Jump to content
Annons

Pads till Yamaha hs80m, nödvändigt?


al123

Recommended Posts

Annons

dessa pads?

nej inte nödvändigt

i jämförelse med en hel del annat är det här petitesser som möjligen ger den sista finjusteringen i ljudåtergivningen

Okej, så man behöver alltså inte köpa dessa då? Hur viktigt är de egentligen? hör man någon skillnad överhuvudtaget med eller utan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med liggunderlag under mina monitorer, de står på en hylla på väggen. Tar jag bort det hör jag ingen skilnad.

Padsen kanske kan hindra lite ljud från att sprida sig till grannarna om man bor i hyreshus?

Okej, men hur dämpar det ljudet egentligen när man ställer monitorerna på ett stativ? förstår om de står direkt på ett bord men inte på ett stativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men hur dämpar det ljudet egentligen när man ställer monitorerna på ett stativ? förstår om de står direkt på ett bord men inte på ett stativ?

Det dämpar inte ljudet, alltså padsen, men de är tänkt att de ska reducera de vibrationer som eventuellt kan uppstå, dock så är det enligt gammal skola så att en högtalarlåda/monitorlåda inte ska vibrera alls om den är välbyggd, och därav försvinner hela idén med pads och andra lösningar. SPARA på dina pengar och köp något vettigt istället 🙂

Vill du ändå ha något som dämpar vibrationer så föreslår jag att du köper trädgårdsplattor i betong och lägger under dina monitorer (med lite filt på betongplattan). Dock kommer du inte att höra någon skillnad alls ändå, oavsett materialval.

Jag minns att det användes flitigt ett enkelt test för länge sedan för att ta reda på hur bra lådor man hade. Det gick ut på att man på högkant ställde ett mynt, femtioöring eller krona med något avrundade kantsidor, på högtalarlådan och drog på så in i hell med dunka dunka bas-låt. Myntet trillade inte om det inte uppstod vibrationer i högtalarlådan... Fantastiskt vad tiden går framåt, så högtalar- eller monitorlådor som är välbyggda lär knappast, efter 35 - 40 år, ha blivit sämre....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...