Jump to content
Annons

Gratis VSTi-piano med svävande kvinter.


Martin

Recommended Posts

Annons

Aningen ostämt - teoretiskt sett - alltså. Eller ha lite skillnad i tonaliteten mellan olika tangenter.

Tror det är svårt att hitta. De flesta som samplar pianon brukar nog vara grymt noga med stämningen och uniformiteten - på gott och ont.

Spontant kommer man att tänka på NI Kontakt. Där finns script man kan göra, eller färdiga att använda. Laddar man in ett samplat piano där kan script slumpa olika modifieringar av varje sample. Vill minnas att det finns ett där som jag tror heter Humanizer eller liknande, som kan slumpvis variera stämning och timing, panorering osv, med allt från extremt små- tlll väldigt stora variationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är den att en stämning måste sväva för att vara rätt. Den måste leda uppåt, och nedåt. Därför kostar proff flygelstämmare 2500 kr timmmen.

Och det är därför massvis med stora studious har en flygel som inte används, för ingen kan stämma den, för det måste göras med hjälp av öra, utrustning klarar inte av det.

därav mycket midi-intrument låter skit.

Den pianostämmare vi anlitar tar ca en tusenlapp för att stämma vår flygel, har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig ha testat så otroligt många vst pianon, och försökt leta efter något jag klarar av. Klarade under många år inte av att ha något annat än ett riktigt piano hemma heller, men men, allt ändras. Hur som helst så är Virtual Grand Piano det pianot jag alltid kommer tillbaka till. Många kör ju Ivory, men Virtual Grand Piano skulle jag säga är mycket bättre.

Jaja, nu var det ju gratis du ville ha... Jag vet inte... Det finns inget... men jag skulle också vilja bli överbevisad.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder Pianissimo, men det kostar förstås 70 dollar, vilket ändå är rätt överkomligt, tycker jag. Om det gör vad du är ute efter törs jag inte säga, men i min värld låter det inte alls särskilt midi-tråkigt. Följer man länken finns några demos. För lågbudgetstudios brukar jag rekommendera mda Piano, som dock inte alls låter lika bra, men som är det bästa gratispiano jag hittills hittat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kodmässigt är det ju samma sak. Det enda som skiljer är ju att CPU:n är snabbare (i datorn alltså). Hårdvara kanske inte ens har en CPU om den är gammal!

En VSTi på insidan emulerar ju exakt samma saker som hårdvaran gör (eller den försöker göra så)

Jaha, Är det så det ligger till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hitta en VSTi från 1993 som lät bättre än många av dagen.....

Dock hårdvara men ändå. (Säger en del om branschen)

Det där är en Roland MKS-20, släpptes 1986. Den om något låter väldigt platt och linjärt i jämförelse med flera av dagens produkter, och är inget för någon som gillar diskret, naturligt sjungande choruseffekt. (http://www.synthmania.com/mks-20.htm)

http://www.synthmania.com/Roland%20MKS-20/Audio/Audio%20examples%20from%20Karl%20Lund/2%20PIANO%202.mp3

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hitta en VSTi från 1993 som lät bättre än många av dagen.....
En synt är en synt, inte en VSTi i hårdvara. Precis som en trummaskin inte är en trumplugin.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...