Jump to content
Annons

K240 vs K240mkII ?


Signia

Recommended Posts

Nån som provat både K240 och efterföljaren K240 mkII? som kan vittna om det är någon avsevärd skillnad mellan de båda?

Tänkte i första hand på ljudet, om det är nån märkbar skillnad alls?

Även om mkII lika tät från ljudläckage för inspelning t.ex.?

Vidare så har K240 ett problem, med att plastringen som utgör yttre ramen runt vänster/höger lur brukar lossna och bli hängande (i fästena till huvudremmen) och vara svår att få fast igen. Nån som vet om AKG gjort nåt åt detta i mkII?

Lurar ska inhandlas för inspelning. Gillar 240 för inspelning, så ...

Tack

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gjorde en snabbsökning och det fanns lite go info på dessa:

http://www.head-fi.org/t/507445/akg-k240-or-k240-mk-ii

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/604986-akg-k240-studio-vs-mkii.html

600ohm) K240 Sextett cardan (Early / Mid / Mid_with_new_driver / Late production)

(600ohm) K241 (== K240 for French market)

(600ohm) K240 Monitor

(600ohm) K240 DF (dif. field) Studio Monitor

(55ohm) K240 Studio

(55ohm) K240 MKII (professional use)

(55ohm) K242 HD (the MKII's without mini-XLR and in different color, consumer use)

En del skriver att MKII har betydligt skönare komfort. Ljudmässigt läste jag inget, skummade bara igenom snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger ett par MKII och dom låter helt okej. Ganska sköna att ha på sig ändå. Det följer med filtkuddar om man vill byta samt en vanlig rak (lång) sladd och en spiralsladd.

För sångpålägg så tror jag att dessa kommer att läcka (då det är halvöppna lurar) men har inte provat själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...