Jump to content
Annons

Lurar till bärbara musikspelare


Halkbi

Recommended Posts

Hej!

Bor en bit ute på vischan och har således mycket tid till att lyssna på musik när jag sitter på bussen samt går mellan hemmet och busshållplatsen (en promenad på ca 2,5km.) Nu har jag börjat tröttna på mina Koss-in ears som jag har som sällskap till min iPod i en herrans massa år och ser mig därför om efter vettig hörlurslyssning när jag inte är i studion. På senare tid har jag allt mer blivit varse om att de kassa kosslurarna gör att mina referenser inte stämmer överens med verkligheten, trots att jag har bra lyssning i studion. Att kosslurarna knappt går över 12kHz och bumlar kopiöst runt 100-250Hz är nog en starkt bidragande faktor till att jag allt för ofta får typisk demo-lågmidd och fattig diskant när jag mixar (även om det såklart är bra att referenslyssna igenom dem när mixen börjar bli färdig.)

Vad använder ni när ni lyssnar på resande fot? I och med att jag som sagt åker mycket buss så gillar jag möjligheten att med hjälp av isolerade in ears kunna höra låga frekvenser trots att jag befinner mig i en bullrig miljö. De gånger jag använt mina DT-250 (80ohm) så har de isolerat för dåligt och varit på tok för svårdrivna för min iPod. Alla tips välkomnas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mina nya öppna HD600 låter askalas bra i I-phonen. Kanske i dyraste laget att släpa med på bussar o sånt. Men att i stället ta de Koss Porta Pro jag oxå har är inte lika kul, de låter skapligt, men inte på ånga vägar som HD600. Lyssnar man på diverse ny musik med bra ljud i dem när man åker bil eller så så blir det ju att man vänjer öronen o skallen med hur bra inspelningar låter i bra lurar. Då blir det kanske lättare att hitta lika bra ljud i sina egna projekt. Man blir kanske omedvetet en lite bättre mixare av bara farten.

Bland billigare lurar är no Koss Porta Pro bland de bästa ändå. Jag tycker det är skitjobbigt med alla sorts proppar i öronen när man är ute bland folk eller i trafiken.

Proppar som låter riktigt bra är Jays, jag har en modell som kostade 500 kr ungf, hittar dem inte nu, så jag kan inte säga volken modell det är...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...