Jump to content
Annons

Allt innehåll

Visar allt innehåll postat i under de senaste 7 dagarna.

Detta flöde uppdateras automatiskt

  1. Senaste timmen
  2. Så himla fint skrivet! Älskar hur du lyfter fram vardagsmusiker som Andersson-tvillingarna – det påminner om att det inte alltid handlar om teknik eller perfektion, utan om känslan och glädjen i musiken. Och "DAW" som dragspel – genialt! 😄
  3. Tusen tack för de fina orden Pär. Ja det där med att komma in i rätt känsla är nog avgörande för slutresultatet tänker jag även. Uppskattar verkligen din feedback🙏
  4. Idag
  5. WiNAMp 2000

    Casio Rave Stabs

    Finns det andra casios med liknande rave-iga ljud? Tips motages 🙂
  6. Med Connect 4/12 kombinerar Berlinbaserade Bitwig ljudkorts- och kontrollfunktioner med smidig hantering av både CV och MIDI. Vi tittar närmare på denna robusta enhet som lämpar sig för både studio och scen.
  7. Igår
  8. Som @Neosus säger, kan du använda den inbyggda pitch-korrigeringen i Cubase: variAudio (som för övrigt är kanon). Du korrigerar då respektive spår för sig (tror inte man kan korrigera flera spår samtidigt). Förutom att korrigera sång, kan man korrigera t ex gitarr(solo), bas osv. Du kan ställa in den tonart du vill köra med scale assistance, och sedan flytta segmenten (”snap to grid” typ) till rätt ton i den tonarten. Se t ex följande video:
  9. En gratis Fabfilter lock a like ZL Equalizer https://zl-audio.github.io/plugins/
  10. Senaste veckan
  11. Blackstar Dept. 10 AMPED med tre olika modeller är ett annat alternativ. Dessa har även ett inbyggt slutsteg på 100w.
  12. Gillar att inte allt är så tillrättalag. Bra känsla och ton i sången. Håller med Jonatan att helheten dras ner av den ostämda gitarren tyvärr.
  13. Älskar sången som känns 80-tal på något sätt. Jättebra sång! Gillar inte riktigt stråkarnas sound. Jag hade nog dragit ner dem en smula i nivå och kollat på reverbet där. Kanske lägga på någon fet synth som ligger och pyr i bakgrunden. Kanske lite mer delay på sången? Bra jobbat👌
  14. Äh, glöm frågan om årtal. Helt irrelevant i sammanhanget o har ingen somhelst betydelse för mixarbetet😁
  15. simka

