Jump to content
Annons

Rullbandare 1/4 eller 1/2" för mastring


Eliasson

Recommended Posts

Halloj alla,

Jag skall inom en hyfsad snar framtid mastra mitt tredje album och hade tänkt dumpa över hela härligheten på rulle en sväng först.

För ändamålet har jag en nyservad Sony 1/4" av äldre karaktär (troligen 70/80-tal) men den håller inte måttet. Servicen gjorde inte tricket, så att säga utan

den svajjar och har sig ändå.

De tidigare två plattorna har jag dumpat genom rör eq och rör komp med fint resultat, men skulle vilja testa att löpa hela linan ut analogt.

Är det någon i närheten (Mälardalen) som sitter på en rulle, tro? Kan tilläggas att release bara blir digitalt, via Spotify, iTunes etc.

Mvh, Eliasson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske

Schuberts Bandspelarservice

kan göra det åt dig om du inte tänkt köpa en bandare själv? Han förstår sig ju säkerligen på när en bandare verkligen låter som den ska. Han ska vara jäkligt trevlig o bra att ha att göra med. Han vet säkert också exakt hur mycket man kan driva på VU-metrarna på inspelningen för att det ska bli snygg mättnad o inte dist. Troligen svårt att höra det i brådrasket om man mest är van digitala ljud...

http://www.hitta.se/...inge/zWZ_5nnnnO

http://www.hitta.se/...inge/zWZ_5nnnnO

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte att "löpa hela linan ut" va att spela in analogt i stället för att emulera det hela? Vilket koncept.

Tråden heter "Rullbandare 1/4 eller 1/2" för mastring", inte "Tyck till om vårt koncept!".

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, Cruncharn 🙂

Jo visst, Smilfink! men jag har gjort så mycket helanaloga inspelningar i mina dagar att jag inte vill slösa bort resten av mitt liv på att sitta och vänta på att bandarna skall spola tillbaka. Dessutom är jag inte ute efter att emulera det hela.

Genren jag rör mig i inte helt smidig att spela in utan DAW. Jag vill lira in och redigera digitalt, mastra och kanske till och med mixa ner till analogt. Bästa av två världar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du (Eliasson) att ljudet blir bättre om det får gå in o vända på ett rullband, bättre än vad en rullbandsplugg kan göra? Kan du på nåt vis beskriva skillnaden, det är kanske omöjligt, men gör ett försök... Jag köpte en Revox B77 för att göra samma sak, men det lät bara sämre än det digitala, kanske den bandaren var extra dålig. Förutom taskigt ljud så sackade den oxå, så jag sålde den med fin förlust. Måste man upp i Studer-kvalité för att det ska bli förbättring i stället för försämring?

Har sett en B77 MKll till salu nu med 19-38 cm/sek. Är det bättre med 38 cm? De vanliga B77 går väl i 19 som mest?

De är ju så snygga att man skulle kunna ha en helt trasig som prydnad, särskilt jag som inte har nån dataskärm att glo på mellan monitorerna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du (Eliasson) att ljudet blir bättre om det får gå in o vända på ett rullband, bättre än vad en rullbandsplugg kan göra? Kan du på nåt vis beskriva skillnaden, det är kanske omöjligt, men gör ett försök... Jag köpte en Revox B77 för att göra samma sak, men det lät bara sämre än det digitala, kanske den bandaren var extra dålig. Förutom taskigt ljud så sackade den oxå, så jag sålde den med fin förlust. Måste man upp i Studer-kvalité för att det ska bli förbättring i stället för försämring?

Har sett en B77 MKll till salu nu med 19-38 cm/sek. Är det bättre med 38 cm? De vanliga B77 går väl i 19 som mest?

De är ju så snygga att man skulle kunna ha en helt trasig som prydnad, särskilt jag som inte har nån dataskärm att glo på mellan monitorerna.

Ja, det tycker jag. Sen kan man debattera i det oändliga om det verkligen blir det. För mig betyder känslan av att ljudet går genom gammal elektronik lika mycket som soundet i sig. Jag har inte haft förmånen att testa någon tvåspårs studer, eller ngn annan tvåspårsproffsmaskin heller, för den delen. Det är lite därför jag postar den här tråden :)De enkla tester jag gjort visar på brutalt mycket större påverkan när det går genom min gamla Sonyrulle än när jag går via exempelvis Kramer´s tapeplugg. Se bara till att ha fräsha band och rengjorda tonhuvuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det tycker jag. Sen kan man debattera i det oändliga om det verkligen blir det. För mig betyder känslan av att ljudet går genom gammal elektronik lika mycket som soundet i sig. Jag har inte haft förmånen att testa någon tvåspårs studer, eller ngn annan tvåspårsproffsmaskin heller, för den delen. Det är lite därför jag postar den här tråden :)De enkla tester jag gjort visar på brutalt mycket större påverkan när det går genom min gamla Sonyrulle än när jag går via exempelvis Kramer´s tapeplugg. Se bara till att ha fräsha band och rengjorda tonhuvuden.

Sonyrulle? Nån hemstereovariant?

Har läst om nån som brukade köra master o annat bara igenom elektroniken på en Revox, eller annan bandare, utan att spela in på tejpen, för att "värma på" ljudet. Kan man lyssna A/B i bra lyssning borde man kunna höra ganska bra om det blir bättre... Om inte annat så höjer ju bandkompressionen volymen på ett sätt som inte krossar ljudet. Kanske speciellt cymbalerna blir bättre av att "tejpas"...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...