Jump to content
Annons

Min Studiomöbel - Nu med fungerande bilder


Audiorent

Recommended Posts

Eftersom jag är lyckligt utrustad med en fullutrustad snickeriverkstad, som skulle fått Martin Timell att dregla av avund, så skulle det aldrig funnits en chans att jag köpt nåt färdigproducerat. Kan själv..... Dessutom tycker jag att det som finns oftast är mycket opraktiskt. Mest irriterar jag mig på att det ofta är tänkt att man skall ha sina skärmar högt upp på en hylla. Inte bra för nacken !! Dessutom skymmer det då utsikten in i studiorummet.

Tillverkade därför en egendesignad modell i massiv bänkskiva i bokträ (stavlimmad). Finns ofta hyfsat billigt på byggvaruhusen. Till ben blev det de smått klassiska Curry från Ikea. Min oro att det skulle bli svajigt besannades som tur var inte. Antagligen styvar racken under bordet till vänster upp en del. Avskyr att lacka mina alster så det blir oftast olja men till denna har jag dock använt nåt som heter vaxbets. Både träkänsla samtidigt som det blir ett skyddat och lättstädat yttre.

2329751406_5dd5f0ec37_o.jpg

Om man tar bort Midikeyboardet så kan man skjuta in stativet det står på. Från början hade jag en 61-tangenters synt som helt kunde skjutas in under bänken. Med denna större klaviatur (88) så fick jag ändra på det men det funka bra ändå.

2329751400_dd11dddec4_o.jpg

Hade ett stort studiobord (Soundtracs CP6800) innan (se bild nedan) men har "slängt" ut det nu..... om jag saknar det ??...inte ett dugg. Nackdelen med mixerbord och datorinspelning är just arbetsmiljön. Har ännu inte sett en bra kombination där man kan jobba med mixerbordet och framför datorn och kunna titta genom studiorutan samtidigt.

kontrollrum.jpg

over and out....

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jag tackar för berömmet.... men jag vill också att tråden kan inspirera andra hemmabyggare och släppa loss en diskussion om hur den "fulländade" möbeln ser ut....

Jag har byggt ett antal olika varianter på den tiden jag hade mixerbord men jag blev aldrig riktigt nöjd förrän nu.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Vad kostade det dig att bygga detta vackra bord? Jag skulle själv vilja bygga ett eget studiobord efter egna behov (efter vad jag behöver osv).

Svårighetsgrad; mellan 1 till 10? 😉 Visst, sen beror det ju självklart på hur stort man ska bygga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad kostade det dig att bygga detta vackra bord? Jag skulle själv vilja bygga ett eget studiobord efter egna behov (efter vad jag behöver osv).

Svårighetsgrad; mellan 1 till 10? 😐 Visst, sen beror det ju självklart på hur stort man ska bygga. 🙂

Bänkskivan kostar ca 800:- för 3000x600x28 mm

Vet inte exakt hur mycket jag använt. Jag hade lite gamla bitar som fanns och sen har jag kompletterat. Det är bara att räkna på hur stort du vill ha.

Benen kostade 99:- för 4st

Har använt mig av 7st plus fyra gamla jag hade som jag kapade av och som sitter under racken.

Jag kör med synliga skruvar men använder mig av en snyggare mässingsfärgad Torxskruv.

Det är ju inga konstigheter att skruva ihop det. Grejen är väl verktyg. Det är ju betydligt enklare att få det snyggt när man har en bandsåg och rikthyvel. Att såga ut bitar med sticksåg hade jag inte rekomenderat.

Det jag är mest nöjd med mitt bord är den nedsänkta hyllan där skärmarna står på. Mindre risk för värk i nacken samt att man lätt kan titta över ifall man har en studioruta.

Allt kablage ligger i ett fack som löper under bordet. På bilden hänger det lite kablar men det är tillfälligt nu när jag håller på att koppla om lite. Har en Preamp på service så det är lite tomt i racken.

Visst kan man bygga i billigare material men då skall det målas och det blir aldrig lika snyggt.

Lycka till o hojta om det är nåt mer du undrar

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt! 🙂 Smart lösning för MIDI-keyboardet ...

Jag håller också på och bygger en studiomöbel som bl a kommer att inrymma det mixerbord vars elektronik jag jobbat med att konstruera och bygga under de tre senaste åren! 😎 Ramen till bordet byggs i massivt trä men bygget går tyvärr långsamt p.g.a av att jag mestadels pyssslar med elektroniken som är tänkt att sitta i bordet. För någon månad sen så fick jag dock klart stommen till möbeln men när vi skulle flytta in den i studion så upptäckte vi tyvärr att den var några mm för stor så den gick helt enkelt inte in genom dörren 🙁 Vi fick helt enkelt såga isär stommen och bygga om delar av bordet. Sen två veckor tillbaks står möblen i min lilla studio och jag har precis påböjat jobbet med att dra allt kablage i bordet. Förmodligen kommer det ta några månader ... kanske år innan jag är klar med allt 🙂 Bilder utlovas dock så fort jag är klar med det! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Riktigt snyggt! 🙂 Smart lösning för MIDI-keyboardet ...

