.se, andrasidan.se)

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga..

Jag kommer att ha en huvudsida som är permanent.

Sen kommer jag att ha två mindre sidor, den ena tillfällig (från och med nu snart till i vår) och sen en till liten sida.

Kan jag ha flera sidor på samma serverutrymme och kan jag peka ex. en gratis .tk domän på dessa små sidor samtidigt som jag har en .se domän för huvudsidan?

Japp! Se Manus FAQ.

Beror lite på om du menar undersidor (typ minsida.se/musik.htm), underdomäner (musik.minsida.se) eller domäner som delar plats? (minsida.se, andrasidan.se)

Verkar ju rätt bra.

Med att ha flera sidor på samma server menar jag typ: www.linus.com och www.linusmusik.tk.

Jag förstår att man givetvis får ha vanliga undersidor, finns ju inte så många internetsidor som bara består av en startsida utan länkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)
Lova mig en sak bara, skaffa inte One.com (fd. B-One)! Lurendrejeri.

Woord! Har också hört negativa historier om dem.

Blev kund där i januari, inte haft nåt problem under året som gått. Funkar klockrent, aldrig varit nere eller stött på nåt annat strul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lova mig en sak bara, skaffa inte One.com (fd. B-One)! Lurendrejeri.

Woord! Har också hört negativa historier om dem.

Blev kund där i januari, inte haft nåt problem under året som gått. Funkar klockrent, aldrig varit nere eller stött på nåt annat strul.

Det är många som hyr av dem och aldrig har några problem. Det finns dock många som haft väldiga problem med dem, speciellt de som har populära sajter 😉

Lite som att spela på lotto

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft b-one.net (numer one.com) i några år, periodvis har jag haft uppåt några gig nedladdade mp3filer, lika mycket bildnedladdningar och rätt så många besökare (inte tusental, men rätt många), och jag har aldrig fått ngn varning om prishöjning eller nedstängning. Det skall nog då handla om väldigt stora mängder det handlar om misstänker jag? Men jag har också lite lust att testa ngt nytt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Cliche: "Det är inte tillåtet att ha filer liggande på hemsidan för download utan förutgående information från Cliche AB om bruk och begränsningar av detta. "

Har just haft Cliche i telefonluren.

Jag förklarade vilka behov jag har av min webbserver (enstaka nedladdning av dokument, musik-mp3:or, reklam-mp3:or, bilder och PDF:er) varpå supporten svarade att PDF:er och text är okej men inte musik- eller filmfiler. Det spelade ingen roll om det var så 5 MB eller 50 MB. Det var nedladdning och det var inte tillåtet. Streaming var det heller inte fråga om.

Slutligen svarade hon att mitt konto förmodligen inte skulle vara problemfritt ifall jag registrerade mig där.

Vi var överens om att Cliche inte var lämplig plats för musikhemsidor.

Så...... Ska vi hitta några fler webbhotell? 😛

Loopia är trots allt lite dyrt, men det knepiga är att jag inte hittat ett enda alternativ. 😎

De dyrare Loopia och Aleborg verkar vara de enda nordiska webbhotell där avtalen håller för en musiksajt. De tillåter att man har vad man vill på sin server, sålänge filerna i sig är lagliga. Och vad gäller min trafikgräns på 5GB trafik/månad hos Loopia, har jag aldrig haft några problem.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...