Jump to content
Annons

Balanserat eller obalanserat till och från utbordarkompressorer?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag spelar in med en Tascam portastudio, ingen dator eller program. När jag mixar skickar jag ut stereospåret balanserat till en eller två kompressorer som jag sen tar tillbaka signalen från till spår 23/24. Jag har brukat ta tillbaka signalen från kompressorn obalanserat, (XLR-kontakt vid kompressorn och obalanserat tele vid ingången på portan) men kan om jag vill ta XLR-kablar o balanserat hela vägen både ut o tillbaka även till portan, använder XLR ingång i så fall. Det som ev är en nackdel då är att jag får ställa gainrattarna helt på noll, och även sänka utvolymen aningen från kompressorn, annars klipper det. Har hört att en ingång funkar bäst med gain ungefär i mitten. Med obalanserat på tillbakavägen ställer jag de ingångsgainrattarna rakt upp, på halv gas...

Det är inte gjort så att jag kan lyssna direkt på returen via portan, lyssningen går direkt från kompressorerna via obalanserat till förstärkaren/monitorerna, så om det skulle bli bättre ljud med helbalanserat vet jag inte. Det är ju hela slutljudet som går den här vägen, så går det att få bättre är det ju värt en del även om skillnaden nästan är ohörbar. Vad tror ni?

Utbordare 4 ever - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instämmer. Med obalanserat är risken för att brum och radiostörningar ska komma in i kabeln, större, medan den risken är i princip obefintlig med balanserat. Har du inga störningar nu, så behöver du inte bry dig om det, helt enkelt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...