Jag håller också på och bygger en studiomöbel som bl a kommer att inrymma det mixerbord vars elektronik jag jobbat med att konstruera och bygga under de tre senaste åren! 🙂 Ramen till bordet byggs i massivt trä men bygget går tyvärr långsamt p.g.a av att jag mestadels pyssslar med elektroniken som är tänkt att sitta i bordet. För någon månad sen så fick jag dock klart stommen till möbeln men när vi skulle flytta in den i studion så upptäckte vi tyvärr att den var några mm för stor så den gick helt enkelt inte in genom dörren 🙁 Vi fick helt enkelt såga isär stommen och bygga om delar av bordet. Sen två veckor tillbaks står möblen i min lilla studio och jag har precis påböjat jobbet med att dra allt kablage i bordet. Förmodligen kommer det ta några månader ... kanske år innan jag är klar med allt 🙂 Bilder utlovas dock så fort jag är klar med det! 😉

Skall bli spännande att se och jag har varit i liknade situation ett antal ggr. (typ hålet upp till sovloftet är mindre än sängen) 😆

Jag och en kollega satt och spanade på att tillverka ett bord en gång över ett par glas starkt. Efter att ha plockat fram miniräknaren och börjat kalkylera lite på kostnader gav vi upp rätt snabbt. Du är riktigt modig !!!!!!!!

Jag är själv en expert på att sätta igång projekt men mindre bra på att slutföra de gamla. Därför har jag en ny regel som säger att kan jag inte göra klart det på en dag så är det för långt projekt och får inte påbörjas förrän jag kryssat av några av de gamla.

Vi har ju pratats vid innan ang. micpreamps. Var inne på din sida och kolla och skickar ett mail med lite frågor ang en ev. beställning.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ritning att skicka? 🙂

Jag planerar att själv bygga en möbel nästa månad, med monitorhyllor osv.

Ritningen sitter i huvudet och det är lite svårt att skicka då jag behöver det själv just nu.

Fundera igenom hur du vill ha det o maila om du har funderingar så kan jag ge dig lite tips om hur jag löst det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Blev ju skitsnyggt!

Får man fråga vad det är för skärmar du använder?

2st Samsung Syncmaster 226 BW 22" wide som jag är mycket nöjd med.

Köpte först några billigare LG-skärmar men de lämnade jag raskt tillbaka igen.

Kör ProTools och har arr-fönstret på den vänstra och mixerbordet på den högra.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Riktigt snyggt bygge, helt rätt tänkt med att ha skärmarna i lägre nivå så man får titta lite snett nedåt. Fattar inte varför många studiomöbler har en hylla mitt i bordet som skärmarna ska stå på. Helt galet om man ser till ergonomin.

Min fråga är, trots att jag ser att tråden inte varit så aktiv på sistone: Hur fixade du till den nedsänkta hyllan för skärmarna? Har du någon/några bilder som visar hur det ser ut?

Jag är sugen att bygga min egen möbel, och jag vet hur jag vill ha den, men har inte löst allt det praktiska. En av sakerna är just den nedsänkta delen. Komplicerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Riktigt snyggt bygge, helt rätt tänkt med att ha skärmarna i lägre nivå så man får titta lite snett nedåt. Fattar inte varför många studiomöbler har en hylla mitt i bordet som skärmarna ska stå på. Helt galet om man ser till ergonomin.

Min fråga är, trots att jag ser att tråden inte varit så aktiv på sistone: Hur fixade du till den nedsänkta hyllan för skärmarna? Har du någon/några bilder som visar hur det ser ut?

Jag är sugen att bygga min egen möbel, och jag vet hur jag vill ha den, men har inte löst allt det praktiska. En av sakerna är just den nedsänkta delen. Komplicerat?

Inte det minsta komplicerat. En skiva är skruvad under bänkskivan så att hälften går in under bänken och resten sticker ut. Ett par distans bitar ger rätt höjd på skärmarna vilket är olika på vilken modell man har. Mina första DELL-skärmar var justerbara i höjd men de jag har nu (Samsung) var fast höjd på så därför fick jag ändra höjden på distansbiten. Jag är supernöjd men denna arbetsmiljön. Bra för ergonomin och nacken och sen kan jag bara höja blicken något och se genom fönstret in i studiolokalen.

