Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

TÀnkte köpa en ny midiklaviatur dÄ 49 Àr pÄ tok för litet. Orkar fan inte hoppa fram och tillbaka hela tiden. NÄgon som har nÄgot schysst förslag?

Har vÀl ingen speciell budget.. men har vÀl ingen större lust att slÀnga ivÀg mer Àn 6.600kr

Har kollat lite pÄ MPK88, men har hört att deras "kÀnsla i tangenterna" inte ska vara dem bÀsta. SÄ vad sÀger ni? Vilken Àr den bÀsta 88-tangenters MIDIklaviaturen dÀr ute, enligt er?

Annons
Postat

TÀnkte köpa en ny midiklaviatur dÄ 49 Àr pÄ tok för litet. Orkar fan inte hoppa fram och tillbaka hela tiden. NÄgon som har nÄgot schysst förslag?

Har vÀl ingen speciell budget.. men har vÀl ingen större lust att slÀnga ivÀg mer Àn 6.600kr

Har kollat lite pÄ MPK88, men har hört att deras "kÀnsla i tangenterna" inte ska vara dem bÀsta. SÄ vad sÀger ni? Vilken Àr den bÀsta 88-tangenters MIDIklaviaturen dÀr ute, enligt er?

Antar att det bara Àr strÄkar och piano du behöver mer Àn 49 tangenter till, dÄ skulle jag köpa ett elpiano med tunga tangenter. DÄ kommer du undan billigare med.

Med tanke pĂ„ att trummor/synt kan du ju spela pĂ„ din 49-tangentare 🙂

Postat

Antar att det bara Àr strÄkar och piano du behöver mer Àn 49 tangenter till, dÄ skulle jag köpa ett elpiano med tunga tangenter. DÄ kommer du undan billigare med.

Med tanke pĂ„ att trummor/synt kan du ju spela pĂ„ din 49-tangentare 🙂

Men finns det elpiano som har midi ut? för jag ska anvÀnda dem till mer Àn strÄkar och piano. ja, jag ska ha kvar min 49 till trummor för dem har inget motstÄnd alls i tangenterna, slagkÀnsliga ja.. men inget motstÄnd vilket Àr perfekt nÀr jag kör mina trummor.

För jag har hört att pianoljuden Àr ganska vÀrdelösa i digitalpiano om du inte spenderar en större slant. Dessutom vill jag kunna ha den pÄ ett skrivbord. Vill alltsÄ inte att den ska vara större Àn en midiklaviatur (88). men jag anvÀnder mycket olika samplingsbibilotek, sÄ jag vill inte BARA köra piano och strÄkar.

Om svaret Àr ja pÄ mina frÄgor, kan du dÄ rekommendera en specifik?

Postat

Jag har Korg SP-250 med skön kÀnsla, helt ok ljud i. Den har internal mute och allt man behöver för att köra den som en masterklaviatur. Köpte den begagnat hÀr pÄ forumet för 3500kr. Kan starkt rekommendera den!

Postat

Jag har Korg SP-250 med skön kÀnsla, helt ok ljud i. Den har internal mute och allt man behöver för att köra den som en masterklaviatur. Köpte den begagnat hÀr pÄ forumet för 3500kr. Kan starkt rekommendera den!

den va liiiite för flÀskig för mig haha

Postat

iofs lite över din budget..

men hade jag letat midikeybord med bra pianofeel idag hade jag tittat pÄ denna

http://www.thomann.de/se/roland_a_88.htm

har kÀnnt pÄ den & den Àr toppen.. tyvÀrr inte lika bra tangenter som de senare roland keybordsen

som har ivory feel II ( denna har ivory feel-G ) som Àr generationen innan

men snudd pÄ lika bra, ett plus Àr att den Àr relaivt slimmad Äxo

har sett att de har den pÄ 4sound ifall du vill kÀnna pÄ den

tror det Àr svÄrt att hitta en midikeybord med skönare tangenter om man vill ha pianokÀnsla

mina 5-cent

lycka till 🙂

Postat

Men finns det elpiano som har midi ut? för jag ska anvÀnda dem till mer Àn strÄkar och piano. ja, jag ska ha kvar min 49 till trummor för dem har inget motstÄnd alls i tangenterna, slagkÀnsliga ja.. men inget motstÄnd vilket Àr perfekt nÀr jag kör mina trummor.

För jag har hört att pianoljuden Àr ganska vÀrdelösa i digitalpiano om du inte spenderar en större slant. Dessutom vill jag kunna ha den pÄ ett skrivbord. Vill alltsÄ inte att den ska vara större Àn en midiklaviatur (88). men jag anvÀnder mycket olika samplingsbibilotek, sÄ jag vill inte BARA köra piano och strÄkar.

Om svaret Àr ja pÄ mina frÄgor, kan du dÄ rekommendera en specifik?

Jag har sjÀlv ett Yamaha np-30. Dock Àr det bara semi vÀgda, bra kÀnsla men till piano sÄ skulle jag hÀldre ha heltunga tangenter.

Brukar spela pÄ ett Casio PX-130 ibland, fulltunga tangenter, schysst respons.

Om jag skulle vara du skulle jag Äka och provspela nÄnstans.

Tipps pÄ lÀsning:

https://www.studio.se/index.php/topic/86401-vilken-keyboard-ska-jag-kopa/

Postat

Jag har en Oxygen 88 frÄn M-Audio och Àr nöjd med den. Har för mig att den lÄg runt 5000 kr.

novation (oregistrerad)
Postat

Jag har en Oxygen 88 frÄn M-Audio och Àr nöjd med den. Har för mig att den lÄg runt 5000 kr.

Köpte samma för nÄgra veckor sen. Kostade 3495 SEK pÄ Andreasson Musik i GBG som ingÄr i ordermusic.se, men den finns visst inte med pÄ hemsidan.

OK, jag Àr ingen pianist sÄ sjÀlvklart finns bÀttre (och dyrare) men Àr klart nöjd jÀmfört med plastiga Oxygen 49 jag hade innan.

Mer info: http://www.m-audio.com/products/en_us/Oxygen88.html

Postat (redigerat)

Hej Terror.

Jag lurar ocksĂ„ pĂ„ en Akai MPK88 men Ă€r inte riktigt sĂ€ker Ă€nnu. (den har ju fĂ„tt lite kritik 😕 )

Jag ville bara dela med mig av en hĂ€rlig sida med studiodesk som du kan ta en titt pĂ„, 🙂

http://www.kkaudio.com/A1.html

A1-88K borde ju vara bred nog för en MPK88.

Redigerat av Kr-illo
Postat

Hej Terror.

Jag lurar ocksĂ„ pĂ„ en Akai MPK88 men Ă€r inte riktigt sĂ€ker Ă€nnu. (den har ju fĂ„tt lite kritik 😕 )

Jag ville bara dela med mig av en hĂ€rlig sida med studiodesk som du kan ta en titt pĂ„, 🙂

http://www.kkaudio.com/A1.html

A1-88K borde ju vara bred nog för en MPK88.

ja det var fint! men de finns inte en chans att jag betalar 16.000kr för ett skrivbord haha

Postat

ja det var fint! men de finns inte en chans att jag betalar 16.000kr för ett skrivbord haha

NÀÀÀ...jag vet.. 😳 Det Ă€r grymt mycket stĂ„lar. Men det Ă€r viktigt att ha en bra arbetsstĂ€llning, annars blir man lĂ€tt distraherad.

Du fĂ„r ta kontakt med en snickare, och visa han/henne det skrivbord som du vill ha. DĂ„ kommer man ner mycket i pris 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.