Jump to content
Annons

Få till organiska ljud


erreth

Recommended Posts

Annons

Tjena,

Vet inte riktigt hur du menar med organiska men för mig handlar det om att de låter "mänskliga" och "levande" när man spelar upp det? Är det det du menar? Länka gärna ett ljudexempel på vad det är du vill uppnå.

Jag brukar inte lägga tyngdpunkten på effekter så mycket utan istället leker jag med Velocity och försöker inte vara så hård på Quantize, d v s ligga lite (knappt hörbart) "offbeat" på vissa ställen. Detta gäller speciellt när jag skapar Patterns med trummor, men funkar lika bra på t ex instrument och slingor.

Har du 10 över så kanske den här tutorialen på Youtube kan vara intressant(?):

Redigerat av Mikael_C
Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag är alltså inte ensam om "organisk"-undringen.

Jag har dock hört uttrycket i samband med att analoga delay låter mer "organiska" än digitala ...som spottar ut exakt vad som kom in. En viss degradering till det bättre alltså. Men inte särskilt väldefinierat. ("Naturligt eko" kanske borde vara en synonym.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan testa att modulera pitchen på dina synthar lite med en LFO för att emulera den naturliga "svajjighet" som pitchen på analogsynthar har. Det ska vara rätt subtilt, men det kan ge ett lite mer levande och mindre sterilt sound.

Sen finns det ju en massa plugins som ska emulera analogprylar och en del av dem är gratis. Du kan t ex testa Ferric TDS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...