Håller med om att det är idiotiska lösningar på de flesta studiobord som finns på marknaden. Nästan så att man funderar på att själv sätta igång en produktion. Lycka till.....

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt bygge, helt rätt tänkt med att ha skärmarna i lägre nivå så man får titta lite snett nedåt. Fattar inte varför många studiomöbler har en hylla mitt i bordet som skärmarna ska stå på. Helt galet om man ser till ergonomin.

Min fråga är, trots att jag ser att tråden inte varit så aktiv på sistone: Hur fixade du till den nedsänkta hyllan för skärmarna? Har du någon/några bilder som visar hur det ser ut?

Jag är sugen att bygga min egen möbel, och jag vet hur jag vill ha den, men har inte löst allt det praktiska. En av sakerna är just den nedsänkta delen. Komplicerat?

Inte det minsta komplicerat. En skiva är skruvad under bänkskivan så att hälften går in under bänken och resten sticker ut. Ett par distans bitar ger rätt höjd på skärmarna vilket är olika på vilken modell man har. Mina första DELL-skärmar var justerbara i höjd men de jag har nu (Samsung) var fast höjd på så därför fick jag ändra höjden på distansbiten. Jag är supernöjd men denna arbetsmiljön. Bra för ergonomin och nacken och sen kan jag bara höja blicken något och se genom fönstret in i studiolokalen.

Håller med om att det är idiotiska lösningar på de flesta studiobord som finns på marknaden. Nästan så att man funderar på att själv sätta igång en produktion. Lycka till.....

Tack för tipset. Va fan vi kör igång en produktion då? Jag har grymt bra designideér ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt bygge, helt rätt tänkt med att ha skärmarna i lägre nivå så man får titta lite snett nedåt. Fattar inte varför många studiomöbler har en hylla mitt i bordet som skärmarna ska stå på. Helt galet om man ser till ergonomin.

Min fråga är, trots att jag ser att tråden inte varit så aktiv på sistone: Hur fixade du till den nedsänkta hyllan för skärmarna? Har du någon/några bilder som visar hur det ser ut?

Jag är sugen att bygga min egen möbel, och jag vet hur jag vill ha den, men har inte löst allt det praktiska. En av sakerna är just den nedsänkta delen. Komplicerat?

Inte det minsta komplicerat. En skiva är skruvad under bänkskivan så att hälften går in under bänken och resten sticker ut. Ett par distans bitar ger rätt höjd på skärmarna vilket är olika på vilken modell man har. Mina första DELL-skärmar var justerbara i höjd men de jag har nu (Samsung) var fast höjd på så därför fick jag ändra höjden på distansbiten. Jag är supernöjd men denna arbetsmiljön. Bra för ergonomin och nacken och sen kan jag bara höja blicken något och se genom fönstret in i studiolokalen.

Håller med om att det är idiotiska lösningar på de flesta studiobord som finns på marknaden. Nästan så att man funderar på att själv sätta igång en produktion. Lycka till.....

Tack för tipset. Va fan vi kör igång en produktion då? Jag har grymt bra designideér 😉

....och jag har en stor snickeriverkstad med alla tänkbara maskiner (riktiga pjäser, inget hobbykrafs alltså)........ då skall vi bara hitta kunder också. Brukar tyvärr vara svårast 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Håller på att planera för studiomöbel och gled in på den här tråden. Var köper du så fina bordsskivor för så lite pengar?

Mvh Erik.

Jag köpte mina på Cheapy men det finns säkert liknande på andra byggvaruhus. 800:- för 3000x60 för t.ex. bok men det finns även andra träslag. Ek kostar däremot 50% mer. Vissa skivor är 28mm tjocka andra är ca 23mm. Du kan behöva lägga en förstärkning under ifall du har en lång skiva så att den inte bågnar. Kolla noga i genom kvaliteten för det kan skilja en hel del mellan skivorna. ibland finns du fula lagningar som inte är så roligt att ha på synliga ställen.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Allright! Verkar inte finnas kvar på cheapy, hittar inget i onlinesortimentet. Dessutom behöver jag 90cm djup, har en ergotron triple arm som tyvärr går ganska långt in på skrivbordet, kommer 20cm framför ögonen med 60cm djup. Tack för tipset iallafall! Ska ringa till min lokala butik och kolla om de beställer hem.

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Allright! Verkar inte finnas kvar på cheapy, hittar inget i onlinesortimentet. Dessutom behöver jag 90cm djup, har en ergotron triple arm som tyvärr går ganska långt in på skrivbordet, kommer 20cm framför ögonen med 60cm djup. Tack för tipset iallafall! Ska ringa till min lokala butik och kolla om de beställer hem.

Erik

Kunde inte heller hitta dem där nu men jag vet att det finns i min butik.

Rusta har en ekskiva 1800x900 för 899:- Kolla noga så du får en utan nån ful lagning dock.

