Jump to content
Annons

Anpassa låtens skala till acapellan


borjadja

Recommended Posts

Hej! Jag undrar om det går att anpassa en låt som till exempel går i skalan "E-dur" till en acapella som går i "D-moll". I och med att skalora skiljer sig mellan dur och moll så kanske det inte går? Men om nu acapellan ligger i D-moll, vilken skala ska låten ligga i då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som Zakyath är inne på så går det ibland att ersätta med parallell tonarten utan att öronen börjar blöda.

Tonerna är detsamma, men tonernas "värde/funktion" är inte samma. Så det beror mycket på hur det används.

Till exempel att V7 ackordet i dur vill hem till I, men samma ackord är VII7 i moll och får en helt annan funktion och vill inte till samma ackord (mycket beroende på melodin också). Använder accapelan (vilket den helt säkert gör) hur ackorden drar till varandra så blir det inget bra med ett utbytes tonart.

Men man får klart bäst resultat om man skriver om låten till samma tonart som sången, sparar sig nog en hel del tid också.

Men jag skulle prova, alltid lär man sig något.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ett V7-ackord?

Ahhh, slarvigt skrivet av mig.

V är romersk siffra för 5, alltså 5 ackordet i skalan. Ackord brukar benämnas (i skrift) med romerska siffror istället för vanliga för att man lätt skall kunna skilja det från intervall som skrivs med bara vanliga siffror. 7 är att det är ett sjua ackord.

Kärt barn har många namn så den kallas septimaackord, dominaten etc.

Det är ett ackord som extremt starkt vill hem till I (första ackordet).

Prova spela, till exempel, D7 ackord ett tag och sen gå till ett G. Det känns som "ahhhh... hemma" i öronen.

Så en blues i romerska siffror blir I, IV, V.

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...