    Mastring

    Själv brukar jag hålla det ganska rent på masterbussen – lätt kompression (max 1–2 dB gain reduction), lite EQ om något verkligen sticker ut, och kanske en limiter för att få lite nivå. Viktigast är att lämna tillräckligt med headroom, runt -6 dB. Masteringsteknikern kommer göra resten
  16. EDM & popmix: Delay används ofta både när vi vill bredda och smeta ut gitarrer – men ibland räcker inte de vanliga digitala riktigt till när vi vill ha extra karaktär. Här visar Andreas hur vi skruvar till ett delay med det lilla extra.
  17. -> Henrik. Ber om ursäkt om det uppfattades som spydigt. Det var inte alls avsikten, utan en ren undran. Och frågan kvarstår. Men det kanske bara var en olycklig formulering? En högtalare levererar en summasignal, inte en "utrullad" radda enskilda frekvenser. Precis som en buss som passerar på gatan. Närliggande frekvenser levereras inte var för sig. Sen vill jag tillägga att (precis som det faktiskt står i Logics tidiga pappersmanualer, kors i taket) att en mix som låter bra i ett optimalt monitorsystem har störst flyttbarhet. Dvs har chans att låta så lite dåligt som möjligt i så många olika avlyssningssituationer som möjligt. Och det är inget "tyckande" - det ÄR så. Visst kan man anpassa sin mix till just Görans anläggning och rum. Men då är det i stort sett BARA hos Göran som den låter bra. Ju bättre saker låter i en riktigt usel högtalare, desto sämre flyttbarhet. Gör jag saker som jag VET enbart kommer avlyssnas i kassa lurar - t.ex. en ljudguide till muséer, oftast då med känd utrustning - så kompenserar jag för det. Men det är en sällsynt situation. Det kan också ofta vara vettigt att fylla på med övertoner för att lågbas ska "hjärnsimuleras" även i små dator- och blåtandshögtalare. Visst - men det gör ju inte att det låter sämre i det optimala systemet. Och det är ändå där som du vet (hör) VAD du fyller på med. Jag har varit med så länge att jag minns när man sprang omkring och kollade mixar i bilen, mammas kassettstereo, kundhögtalaren på Nisses mek o vulk, Auratone etc mm. För att liksom få en medeluppfattning om flyttbarheten. Och jag trodde därmed också att det var så man bör/måste göra. Sen från mitten på 90-talet så har jag istället en optimerad, kontrollerad, inmätt och justerad lyssning (sen nyss i ännu högre grad). Det var som en befrielse. Från då så slapp jag rännandet och diverselyssnandet. Först till min egen förvåning. Sen... som du nämner, om det handlar om "audiofilproduktioner" så är det oftast ingen skillnad. Men det KAN vara det. Fast då vet jag det också - eftersom jag HÖR att det här kommer INTE funka i McDonalds taksystem. Då handlar det oftast om hög energi i lågbasregistret, som kommer få många enklare element att slå i botten. Då får man avgöra om "målgruppen" är viktigast eller hur man nu väljer. Och det är enklare att avgöra om man hör det än om man inte hör det. Sen vänder jag mig emot uttrycket "audiofilproduktioner". Där avses oftast ljudtekniskt bra (eller hyfsade) inspelningar med död eller i bästa fall astråkig musik, a la Sheffield Lab etc. "Audiofiler" är en säregen grupp som mest gillar nya manicker, fräscha lysdioder och kabeltrams - ytterst sällan med musiken i fokus. Det räcker med väl inspelad och mixad musik, för ALLA som är primärt musikintresserade. Helt enkelt. Ingen av de inspelningar jag vet om som verkligen har MYCKET bra ljudkvalitet kallas för "audiofilproduktioner". (som tur är) Eller... ALL musik borde vara "audiofilproduktioner" 😉 Fast inget av det här har egentligen med "maskering" att göra. Begreppet maskering handlar förvisso om nivåberoende uppfattning av samma eller närliggande frekvenser. Men en högtalare som är SÅ olinjär att det uppstår maskering pga av högtalarens nivååtergivning i just NÄRLIGGANDE frekvenser är hart när omöjlig att konstruera. Att det kan låta helt olika i olika högtalare har med skevheter över hela frekvensområdet att göra, och bör inte benämnas maskering. Egentliga maskeringseffekter är det som våra snålkodningsalgoritmer ägnar sig åt att detektera och därmed reducera informationsmängd, med olika lyckat resultat. Och, jo - jag tog nyss ner Gran Cassa -2dB i en mix, så att elementen slår i botten på liiite färre anläggningar 🙂
  18. Tack för tips! Finns ju ett gäng mjukvaruvarianter med Prophet som förlaga och de låter bannemig riktigt fint allihop, tycker jag. Visst, de låter lite olika sinsemellan men det gör å andra sidan olika exemplar av gamla syntar också.
  19. Soundtoys har lyckats med konststycket att ge ut åtminstone två pluggar som närmast har blivit branschstandard. Jag tänker dels på distorsionspluggen Decapitator, men också på ämnet för dagen – ekopluggen EchoBoy. Varför är den så bra? Vi ser efter!
  20. Kan sträcka mig så långt att säga att det finns en viss charm i materialet, men jag vet inte om jag tycker du ska göra något med spåren. Spara i byrålådan och ta fram när du känner dig nostalgisk. Eller spela in nya versioner av låtarna, om det är vad du vill göra.
  21. Jag har också testat liknande setup med Jitsi och OBS på Linux, och kan bekräfta att det fungerar riktigt bra. Att använda den fristående versionen av Jitsi gav mig klart bättre prestanda jämfört med webbläsaren. Håller helt med om att det är ett smidigt sätt att köra livestreams med låg latency, även på äldre datorer
  22. Tidigare
  23. Cherry Audios senaste tillskott i sitt utbud av virtuella instrument och effekter är en återskapelse av den sällsynta analoga monosynten Crumar Spirit från 1983.
  24. Inte ny, en 2025 "uppdatering" av min gamla. Det var mycket behövligt tyckte jag. Mycket vatten har runnit under broarna sen dess, min andra release var det. Gamla https://distrokid.com/hyperfollow/discipuli/forever-or-my-guitar-song Nya mixen bifogad (Inte mastrad bara satt en limiter för volymen) Forever_Mix_2025_V1.mp3
  25. Det är din låt :) så kör vidare bara. Jag tycker personligen inte den känns tom. Tvärtom som instrumental låt, är den kanonbra.
  26. För seriöst video arbete har jag sett rekommenderat minst 2GB RAM per GPU core, d.v.s för en M4 burk med 10 GPU kärnor bör man ta 24GB RAM modellen.
  27. Samtidigt som både Drakes musik och “Toronto-soundet” är världskända hamnar mannen bakom sällan i rampljuset. Möt den kanadensiske producenten och mixningsteknikern Noah ”40” Shebib.
  1. Visa mer aktivitet
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.