I annat fall är det inget problem att limma ihop så du får en bredare skiva. Dock behöver du långa limknektar men det är väl något som de flesta brukar ha hemma! 😛

De skivor som den "lokale" byggfirman har brukar kosta hutlöst mkt mer. Dessa bruka dock hålla en högre kvalitet dock.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt, blir nog 2 sådana. Dock har jag stött på ett problem som kan bli väldigt svårt att komma till freds med, kanske har du någon tanke.

Jag kommer att köra 3 skärmar. Klarar inte av att ha main screen lite åt höger eller lite åt vänster, det måste vara symmetriskt: arrange i mitten, mixer till vänster och pluggar till höger tex. Jag har tänkt tilta dem ungefär som du har dina skärmar på bilden. Problemet blir lyssningen. Hur än jag vrider och vänder på det så hamnar högtalarna bakom skärmarna om de ska vara i rätt höjd. Du lyckas ju precis med 2 skärmar och högtalarna på varsin sida, men det måste väl kunna gå att köra 3 skärmar med ordentlig lyssning? Hur gör folk? Tror du att man kan tilta skärmarna ännu mer utan att det påverkar ergonomin negativt?, typ sänka ner dem i bordet helt?!

Jag kommer att köra på en skärm tills jag löser detta, antingen en eller tre.

/Erik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt, blir nog 2 sådana. Dock har jag stött på ett problem som kan bli väldigt svårt att komma till freds med, kanske har du någon tanke.

Jag kommer att köra 3 skärmar. Klarar inte av att ha main screen lite åt höger eller lite åt vänster, det måste vara symmetriskt: arrange i mitten, mixer till vänster och pluggar till höger tex. Jag har tänkt tilta dem ungefär som du har dina skärmar på bilden. Problemet blir lyssningen. Hur än jag vrider och vänder på det så hamnar högtalarna bakom skärmarna om de ska vara i rätt höjd. Du lyckas ju precis med 2 skärmar och högtalarna på varsin sida, men det måste väl kunna gå att köra 3 skärmar med ordentlig lyssning? Hur gör folk? Tror du att man kan tilta skärmarna ännu mer utan att det påverkar ergonomin negativt?, typ sänka ner dem i bordet helt?!

Jag kommer att köra på en skärm tills jag löser detta, antingen en eller tre.

/Erik.

Det enda lösningen jag ser är om du kan tilta skärmarna riktigt mkt typ i 45 grader. På så sätt kan nog högtalarna komma ovanför skärmarna. Vet inte hur det känns att jobba i den vinkeln dock plus att de flest skärmar inte går att tilta så mkt så man behöver i så fall lösa det med att de ligger i en specialvagga av något slag.

Själv kan jag dock konstatera att det är inga som helst problem med att köra på två skärmar för symmetrin och ergonomin. (och då är ändå jag en symmetrifacist). Jag har arrange till vänster och mixer till höger. Ofta sitter vi två vid bordet och då hamnar jag alltid till vänster framför arrange-skärmen. Vet inte vilket program du jobbar i men jag känner inget behov av att ha en extra skärm till pluggarna. Att gå tillbaka till att bara använda en skärm hade känts som om att försöka spela trummor med en hand (vilket iof det finns vissa som klarar)

Har kört med denna setup:en i snart två år och den funkar verkligen superbra. Jag har ju testat ett antal olika sätt så jag har lite att jämföra med.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar också att tilta 45 grader är det sättet, hade varit intressant att höra om det finns andra infallsvinklar till detta problem över huvudtaget. Fick en crazy idé om att separera skärmarna och låta högtalarna kika fram mellan mittenskärmen och ytterskärmarna, men det hade nog sett förgräsligt ut.

Jag kör logic och känner mig säker på tre-skärmssetupen. Jag programmerar väldigt mycket midi och det hade varit så skönt att kunna ha pianorullar på en hel skärm istället för att ständigt tränga in dem i arrangefönstret, får magsår bara jag tänker på alla gånger jag får dra, zooma och justera storlekar på fönsterna. Har redan några workflows i huvudet som jag längtar efter att få testa! Skulle du tacka nej till tre skärmar om detta problem inte fanns med i ekvationen?

Vad trevligt med en symmetrifacist:) Ja, sitter ni två vid datorn så lugnar min mage ner sig något. Är man själv så vill man ju sitta i mitten, om inte för symmetrin så för lyssningens skull och att antingen titta lite till höger eller lite till vänster, det finns inte på min facistkarta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Verkligen tjusig möbel, Audiorent!

Var själv i snickeritagen för något år sedan och ville bygga mitt eget studiobord men med tanke på hur otroligt ohändig jag är så hade det nog slutat med en rullator med utombordare 😳😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...