Jump to content
Annons

Hur fan låter detta egentligen?


magnus83

Recommended Posts

Annons

Jag kan ju bumpa tråden med att berätta vad jag använt mig av.

Sång: Röde mick rätt in i motu 828 mkII, sedan en fet kompressor och lite dist. Även lite reverb.

Git: Ibanez sjusträngat in i Kemper profiler. Där använder jag mig av en Mesa profil. I cubase har jag inte gjort så mycket med den förutom att skära i botten.

Bas : En Mark bas rätt in i Kempern. Där använder jag mig av en bas profil. I cubase så har jag bara lagt på en compressor och skurit lite i midden.

Trummor: här använder jag mig av SSD 3.5. Lagt några lager virvlar som jag gillar och skurit lite i dom så som passar ihop. Sedan compressor och eq.

Samma med kagge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj... sitter här och utbildar mig själv i det här som kallas ljud.....

En sak som kan hjälpa dig är "Keep the mix primitive" sök på det klippet med Bruce Swedien där han förklarar en viktig del.

Allt måste inte låta lika starkt. Det finns vissa instrument som ska ha plats i mixen på vissa ställen....

Kan hjälpa dig en del!

hitta den åt dej

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för klippet. Skön snubbe!!

Han har ju helt rätt. Men det är ju så jävla lätt att virra bort sig i just siffror och pluggar....så att i slutändan så låter det skit.

Ska sätta mig nu idag och mixa om hela skiten från början och denna gången så ska jag tänka "less is more"

Eller i alla fall försöka 🙂

Stay tuned......

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur Bruce Swedien skulle gått tillväga för att spela in det här. Hade det låtit så mycket annorlunda? Kan tänka mig att han vägrat spela in det? Har tittat på den där videon, och tycker inte han har nåt vettigt alls att tillföra. Alla musiker tänker väl på musiken i första hand o tekniken i andra.

Jag tycker det låter både fett o påfrestande, som det ska alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kan få lite mer separation i instrumenten, och göra mixen mer musikalisk. 🙂

Det är det svåra med att mixa, att mixa musikaliskt. Det är ett helt okej gjort jobb i "rutinform" så han har absolut potential som mixare! Det har vi alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fett och påfrestande 🙂 Det gillas 🙂

Ja Swedien skulle nog antagligen inte vilja mixa sådanhär musik. Men det hade onekligen vart roligt att höra resultatet.

Att få fram separation mellan dom olika instrumenten är nyckeln till en bra mix. Och jävla svårt att göra.

Jag har i alla fall inte en susning om hur man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Git: Ibanez sjusträngat in i Kemper profiler. Där använder jag mig av en Mesa profil.

En? Använd en till eller åtminstone med en annan mic eller micposition eller annan cab på ena kanalen om du inte har en annan gura. Du får ett bättre stereoljud av det och låter mera intressant.

Fett och påfrestande 🙂 Det gillas 🙂

Ja Swedien skulle nog antagligen inte vilja mixa sådanhär musik.

Nä han tycker ju att kompressorer är för barnungar eller hur det nu var. Metal utan kompressor är inte mycket till metal. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

i mina ögon är det så små förändringar att du gör bäst i att bara göra massa jävla musik och inte bry dig ett jävla smack om det ljudtekniska..... om du fattar vad jag menar.... 😉

man kan ofta lära sig mer av att mixa andras musik än sin egen som tips!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...