Jump to content
Annons

RME FF400 och Room Eq Wizard någon?


Jon Rinneby

Recommended Posts

Sitter och försöker mäta mitt rum med Room Eq Wizard men får det inte att funka med mitt RME FF400. Kollat lite tutorials och jag tror inte jag är helt bakom flötet, men det blir helt enkelt inte rätt. Hjälp vore tacksamt.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du kör Mac så funkar inte FW ljudkort, bara interna kort..

kan hända att det är samma i windows pc.

Mins inte hur det är med usb, det kanske funkar.

När jag gjort mätnigar med Mac så har jag ställt om till macens interna orginal jludlort och kopplat en preamp dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör Mac så funkar inte FW ljudkort, bara interna kort..

kan hända att det är samma i windows pc.

Mins inte hur det är med usb, det kanske funkar.

När jag gjort mätnigar med Mac så har jag ställt om till macens interna orginal jludlort och kopplat en preamp dit.

Vad är det som inte blir rätt?

(Funderar på om jag valt fel input channel, den är på "right" nu inte ens funderat över att man kunde välja) Vad jag gjort är att koppla vänster ut till input 1 på kortet med en tele... sen dragit på output så att det visat -12dbfs på både output och left.

Edit: Bytte till left input channel och det funka 🙂

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte väl att det var det som var problemet. Det är det enda tillkortakommandet jag funnit hos REW; ingångsväljningen är otydlig och det inte stöder bara de första två ingångarna. Måttligt roande att koppla på externa preamps varje gång jag ska mäta bara för att kanal 1 och 2 i mitt interface saknar fantommatning, hade varit skönt att bara kunna välja någon av ingång 3-8 istället. Men det är väl helt enkelt inte utvecklat för folk med mer avancerade ljudkort. Nu vill vi se graferna! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte väl att det var det som var problemet. Det är det enda tillkortakommandet jag funnit hos REW; ingångsväljningen är otydlig och det inte stöder bara de första två ingångarna. Måttligt roande att koppla på externa preamps varje gång jag ska mäta bara för att kanal 1 och 2 i mitt interface saknar fantommatning, hade varit skönt att bara kunna välja någon av ingång 3-8 istället. Men det är väl helt enkelt inte utvecklat för folk med mer avancerade ljudkort. Nu vill vi se graferna! 😉

Såhär blev, vettifan om ja gjort rätt. Ser inge vidare ut 🙂 (Neumann KH 120 monitorerna går ner till 50hz) - Har ingen riktig mätmikrofon, så det blev en nt2a med rundtagande. Höll micken i öronhöjd när ja mätte, så still ja kunde. Hittade inte hållarn till skitmicken:

rew_test.png

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte väl att det var det som var problemet. Det är det enda tillkortakommandet jag funnit hos REW; ingångsväljningen är otydlig och det inte stöder bara de första två ingångarna. Måttligt roande att koppla på externa preamps varje gång jag ska mäta bara för att kanal 1 och 2 i mitt interface saknar fantommatning, hade varit skönt att bara kunna välja någon av ingång 3-8 istället. Men det är väl helt enkelt inte utvecklat för folk med mer avancerade ljudkort. Nu vill vi se graferna! 😉

Det går att välja vilken igång som hälst på ett multikanals interface. iaf kan jag göra det med m-audio delta 1010lt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att välja vilken igång som hälst på ett multikanals interface. iaf kan jag göra det med m-audio delta 1010lt.

yes funka bra , körde ut från 3:an och in i 3:an gick bra. Är den inbyggda SPL mätaren något som måste konfigureras, den tjatade om det... Använde en extern

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär blev, vettifan om ja gjort rätt. Ser inge vidare ut 🙂 (Neumann KH 120 monitorerna går ner till 50hz) - Har ingen riktig mätmikrofon, så det blev en nt2a med rundtagande. Höll micken i öronhöjd när ja mätte, så still ja kunde. Hittade inte hållarn till skitmicken:

rew_test.png

Obehandlat rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Obehandlat rum?

Tror inte det resultatet är så pålitligt, ska göra en mer noggrann mätning, här höll jag bara en röde nt2a rakt upp och ner i öronhöjd för att testa. Hittade hållaren nu, så ska göra en ny mätning. NT2an har en liten puckel runt 50-100hz - samt runt 200-500hz om ja inte minns fel.... Rummet har två basfällor och har inget "flutter" alls.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

yes funka bra , körde ut från 3:an och in i 3:an gick bra. Är den inbyggda SPL mätaren något som måste konfigureras, den tjatade om det...

det bör vara ugefär samma nivå in som programmet visar ut, in nivå är kombination av hötalar volym och preamp gain.

Gå in i spl meter öpna sedan Levels och tryck calibrate(välja speaker cal signal) och ställ in högtalre volym/preamp gain till det visar ungefär lika I/O i Levels.

högtalare bör spela väldigt högt men undvik att vara på gränsen till full volym om högtlarna inte har inbyggt överstyrnings skydd(Genelec har det, några andra har jag inte koll på)(håll för örona om du är i rummet när du mäter!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär ser det ut nu. Och resultet stämmer överrens med vad jag hör, dvs en stor dipp i området runt 80hz. Förslag? Kan det vara min stora mjuka soffa bakom mig som ställer till det och agerar basfälla? Den e hårt packad, men inte så.. tänker jag?

rew_nya.png

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär ser det ut nu. Och resultet stämmer överrens med vad jag hör, dvs en stor dipp i området runt 80hz. Förslag? Kan det vara min stora mjuka soffa bakom mig som ställer till det och agerar basfälla? Den e hårt packad, men inte så.. tänker jag?

Vad har du för dimensioner på rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...