Jump to content
Annons

Behöver en sub bas till mina KRK 5


kylistar

Recommended Posts

Annons

Oj, missade den, va ju lite rimligare pris. Ser dock att den endast går ner till 34 hz och jag skulle gärna ha en som går ner till 30 eller under då musiken jag gör handlar väldigt mycket om sub basen. Ser även nu att den jag skrev bara går ner till 40 hz.

Alternativ är välkomna!

Redigerat av kylistar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbigt ifall allt faller på fyra hertz. Det är möjligt att en subbas har jämnare återgivning ner till 34 Hz än en annan har till 30 Hz.

Ska du ha en aktiv subbas som delar till dina KRK 5:or?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, missade den, va ju lite rimligare pris. Ser dock att den endast går ner till 34 hz och jag skulle gärna ha en som går ner till 30 eller under då musiken jag gör handlar väldigt mycket om sub basen. Ser även nu att den jag skrev bara går ner till 40 hz.

Alternativ är välkomna!

Du skulle också kunna överväga ADAM Sub7 eller ännu hellre Sub8.

Skippa hifi-subar som är gjorda för hemmabio. De är gjorda för att kopplas till en surroundanläggning, där subkanalen kommer ut separat från receivern. En studio-sub har istället elektroniskt delningsfilter inbyggt, så att du kopplar från ljudkortet till suben - och vidare från suben till monitorerna, så att du får en bra delning mellan dem.

Som Wellness är inne på, så bör du också se över akustikbehandlingen om du ska så djupt ner - för annars finns risken att suben gör mer skada än nytta - och då kan det funka bättre att skaffa ett par bra hörlurar för att kontrollera lägsta basen i istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

ska nog så småning om också införskaffa en basfälla men tänkte börja med suben, men måste väl ändå va bättre att höra den än att inte höra den även om man inte har ett rum med rätt förutsättningar?

Risken är stor att du drar i gång problemfrekvenser i basen med en ojämn frekvensgång till följd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få en liten grund i ämnet i min artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Längst ner i artikeln finns länkar till ställen där du kan räkna ut problemfrekvenser och formler för att bygga avstända basfällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...